ماده و پادماده به یک روش، به گرانش واکنش نشان می‌دهند

هنوز مشخص نیست که چه چیزی ماده و پادماده را تا این اندازه متفاوت می کند.

یک مطالعه جدید نشان داد که ماده و پادماده تحت تأثیر گرانش یکسان رفتار می‌کنند و هرچند دانشمندان را در مورد اینکه چه چیزی این دو را متفاوت می‌کند، شناخت چندانی ندارند..
پادماده چیز گیج کننده ای است که در طول انفجار بزرگ همراه با ماده معمولی ایجاد می شود. این تقریباً آینه ماده معمولی است - دقیقاً مشابه، فقط با بار الکتریکی مخالف- برای هر پروتون باید یک پادپروتون وجود داشته باشد و برای هر الکترون یک پادالکترون وجود داشته باشد که به آن پوزیترون نیز می گویند.

padmadeh

وقتی پادماده با ماده برخورد می کند، این دو یکدیگر را از بین می برند و در این فرآیند انرژی ایجاد می کنند. حداقل، این همان چیزی است که آزمایش‌ها در شتاب‌دهنده‌های ذرات پیشرفته نشان می‌دهند. در تئوری، باید مقادیر مساوی از پادماده و ماده در جهان وجود داشته باشد، که یکدیگر را خنثی می کنند، و دقیقاً به وجود هیچ چیزی منجر می شود.
اما چیزی که ما در واقع داریم، جهانی است که از ماده با پادماده بسیار کم ساخته شده است. بنابراین دانشمندان مشتاق هستند تا درباره خواهر و برادر گم شده ماده بیشتر بیاموزند تا بفهمند چرا ماده زنده مانده و پادماده زنده مانده است، که در نهایت منجر به وجود ما شد. پادماده همچنین به خوبی در مدل های نظری که سعی در توضیح فیزیک زیربنای جهان دارند، نمی گنجد.
آزمایشی که اخیراً در سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (معروف به مخفف فرانسوی آن، CERN) در سوئیس انجام شد، نشان داد که برهم‌کنش‌های ماده و پادماده با گرانش، نیروی بنیادی حاکم بر بسیاری از فرآیندهای جهان، چیزی نیست که آنها را متمایز کند.
در آزمایش‌هایی که در یک دوره 18 ماهه در کارخانه ضد ماده سرن انجام شد (بله، چنین مکانی واقعاً وجود دارد)، دانشمندان دریافتند که ماده و ذرات پادماده با دقت 97 درصد به گرانش به یک روش پاسخ می‌دهند.
دقیقا چطور اندازه گیری کردند؟ آنها از دستگاهی به نام تله پنینگ استفاده کردند که به نام فیزیکدان اوایل قرن بیستم، فرانس پنینگ نامگذاری شد. این دستگاه می‌تواند ذرات باردار را در یک میدان مغناطیسی ذخیره کند، و آنها را با فرکانس‌هایی که با شدت میدان مغناطیسی و نسبت بار به جرم ذره مطابقت دارد، به دور خود بچرخند.
محققان آنتی پروتون‌ها و یون‌های هیدروژن با بار منفی (به عنوان جایگزینی برای پروتون‌ها) را وارد دستگاه کردند و نحوه چرخش آنها را اندازه‌گیری کردند. دانشمندان در بیانیه ای اعلام کردند که این آزمایش نتایجی ارائه داده است، که چهار برابر دقیق تر از آنچه قبلاً به دست آمده می باشد
از آنجایی که این آزمایش بر روی زمین انجام شده است، بنابراین ذرات نیز تحت تأثیر گرانش سیاره قرار گرفته اند. در این میان دانشمندان استدلال کردند که اگر برهمکنش ذرات و پادذرات با گرانش متفاوت باشد، اندازه‌گیری‌ها نیز نتایج متفاوتی را تولید می‌کنند.
استفان اولمر، فیزیکدان مؤسسه تحقیقاتی ژاپن، میگوید:"دقت برهم کنش گرانشی به دست آمده در این مطالعه با هدف دقت برهمکنش گرانشی بین پادماده و ماده، قابل مقایسه است در این بین سایر گروه های تحقیقاتی قصد دارند با استفاده از اتم های پاد هیدروژن در حال سقوط آزاد اندازه گیری کنند ." RIKEN که آزمایش CERN را نظارت کرد، در بیانیه گفت: اگر نتایج مطالعه ما با نتایج سایر گروه ها متفاوت باشد، می تواند به طلوع یک فیزیک کاملاً جدید منجر شود.
در نهایت به نظر می رسد که هنوز باید منتظر بمانیم تا بفهمیم چه چیزی ماده و ضد ماده را متفاوت می کند .


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ