تراشه جادوئی ایلان ماسک، فناوری در مغز

تراشه مغز ایلان ماسک وعده‌هایی را داد که عمل کردن به آن‌ها دشوار خواهد بود.

بدون ترس صخره نوردی کنید. یک سمفونی در ذهن خود بنوازید. رادار با دید مافوق بشری را ببینید. ماهیت هوشیاری را کشف کنید. درمان نابینایی، فلج، ناشنوایی و بیماریهای روانی. اینها تنها تعدادی از کاربردهایی هستند که ایلان ماسک و کارمندان شرکت چهار ساله علوم اعصاب او Neuralink معتقدند که رابط های الکترونیکی مغز و رایانه روزی به وجود خواهند آمد.

Neuralink jpg

هرچند که هیچ یک از این پیشرفت‌ها نزدیک واقعیت نیستند، و بعید است که برخی از آنها هرگز به دست آیند. اما در یک "به روز رسانی محصول" که در روز جمعه از طریق یوتیوب پخش شد، ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس و تسلا موتورز، به کارکنانی ملحق شد که ماسک های مشکی پوشیده بودند تا درباره کار این شرکت به سمت یک ایمپلنت مغزی(تراشه مغزی) مقرون به صرفه و قابل اعتماد که ماسک معتقد است میلیاردها مصرف کننده در آینده خواستار آن هستند، معرفی کرد.
اگرچه این رویداد آنلاین به عنوان یک نمایش محصول توصیف شد، هنوز چیزی وجود ندارد که کسی بتواند از Neuralink خرید یا استفاده کند. ( با این حال میتوان گفت این بهترین است، زیرا بیشتر ادعاهای پزشکی ایلان به شدت حدس و گمان است.) با این حال، مهندسی یک فناوری الکترود فوق متراکم است که روی حیوانات آزمایش می شود.
Neuralink اولین کسی نیست که معتقد است ایمپلنت‌های مغزی (تراشه های مغزی) می‌توانند توانایی‌های انسان را گسترش داده یا احیا کنند. محققان در اواخر دهه 1990 شروع به قرار دادن کاوشگرها در مغز افراد فلج کردند تا نشان دهند که سیگنال ها می توانند به آنها اجازه حرکت بازوهای ربات یا مکان نماهای رایانه را بدهد. و موش‌های دارای ایمپلنت‌های بصری واقعاً می‌توانند اشعه‌های مادون قرمز را درک کنند.
با تکیه بر این کار، Neuralink می‌گوید امیدوار است که چنین رابط‌های مغز و کامپیوتر BCI)) را تا جایی توسعه دهد که بتوان در کمتر از یک ساعت در مطب پزشک نصب کرد. ماسک درباره افرادی که کامپیوترها را با سیگنال‌های مغزی کنترل می‌کنند، گفت: «این واقعاً کار می‌کند. این چیزی نیست که یک فرد معمولی بتواند به طور مؤثر از آن استفاده کند.

neuralink installation

در طول این رویداد، ماسک به طرز ماهرانه‌ای از دادن جدول زمانی یا تعهد به برنامه‌ریزی در مورد سؤالاتی مانند زمان آزمایش سیستم Neuralink در افراد انسانی اجتناب کرد.
چهار سال پس از شکل‌گیری، Neuralink هیچ مدرکی مبنی بر اینکه می‌تواند افسردگی، بی‌خوابی یا ده‌ها بیماری دیگر را که ماسک در یک اسلاید به آنها اشاره کرده است، درمان کند (یا حتی تلاش کرده است) ارائه نکرده باشد. یکی از مشکلات پیش روی این شرکت، تکمیل میکروسیم هایی است که می توانند برای یک دهه از بافت "خورنده" یک مغز زنده زنده بمانند. البته حل این مشکل به تنهایی سال ها طول می کشد.
این نکته را فراموش نکنیم که ، هدف اولیه از دموی پخش شده، برانگیختن هیجان، استخدام مهندسان برای شرکت (که در حال حاضر حدود 100 نفر در آن مشغول به کار است) و ایجاد نوعی پایگاه هواداران بود که به تشویق دیگر سرمایه‌گذاری‌های ماسک و کمک به پیشبرد جاذبه کمک کرده است.
خوک ها در ماتریس
ماسک در توییت‌هایی که پیش از این رویداد منتشر شد، به طرفداران قول داده بود که نورون‌هایی را که درون یک مغز زنده شلیک می‌کنند نمایشی شگفت‌انگیز نشان دهد - هرچند او در مورد چه گونه‌ای صحبت نکرد. دقایقی پس از پخش زنده، دستیاران یک پرده سیاه کشیدند تا سه خوک کوچک را در محوطه‌های حصارکشی شده نمایان کنند. اینها موضوع آزمایش های ایمپلنت این شرکت بودند.
مغز یک خوک حاوی یک ایمپلنت بود و بلندگوهای مخفی به طور خلاصه آهنگ‌های زنگی را صدا می‌کردند که ماسک می‌گوید ضبط نورون‌های حیوان در زمان واقعی بود. همانطور که ماسک در توییتر به آن اشاره کرده بود، برای کسانی که منتظر "ماتریس در ماتریکس" هستند، این میان‌آهنگ زیبای حیوانات دقیقاً آن چیزی نبود که آنها انتظارش را داشتند. برای دانشمندان علوم اعصاب، این چیز جدیدی نبود. در آزمایشگاه‌های آنها صدای وزوز و تروق‌های الکتریکی ضبط شده از مغز حیوانات (و برخی از انسان‌ها) برای دهه‌ها شنیده شده است.

the surgical robot in the operating room

تصویری از نمونه اولیه چرخ خیاطی عصبی با کلاه ایمنی برای محکم کردن سر بیمار.

یک سال پیش، Neuralink یک ربات چرخ خیاطی ارائه کرد که قادر بود هزاران الکترود بسیار ریز را در مغز یک جونده فرو برد. این کاوشگرها سیگنال های الکتریکی منتشر شده از نورون ها را اندازه گیری می کنند. سرعت و الگوهای آن سیگنال‌ها در نهایت پایه‌ای برای حرکت، افکار و یادآوری خاطرات است.
در لایو استریم جدید، ماسک در کنار نمونه اولیه به روز شده ربات خیاطی ظاهر شد که درون یک کلاه پلاستیکی صاف و سفید قرار گرفته بود. ماسک معتقد است، میلیاردها مشتری روزی با میل و رغبت سر خود را در چنین پوشش جراحی قرار می دهند، همانطور که یک اره خودکار دایره ای از استخوان را حک می کند و یک ربات وسایل الکترونیکی را به مغزشان می زند.
این بدنه توسط شرکت طراحی صنعتی Woke Studio در ونکوور ساخته شده است. افشین مهین، طراح اصلی آن، می‌گوید که تلاش کرده تا چیزی «تمیز، مدرن، اما هنوز هم دوستانه» برای چیزی بسازد که جراحی داوطلبانه مغز با خطرات اجتناب‌ناپذیر است.
برای دانشمندان علوم اعصاب، جالب‌ترین پیشرفتی که روز جمعه نشان داده شد، ممکن است چیزی باشد که ماسک آن را «پیوند» نامیده است، یک دیسک به اندازه دلار نقره‌ای حاوی تراشه‌های کامپیوتری، که فشرده می‌شود و سپس سیگنال‌های ثبت شده از الکترودها را به‌صورت بی‌سیم ارسال می‌کند. این پیوند تقریباً به ضخامت جمجمه انسان است و ماسک گفت که می‌تواند از طریق سوراخ مته‌ای که سپس می‌تواند با چسب فوق‌العاده مهر و موم می‌شود، به خوبی روی سطح مغز فرو برود.
ماسک گفت: «من می‌توانم همین الان یک Neuralink داشته باشم و شما آن را نمی‌دانید.»
این لینک را می توان به صورت بی سیم از طریق یک سیم پیچ القایی شارژ کرد، و ماسک پیشنهاد کرد که افراد در آینده قبل از خواب به برق وصل شوند تا ایمپلنت های خود را برق دهند. او فکر می‌کند که یک ایمپلنت نیز باید به راحتی نصب و برداشته شود تا مردم بتوانند با پیشرفت فناوری، ایمپلنت‌های جدید دریافت کنند. شما نمی خواهید برای همیشه با نسخه 1.0 ایمپلنت مغزی گیر بیفتید. سخت افزار عصبی قدیمی که در بدن افراد باقی مانده است، یک مشکل واقعی است که قبلاً توسط افراد تحقیقاتی با آن روبرو شده بود.
ایمپلنت Neuralink که روی خوک‌هایش آزمایش می‌کند دارای 1000 کانال است و احتمالاً از تعداد مشابهی از نورون‌ها خوانده می‌شود. ماسک می گوید هدفش افزایش ضریب «100، سپس 1000، سپس 10000» برای خواندن کاملتر از مغز است.
چنین اهداف تصاعدی برای فناوری لزوماً نیازهای پزشکی خاصی را برطرف نمی کند. اگرچه ماسک ادعا می‌کند که ایمپلنت‌ها «می‌توانند فلج، نابینایی، شنوایی را حل کنند»، اما اغلب چیزی که از دست می‌رود 10 برابر الکترود نیست، اما دانش علمی در مورد اینکه چه عدم تعادل الکتروشیمیایی، مثلاً، افسردگی را ایجاد می‌کند، در وهله اول است.
علیرغم لیست طولانی برنامه های پزشکی ارائه شده توسط ماسک، Neuralink نشان نداد که آماده است به هیچ یک از آنها متعهد باشد. در طول این رویداد، این شرکت برنامه‌های خود را برای شروع یک آزمایش بالینی فاش نکرد، که برای کسانی که معتقد بودند این گام منطقی بعدی خواهد بود، غافلگیرکننده بود.
یک جراح مغز و اعصاب که با این شرکت کار می کند، متیو مک دوگال، گفت که این شرکت در نظر دارد این ایمپلنت را روی افراد فلج آزمایش کند - به عنوان مثال، به آنها اجازه می دهد تا روی کامپیوتر تایپ کنند یا کلمات را بسازند. ماسک ادامه داد: "من فکر می کنم در درازمدت می توانید حرکت کامل بدن را به یک فرد بازگردانید."
مشخص نیست که این شرکت اصلاً در مورد درمان بیماری چقدر جدی است. ماسک به طور مداوم از پزشکی دور شد و به یک «دستگاه عمومی جمعیت عمومی» بسیار آینده‌نگرتر بازگشت، که او آن را هدف «کلی» شرکت نامید. او معتقد است که مردم باید مستقیماً به رایانه متصل شوند تا بتوانند با هوش مصنوعی همگام شوند.
او گفت: «در سطح گونه‌ها، مهم است که بفهمیم چگونه با هوش مصنوعی پیشرفته همزیستی می‌کنیم و به همزیستی با هوش مصنوعی دست می‌یابیم، به طوری که آینده جهان با اراده ترکیبی مردم زمین کنترل می‌شود. این ممکن است مهم ترین چیزی باشد که دستگاهی مانند این به آن دست می یابد.
ماسک نگفت که چگونه ایمپلنت های مغزی چنین ذهن الکترونیکی جهان جمعی را به وجود می آورند.
شاید در خبرهای بعدی جمع بندی بهتری از این نابغه میلیارد بدست بیاید

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ