سلولها میتوانند مرگ خود را به تعویق بیاندازند

کشف جدید محققان نشان می دهد، سلولها میتوانند عملکرد خود را مدیریت کند و از خودتخریبی خارج شده، و در نهایت مرگ خود را به عقب بیاندازند.

یک سرنوشت وحشتناک برای سلولها این است که، راه های مختلفی باعث مرگ آنها میشود، زمانی که پیروپتوز(نوع بسیار التهابی از مرگ سلول برنامه ریزی شده که اغلب در اثر عفونت با عوامل بیماری زای داخل سلولی رخ می دهد) اتفاق می‌افتد، سلول در اثر انفجار، معمولاً در پاسخ به عفونت، می‌میرد. در این زمان، یک سلول پیروپتوتیک با آخرین ذخایر مواد شیمیایی سیگنال‌دهنده خطر به نام سیتوکین(گروهی از هورمون‌های گیاهی هستند که بخصوص در تحریک تقسیم سلولی گیاهان مؤثرند )، خود را قربانی سایر سلولها می کند. مرگ این سلول درست است سریع اتفاق می افتد، اما باعث نجات سایر سلول ها میشود.(به نوعی برای زنده ماندن سایر سلولها خود را فدا می کند.)

selolmarg

گری مو، مهندس زیستی در دانشگاه ایلینویز، شیکاگو، می‌گوید: «این کاملاً ناگهانی اتفاق می‌افتد، چراکه سلول ها به معنای واقعی کلمه از هم خواهند پاشید.»
دانشمندان قبلاً فکر می کردند که پیروپتوز یک خیابان یک طرفه است و پس از شروع، نمی توان تصمیم را معکوس کرد، ولی مو و تیمش دریافتند که، یک سلول مکانیسم داخلی برای لغو پیروپتوز دارد و به آن اجازه می‌دهد تا زنده بمانند. بینش‌های این اکتشافات می‌تواند به محققان در مورد چگونگی تنظیم پیروپتوز سرنخی دهد، چه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در یک بیمار، چه برای سرکوب این پدیده در سلول‌های ایمنی و جلوگیری از شروع طوفان‌های سیتوکین در زمانی که بدن با یک عفونت به‌ویژه مبارزه می‌کند. .
هنگامی که یک سلول دستور بیرونی برای انجام پیروپتوز را دریافت می کند، پروتئین های داخل سلول به نام گاسدرمین ها بیدار می شوند. این مولکول‌ها در یک ماموریت، خود را در غشای سلولی جاسازی می‌کنند و سوراخ‌هایی را باز می‌کنند، غشاء یکپارچگی ساختاری خود را از دست می دهد و مانند یک کشتی در حال سقوط، دیگر نمی تواند مانع از نفوذ انواع مواد از محیط بیرون شود. سلول در نهایت زمانی که بیش از حد از آب پر می شود می ترکد.(درست مانند یک بادکنک با فشار بیش از حد.)
مو می‌گوید: «می‌توانید تصور کنید که این یک فرآیند خطرناک است.» بنابراین، سلول‌ها راهی برای دستکاری در سرنوشت خودشان به‌عنوان راهی برای تنظیم پیامدهای آینده ایجاد کرده‌اند. مو می گوید: «احتمالاً ایده خوبی است چراکه به عنوان دکمه مکث می باشد
پیروپتوز یک فرآیند پیچیده است، که شامل بسیاری از قسمت های متحرک می شود. تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل سلول‌های پیروپتوتیک آسیب‌دیده ساختاری، هجوم یون‌های کلسیم را اندازه‌گیری کردند ( انتخابی بدیهی برای محققان، زیرا غلظت کلسیم معمولاً در خارج از سلول بیشتر است ) و از مشاهده توقف ناگهانی در جریان یون ورودی شگفت‌زده شدند، که نشان می‌دهد که منافذ پوست بسته شده بود!
مو این تئوری را مطرح می‌کند که یک سلول ممکن است جهش ناگهانی یون‌های کلسیم را به عنوان سیگنالی برای عقب‌نشینی در پیروپتوز دریافت کند. در پاسخ سلول، ترکیب دیواره‌های نشتی خود را با تغییر نحوه بسته‌بندی مولکول‌های چربی آن در طول غشاء تغییر می‌دهد.
مو خاطرنشان می کند که ، زمانی که منافذ سریعتر از آن چیزی که می توانند بسته شوند باز شوند، یک سلول در نهایت تسلیم مرگ خود می شود. (البته به نظر مترجم یک سلول ممکن است مرگ خود را به عقب بیاندازد، اما برای همیشه نمیتواند تایم مرگ خود را متوقف کند)


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ