گرمایش جهانی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد!!

مطالعه جدید نشان می دهد با افزایش گرمایش جهانی، خطر زایمان زودرس به طرز قابل چشمگیری بیشتر شده است.

baby with stethoscope on chest

تغییرات آب وهوایی روی وضعیت سلامت کودکان پیامدهای منفی دارد. زیرا تعداد نوزادان نارس متولد شده در سراسر جهان رو به افزایش است. این دسته از کودکان بیشتر به بیماری های تنفسی مبتلا می شوند و آسیب پذیرترین افراد جامعه را تشکیل می دهند.

دانشمندان استرالیایی با بررسی 163 مطالعه بهداشتی در سراسر جهان به آمارهای نگران کننده ای از وضعیت سلامتی کودکان در اثر تغییرات آب و هوایی دست پیدا کردند. طبق این آمار در حال حاضر حدود 600 میلیون نفر در مناطقی از زمین زندگی می کنند که دمای آن از آستانه تحمل انسان خارج شده است. آنها معتقدند تا پایان قرن حاضر این رقم به 3 میلیارد نفر خواهد رسید. نتایج مطالعه جدید نشان می دهد که دمای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی می تواند خطر زایمان زودرس را به طور میانگین تا 60 بالاتر ببرد. علاوه بر این؛ افزایش ذرات معلق در هوا و ذرات معلق آلرژی زا ناشی از رویدادهای آب و هوایی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی، خشکسالی و فصول نامنظم تأثیر قابل‌توجهی بر بیماری‌های تنفسی و پیامدهای پری ناتال دارد.

کوری برادشاو، بوم شناس جهانی دانشگاه فلیندرز استرالیا، نگران است که تغییرات آب و هوایی بر روی زندگی میلیون ها کودک در سراسر جهان عوارض مادام العمری به دنبال داشته باشد.او در این مورد می گوید: «ما داده‌ها را به بخش های کوچکتری تقسیم کردیم تا نشان دهیم که چگونه انواع خاصی از رویدادهای آب و هوایی آینده می تواند وضعیت پزشکی افراد را بدتر کند. ما متوجه ارتباط مستقیم بین تغییرات آب و هوایی و وضعیت سلامت کودکان شدیم. مهم ترین آن، افزایش 60 درصدی خطر تولد زودرس در اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید بود.»

نتایج پری ناتال با نتایج 39 مقاله قبلی که برادشاو و همکارانش برررسی کرده بودند، فرقی نداشت. 29 مورد از 39 مقاله به موضوع زایمان زودرس براثر گرمای شدید اشاره شده بود. اما مطالعات دیگر علائمی مانند وزن کم زمان تولد، تغییرات سن حاملگی، پارگی زودرس پرده و حتی مرگ جنین نیز گزارش کردند.

16 مطالعه از 20 مطالعه که تأثیر آلودگی هوا را مورد بررسی قراردادند، به پیامدهای منفی آن در سلامت کودک اشاره کردند. آلودگی هوا تاثیر زیادی روی بیماری های تنفسی داشت. برای مثال: حداقل هفت مطالعه مختلف گزارش کردند که افزایش غلظت ذرات آلاینده در هوا با افزایش تعداد کودکانی که با مشکلات تنفسی به بخش‌های اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند ارتباط مستقیمی دارد.

محققان در مورد این نتایج گفتند: "مسائل بهداشتی کودکان که ما شناسایی کردیم به شرایط شدید آب و هوایی بستگی دارد. به عنوان نمونه: سرمای شدید به بیماری های تنفسی منجر می شود اما، خشکسالی و بارندگی زیاد می تواند منجر به کاهش رشد جمعیت شود. با توجه به اینکه آب و هوا روی بیماری های دوران کودکی اثر مستقیمی دارد، هزینه های اجتماعی و مالی با تغییرات اقلیمی همچنان افزایش پیدا می کند. بنابراین، خانواده ها و سیستم خدمات بهداشت عمومی فشار بیشتری را باید تحمل کنند."

این نتایج کشورهای با درآمد پایین و متوسط را شامل نمی شود. این تحقیق فقط کشورهای پیشرفته ای را مورد بررسی قرار داد که از کودکان در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت بیشتری انجام می دهند.

به گفته محققان، عوامل مهمی که در محافظت کودکان می تواند نقش مثبت داشته باشد عبارتند از ثبات و قدرت اقتصادی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت، زیرساخت های کافی و امنیت غذایی است. لوئیس ویدا، استاد پزشکی دانشگاه استرالیای غربی، می‌گوید: «تغییر آب و هوا جهانی است و بر همه کشورها و مردم تأثیر منفی می‌گذارد. ما باید جوامع را برای افزایش تهدیدات علیه سلامت کودکان آماده کنیم. اگر می‌خواهیم از کودکان فعلی و آینده محافظت کنیم، باید به توسعه سیاست‌های بهداشت عمومی برای مقابله با این بیماری‌های مرتبط با وضعیت آب و هوایی توجه کنیم.»


چاپ