چگونه سونامی تونگا اقیانوس را طی کرد؟

نتایج مطالعه جدیدی که دانشمندان در مجله Nature منتشر کرده اند، نشان می دهد یک سونامی غیر عادی پس از انفجار فاجعه بار Hunga Tonga Hunga Ha'apai در تونگا در اوایل سال 2022 ایجاد و منتشر شده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات بزرگترین فوران آتشفشانی اخیر با های فن تک همراه باشید.

tunga 1
سونامی یک واژه ژاپنی است و در علم امروز به یک موج اقیانوسی اشاره می کند که از جابجایی حجم قابل توجهی آب به وجود می آید و اغلب در یک اقیانوس یا یک دریاچه بزرگ ایجاد می شود. عکس بالا تصور یک هنرمند از مگاسونامی است.
سونامی که پس از فوران بزرگ آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هائاپائی واقع در اقیانوس آرام در تاریخ 15 ژانویه سال 2022 رخ داد.
دانشمندان معتقدند این سونامی از نظر گستردگی جهانی، سرعت بالای انتشار، ارتفاع زیاد موج‌های غیر عادی و شنیده‌نشده در نوع خود استثنایی بوده است.

انفجار شدید آتشفشان تونگا در اقیانوس آرام جنوبی، مقادیر زیادی از خاکستر را به 17 کیلومتری جو زمین پرتاب کرد و یک سونامی با سرعت خارق العاده در مناطق وسیعی از جهان ایجاد کرد. این اولین باری بود که سونامی ناشی از فوران آتشفشان توسط ابزارهای دقیق ماهواره ای مدرن ثبت شد، بنابراین فرصتی منحصر به فردی برای بررسی های نقش فرآیندهای آتشفشانی در تولید و انتشار سونامی برای دانشمندان فراهم گردید.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی دانشکده علوم دانشگاه لیسبون (پرتغال)، داده‌های ماهواره‌ای جمع آوری شده از سطح دریا و جو سراسر جهان را مورد بررسی قرار دادند و از مدل‌های عددی و تحلیلی استفاده کردند تا نشان دهند که این سونامی ناشی از یک موج گرانشی صوتی به وجود آمد که در اثر انفجار آتشفشان رخ داده بود. محققان برای ثابت کردن این فرضیه، چندین بار به سراسر جهان سفر کردند. آن ها موفق شدند در نتیجه گیری های خود توضیح دقیقی برای سونامی که مردم سرتاسر جهان آن را حس کرده بودند، ارائه دهند و توصیه های لازم مربوط به خطرات آن را منتشر کنند.

راشید اومیرا می‌افزاید: «بخش چالش‌برانگیز مطالعه سونامی تونگا، توضیح کمی تمام ویژگی‌های سونامی مشاهده‌شده بود که کاملاً با ویژگی‌های سونامی رایج متفاوت بودند» و اظهار داشت: «یک موج جوی متحرک سریع که می‌تواند سطح اقیانوس را تحریک کند و انرژی تولید کند. توضیح ما برای این سونامی این است که از اقیانوسی به اقیانوس دیگر «پرید» و 10 ساعت زودتر از حد انتظار به سواحل پرتغال رسید.


چاپ