بایدو اپلیکیشن خود را بر مبنای متاورس معرفی نمود

غول فناوری چینی بایدو می‌گوید که 6 سال طول می‌کشد تا بتواند متاورس خود را به طور کامل ارائه کند.

با این حال، در یک رویداد پیش‌نمایش در روز سه‌شنبه، مدیر اجرایی مسئول XiRang با اشاره به اینکه بسیاری از جنبه‌ها هنوز در حد یکسان نبوده‌اند، انتظارات را کم‌اهمیت کرد.
برایان تایکانگکو، تحلیلگر در استنزبری ریسرچ، در ایمیل خود گفت: «متاورز، در حالی که یک کلمه کلیدی در جامعه جهانی فناوری و سرمایه‌گذاری است، هنوز در مراحل ابتدایی خود است.»

XiRang

در حالی که تبلیغات متاورس امسال جهان را فراگرفته است، یکی از غول‌های فناوری چین در این بازی نسخه‌ای از اکوسیستم مجازی را معرفی کرده است که تا به حال بسیار ضعیف بوده است.
متاورس را می‌توان به‌عنوان نسل بعدی اینترنت تعریف کرد - دنیای مجازی که در آن انسان‌ها از طریق آواتارهای سه‌بعدی با یکدیگر تعامل دارند. غول شبکه اجتماعی فیس بوک در ماه اکتبر وارد این روند شد و نام خود را به Meta تغییر داد و برنامه های خود را برای 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال آینده اعلام کرد.
چین نیز به همین ترتیب پر از سرفصل‌های متاورز یا همان متاورس است.، Baiduمستقر در پکن قصد دارد روز دوشنبه رویداد سالانه توسعه دهندگان خود را در دنیای مجازی اپلیکیشن متاورس خود، XiRang، برگزار کند. این شرکت مدعی است که این اولین کنفرانس متاورس چین خواهد بود.
با این حال، در یک رویداد پیش‌نمایش در روز سه‌شنبه، مدیر اجرایی مسئول XiRang با اشاره به اینکه بسیاری از جنبه‌ها هنوز در حد یکسان نبوده‌اند، انتظارات را کم‌اهمیت کرد.
ما جی، معاون بایدو، به خبرنگاران گفت که توسعه این اپلیکیشن از دسامبر گذشته آغاز شد، اما هنوز شش سال تا راه اندازی کامل باقی مانده است. در پاسخ به سؤالاتی مانند درخواست جزئیات در مورد جدول زمانی آن، وی با لحنی عذرخواهی کرد و گفت این سؤال بسیار خوبی است، اما ممکن است پاسخ چندان خوبی نداشته باشم.
معاون بایدو گفت که برنامه بایدو، همانطور که در حال حاضر وجود دارد، می تواند میزبان 100000 شرکت کننده مجازی برای کنفرانس روز دوشنبه باشد، و به خبرنگاران یک تصویر گرافیکی از استادیوم مجازی را نشان خواهد داد.
او گفت بایدو قصد دارد یک پلتفرم منبع باز برای توسعه دهندگان متاورس بسازد ( زیرساختی برای یک دنیای مجازی.)
برایان تایکانگکو، تحلیلگر در استنزبری ریسرچ، در ایمیل خود گفت: «متاورز(متاورس)، در حالی که یک کلمه کلیدی در جامعه جهانی فناوری و سرمایه‌گذاری است، هنوز در مراحل ابتدایی خود است. بسیاری از مردم حتی به طور کامل نمی دانند که این کلمه امروز چه معنایی دارد یا در 3 تا 5 سال آینده به چه معنا خواهد بود.
او گفت که جدول زمانی بایدو، درک این شرکت از متاورس، رویکرد محافظه کارانه آن در مدیریت انتظارات و محیط نظارتی چین را منعکس می کند. بایدو به وضوح تلاش می‌کند تا در حالی که به سیاست‌های جدید پکن با هدف جلوگیری از موقعیت‌های انحصاری، و از این رو پلتفرم باز، پایبند است، به سمت «مالک شدن» متاورس در بازار داخلی خود حرکت کند.
دولت چین در 18 ماه گذشته اقدامات انحصاری ادعایی غول‌های فناوری اینترنتی چین را با جریمه‌ها و قوانین جدید سرکوب کرده است. پکن همچنین در سال جاری قانون جدیدی را برای حفظ حریم خصوصی داده ها وضع کرد. تحلیلگران می گویند که سیاست گذاران در تلاشند تا به مسائل نابرابری درآمد رسیدگی کنند و در عین حال از رشد نوآورانه حمایت کنند.
بایدو در بیانیه‌ای به CNBC گفت که باز بودن بخشی ذاتی این شرکت است و با ترویج توسعه منبع باز، می‌توان برنامه‌ها را به‌طور گسترده‌تر و سریع‌تر به کار برد. این شرکت نزدیک به 22 سال پیش به عنوان یک موتور جستجوی اینترنتی تاسیس شد و از آن زمان تمرکز خود را به محاسبات ابری، هوش مصنوعی، رباتاکسی و دیگر فناوری‌ها معطوف کرده است.
اینترنت چین به شدت توسط دولت کنترل می‌شود و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی خارجی فیس‌بوک و توییتر را مسدود می‌کند. گوگل فقط برای مدت کوتاهی موتور جستجوی خود را در چین به کار انداخت.
در این میان تحلیلگران در مورد سرعت توسعه متاورز چین در مقایسه با آمریکا اختلاف نظر دارند.

xirang 2 scaled

در اوایل این ماه، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، گفت که انتظار دارد در دو یا سه سال آینده، بیشتر جلسات مجازی به متاورس منتقل شوند. تقریباً در همان زمان، فیس‌بوک (متا) اعلام کرد که اکوسیستم واقعیت مجازی خود، Horizon Worlds، به مرحله دعوت‌نامه‌اش پایان می‌دهد و به‌صورت رایگان برای هر فرد 18 سال و بالاتر در ایالات متحده و کانادا در دسترس خواهد بود. کاربران می توانند با دیگر آواتارها تعامل داشته باشند و دنیاها و بازی های خود را در سیستم بسازند.
از نظر دن ایوز، تحلیلگر ارشد سهام در ایالات متحده در Wedbush Securities، "شنیدن جدول زمانی شش ساله برای Baidu برای سرمایه گذاران ناامید کننده است و باعث می شود که آنها در سال های آینده این بازار عظیم متاورز را از دست بدهند." ایوز انتظار دارد که درآمدزایی متاورس در سال 2024 آغاز شود و در سال بعد به مقیاس بزرگتری برسد.
نمایش اپلیکیشن XiRang Baidu در روز سه‌شنبه نشان میدهد که آواتارها دارای قابلیت‌های غیرانسانی هستند، مانند اینکه گاهی اوقات می‌توانند از دیوارها یا اشیاء دیگر عبور کنند. برخی از بخش‌های جهان مجازی زمانی که سیستم بارگذاری می‌شود، برای مدت کوتاهی سیاه یا بنفش می‌شوند.
این اپلیکیشن با وادار کردن آواتارها به راه رفتن یا سوار شدن به وسایل حمل و نقل عمومی، دنیای واقعی را تقلید می کند. بازی‌های ویدیویی معمولاً نقشه‌ای را نمایش می‌دهند یا ویژگی‌های دیگری را ارائه می‌دهند که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت به قسمت‌های دیگر فضای بازی مجازی بپرند.
در حالی که بحث متاورس توجه عمومی را به خود جلب می کند، رسانه های دولتی چین مقالاتی را در این زمینه منتشر کرده اند که اغلب در مورد خطر کلاهبرداری است.
آلوین گرایلین، رئیس چین در HTC، یک شرکت گوشی‌های هوشمند و واقعیت مجازی، گفت که یک متاورس کامل پنج تا ده سال طول می‌کشد تا در مورد Baidu اظهارنظر کند. برای محصولات و خدماتی که متاورس را در بر می گیرد، قطعاتی از آنها خیلی زودتر عرضه می شوند."
Graylin در ایمیلی گفت: "چالش کلیدی دستیابی به اکوسیستم کامل Metaverse احتمالا کمتر در مورد فناوری یا محصولات خاص است، بلکه بیشتر در مورد زیرساخت های اساسی، توافق نامه بین المللی نظارتی و استانداردهای جهانی است."
و صدالبته برای تحقق وعده متاورس، باید تلاش‌های مشترک جهانی بین بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها انجام شود. و در همین بین برخی از عناصری که متاورس بلافاصله به آن نیاز دارد شامل مقررات مالیاتی و پوشش جهانی برای محاسبات ابری با سرعت بالا است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ