هسته سلولی آسیب دیده، خود را ترمیم می کند

طبق تحقیقات دانشمندان نشان داده شده است، که چگونه هسته سلولی آسیب دیده خود را دوباره مهر و موم کرده و ترمیم می کند

درون یک سلول، هسته توسط پوشش هسته احاطه شده است - دو لایه غشای فسفولیپیدی که از مخلوط شدن هسته با سایر قسمت های سلول جلوگیری می کند، بنابراین DNA سلول را از آسیب های خارجی محافظت می کند.

cell nucleus

با این حال، پاکت هسته ای گاهی اوقات در صورت تحت فشار قرار می گیرد و می شکند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که اسکلت سلولی (شبکه ای از الیاف که به عنوان داربست عمل می کند و ساختاری پایدار به آن می دهد) بر هسته فشار وارد می کند.
یک مطالعه جدید به رهبری دکتر مونیکا آگرومایور از دانشکده ایمونولوژی و علوم میکروبی، نحوه کاهش فشار از اسکلت سلولی را روشن می کند.
دکتر آگرومایور خاطرنشان می کند: "کشف مکانیسم هایی که پشتوانه ترمیم پارگی است، یک سوال اساسی در زیست شناسی سلولی است و درک بهتر این فرآیند پیامدهای گسترده ای برای بیماری های انسانی مانند سرطان، بیماری قلبی عروقی یا خودایمنی دارد."
تحقیقات نشان می‌دهد که گروهی از پروتئین‌ها به نام ماشین‌های ESCRT مسئول مهر و موم و ترمیم کردن مجدد پوشش هسته هستند.
این مقاله که در Developmental Cell منتشر شده، بر پروتئین مرتبط با ESCRT به نام BROX تمرکز دارد. این نشان می‌دهد که BROX پروتئین کلیدی در کاهش فشار از اسکلت سلولی است، بنابراین به پوشش هسته‌ای اجازه می‌دهد تا دوباره مهر و موم شود.
ماشین آلات ESCRT BROX را به محل پارگی روی پاکت متصل می کند. این به BROX اجازه می‌دهد تا به کمپلکس LINC متصل شود ( گروهی از پروتئین‌ها که پوشش هسته را به اسکلت سلولی متصل می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند فشار بیش از حد بر روی پوشش هسته‌ای اعمال کند.)
اتصال BROX منجر به برداشته شدن LINC از محل پارگی می شود. این باعث کاهش استرس وارد شده توسط اسکلت سلولی می شود و به پوشش هسته ای اجازه می دهد تا خود را ترمیم کند.
نتایج شواهد رو به رشدی را تأیید می‌کنند که هسته یک اندامک است که می‌تواند با محیط سلولی خود تعامل داشته باشد، نه اینکه فقط یک مورد محافظ برای DNA باشد.
به طور قابل توجهی، این نتایج می‌تواند پیامدهایی برای تحقیقات سرطان نیز داشته باشد زیرا یک پوشش هسته‌ای آسیب‌دیده با بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است. برای مثال، جهش‌های ژن BROX در سرطان تیروئید غیرمدولاری خانوادگی یافت شده است. تحقیقات آینده می تواند بررسی کند که آیا جهش های BROX در ایجاد تومور نقش دارند یا خیر.
دکتر آگرومایور در مورد تیمی که این تحقیق را انجام داد گفت: "این کار چند رشته ای اهمیت تحقیقات مشترک را نشان می دهد"


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ