پیدایش قاره های زمین بر اثر برخورد شهاب سنگ ها

دانشمندان علوم پایه دانشگاه کرتین شواهد جدیدی را کشف کرده اند که نشان می‌دهد قاره‌های زمین در اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر در طول یک میلیارد سال قبل یا بیشتر از تاریخ چهار و نیم میلیارد ساله سیاره ما، به وجود آمده‌اند. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات دلایل دانشمندان با های فن تک همراه باشید.

earth ghare

محققان دانشگاه کرتین نتایج تحقیقات خود را به تازگی 10 آگوست 2022 در مجله Nature منتشر کردند. دکتر تیم جانسون، از دانشکده علوم زمین و سیاره دانشگاه کرتین، در این خصوص گفت: "این ایده را که قاره ها در ابتدا بر اثر برخورد شهاب سنگ‌های غول پیکر شکل گرفته اند، دهه هاست که وجود داشته است. با این حال، تا کنون شواهد محکم کمی برای اثبات این نظریه وجود داشت.

او در ادامه گفت: «با بررسی کریستال‌های کوچک معدنی زیرکون در سنگ‌های پیلبارا کراتون در استرالیای غربی، که نمایانگر بهترین بقایای پوسته قدیمی زمین است، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر پیدا کردیم.

ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن کریستال‌های زیرکون، به ما یک فرآیند «بالا به پایین» را نشان داد که با ذوب سنگ‌های نزدیک سطح شروع شده و عمیق‌تر می‌شود، این تغییرات با اثر زمین‌شناسی حاصل از برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر کاملا مطابقت دارد.

تحقیقات ما اولین شواهد محکمی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد فرآیندهایی که در نهایت باعث پیدایش قاره ها شدند، بر اثر برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر، درست مشابه آنچه که مسئول انقراض دایناسورها گردید، اما میلیاردها سال قبل تر از آن اتفاق افتاده بود، آغاز شد.»

به گفته دکتر جانسون، درک شکل‌گیری و تکامل مداوم قاره‌های زمین بسیار مهم است، زیرا این خشکی‌ها میزبان اکثر توده زیستی زمین، انسان‌ها و تقریباً تمام ذخایر معدنی مهم سیاره هستند.

دکتر جانسون گفت: « قاره‌ها میزبان فلزات مهمی مانند لیتیوم، قلع و نیکل هستند، کالاهایی که برای فناوری‌های سبز نوظهور ضروری هستند تا ما بتوانیم به تعهد خود در کاهش تغییرات آب و هوایی عمل کنیم. این ذخایر معدنی نتیجه نهایی فرآیندی است که به عنوان تمایز پوسته شناخته می شود و با تشکیل اولین توده‌های خشکی آغاز شد که پیلبارا کراتون تنها یکی از آنهاست.»

به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به سایر مناطق پوسته های قدیمی قاره‌ای روی زمین، الگوهای مشابهی مانند همان چیزی که در استرالیای غربی شناسایی شده به ما نشان می‌دهد. ما می‌خواهیم یافته‌های خود را روی این سنگ‌های باستانی آزمایش کنیم تا ببینیم، همانطور که حدس می زنیم، مدل ما کاربرد بیشتری دارد یا خیر."


چاپ