پاک کردن خاطرات بد از مغز ممکن است!

دانشمندان اعلام کردند، شوک الکتریکی به مغز ممکن است به پاک کردن خاطره بد کمک کند

مغز خاطرات خوب و بد را ذخیره می کند. اما همیشه سر جای خود نمی مانند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که دریافت شوک الکتریکی به مغز بلافاصله پس از یادآوری یک رویداد ناراحت کننده می تواند به فرد کمک کند بسیاری از جزئیات ناراحت کننده را فراموش کند.
این مطالعه تازه‌ترین مورد از سری تیم‌های تحقیقاتی است که نشان می‌دهد خاطرات پلاستیکی هستند. این بدان معناست که می توان آنها را تغییر داد و گاهی اوقات حتی به طور کلی پاک کرد. این یافته ها روزی می تواند منجر به درمان های جدیدی برای افرادی شود که از بیماری های روانی مانند اضطراب شدید یا اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند. چنین درمان هایی ممکن است بتواند خاطرات بسیار آزاردهنده را هدف قرار دهد و به بیماران کمک کند آنها را فراموش کنند.

electroshock

چهل و دو نفر در مطالعه جدید شرکت کردند. همه افسردگی شدید داشتند. این بیماری افراد را غمگین و ناامید می کند و اغلب علاقه خود را به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردند از دست می دهند. پزشکان قبلاً این شرکت کنندگان در مطالعه را با درمان تشنج الکتریکی یا ECT معالجه می کردند. این یک تکان الکتریکی به مغز وارد می کند.
دانشمندان می دانستند که ECT می تواند حافظه بیمار را مختل کند. اما مطالعه جدید راهی برای تبدیل این عارضه جانبی به یک مزیت نشان می دهد. پزشکان دریافتند که می توانند با تعیین زمان انجام درمان در مدت کوتاهی پس از یادآوری آن جزئیات، جزئیات فراموش شده را هدف قرار دهند.
هر بیمار شرکت کننده در این مطالعه در حالی که به یک سری عکس نگاه می کرد به دو داستان ناراحت کننده گوش داد. در یک داستان، پسری با ماشین برخورد کرد. بعداً در بیمارستان، پزشکان مجبور شدند هر دو پای او را قطع کنند. در دوم، یک زن در یک کوچه مورد حمله قرار گرفت. یک هفته پس از اولین شنیدن هر دو داستان، هر بیمار به عکسی از یکی از رویدادها نگاه کرد. سپس پزشکان سوالاتی پرسیدند که بیماران را مجبور به یادآوری جزئیات مربوط به آن رویداد کرد. عصب شناسان شواهدی یافته اند که نشان می دهد یادآوری یک داستان به این شکل می تواند خاطرات مربوط به آن را در برابر تغییر آسیب پذیر کند.
و این دقیقاً همان چیزی است که محققان تلاش کردند انجام دهند. آنها به دنبال تغییر آن حافظه فراخوانی با ECT بودند.
بلافاصله پس از اینکه بیماران جزئیات یک داستان را به یاد آوردند، پزشکان آنها را خواباندند. در حالی که آنها بیهوش بودند، اکثر بیماران یک شوک ECT به مغز دریافت کردند. یک روز بعد، هر بیمار یک آزمایش چند گزینه ای انجام داد. آنها باید جزئیات هر دو داستان ناراحت کننده را به خاطر بسپارند.
افرادی که ECT دریافت نکردند جزئیات هر دو داستان را به خوبی به خاطر داشتند. بیمارانی که مغزشان به عنوان بخشی از درمان تخریب شده بود، جزییات تنها یک داستان را به خوبی به خاطر داشتند. این همان چیزی بود که درست قبل از درمان به آن فکر نمی کردند.
دانشمندان دریافتند که جزئیات داستانی که بیماران قبل از ECT در مورد آن فکر می کردند، به خوبی به خاطر نمی آورد. در واقع، بیماران در به خاطر سپردن این جزئیات امتیاز بهتری نسبت به حدس زدن پاسخ ها نداشتند.
این نتایج نشان می‌دهد که ECT می‌تواند یادآوری چیزی را که بیمار درست قبل از درمان به آن فکر می‌کرد، کاهش دهد. تیم کروس دریافتند، اما یک روز طول کشید تا این گیجی در آن فرو رفت.
دانیلا شیلر نتایج این مطالعه جدید را "زیبا" می نامد. او یک عصب شناس در دانشکده پزشکی Mount Sinai در نیویورک است که روی مطالعه جدید کار نکرده است. اگرچه مطالعه جدید امیدوارکننده به نظر می رسد، او خاطرنشان کرد که تیم کروس کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد. به عنوان مثال، او می گوید، دارویی که برای بیهوش کردن بیماران استفاده می شود ممکن است نقشی در دستکاری حافظه داشته باشد. که باید بررسی شود. او همچنین خاطرنشان می‌کند که افراد ممکن است جزئیات داستان‌هایی را که در آزمایشگاه با آنها مواجه می‌شوند - مانند رویدادهای مرتبط با عکس‌ها - متفاوت از اتفاقاتی که در زندگی واقعی برایشان رخ می‌دهد، به خاطر بسپارند.
مطمئناً ترفند این است که اطمینان حاصل شود که درمان روی هیچ خاطره خوبی تأثیر نمی گذارد. این ممکن است مستلزم این باشد که بلافاصله قبل از شروع درمان مغز به آنها فکر نکنید.
الکتروشوک درمانی یا ECT درمانی برای بیماری روانی که از اعمال شوک الکتریکی به مغز استفاده می کند.
علوم اعصاب علمی که با ساختار یا عملکرد مغز و سایر بخش‌های سیستم عصبی سروکار دارد. محققان در این زمینه به عنوان دانشمندان علوم اعصاب شناخته می شوند.
اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD یک وضعیت شدید است که ممکن است پس از قرار گرفتن فرد در معرض یک آسیب تروماتیک یا شوک روانی شدید ایجاد شود. یادآوری این رویداد می تواند باعث اضطراب و مشکلات دیگری در قربانی شود.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ