درمان چین و چروک صورت با علف هرز!!

محققان کره جنوبی موفق شدند با استفاده از عصاره یک علف هرز چین و چروک های صورت را از بین ببرند.

 چین و چروک صورت

براساس گزارش ساینس دیلی؛ عصاره میوه گیاه کاکلبور با ترکیباتی که دارد نقش مهمی در درمان انواع چین و چروک ایفا خواهد کرد. این گیاه در واقع به عنوان یک علف هرز شناخته می شود اما، خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. به همین علت، کاکلبور قادر است از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب مانند UVB محافظت کند و بافت های آسیب دیده پوست را به سرعت ترمیم کند. همچنین این گیاه با خاصیت کلاژن سازی که دارد باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می شود و از پیری زودرس آن جلوگیری خواهد کرد. بنابراین می توان از عصاره آن در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کرد. دانشمندان متوجه شدند ترکیبات موجود در میوه‌های سیخ دار این گونه گیاهی، می تواند از پوست در برابر اثرات مضر UVB محافظت کند.

Eunsu Song، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه Myongji کره جنوبی این تحقیق را با همکاری پروفسور Jinah Hwang استاد دانشگاه Myongjiانجام داد. او در این مورد گفت: "ما متوجه شدیم که میوه کاکلبور پتانسیل زیادی برای محافظت از پوست و کلاژن سازی دارد. بنابراین، می تواند در ساخت کرم ها یا اشکال دیگر محصولات آرایشی کاربرد داشته باشد. اگر با ترکیبات مهمی مانند هیالورونیک اسید یا رتینوئیک اسید ترکیب شود، اثرات آن دو برابر خواهد شد.

گیاه کالکبور

سانگ قرار است نتایج مطالعه خود را در همایش سالانه انجمن بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی که 25 تا 28 مارس در سیاتل برگزار می شود، ارائه کند. کاکلبور یک گیاه بومی در مناطق اروپای جنوبی و آسیای شرقی است که البته در سراسرجهان نیز یافت می شود. این گیاه اغلب در مناطق مرطوب یا ماسه ای مانند گودال های کنار جاده ها و سواحل رودخانه ها یافت می شود. میوه‌های آن، پوشیده از تیغ هایی است که در طب سنتی برای درمان سردرد، سل، گرفتگی بینی، اختلالات رنگدانه‌های پوست و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. دانشمندان در سال های اخیر نیز، مشغول بررسی نقش این گیاه در درمان آرتریت روماتوئید و سرطان هستند.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که به خواص درمانی میوه این گیاه در ترمیم زخم ها و محافظت از پوست می پردازد. محققان در گام اول خواص مولکولی عصاره میوه کاکلبور را مورد ارزیابی قرار دادند. سپس، ترکیباتی که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشت را از سایر ترکیبات جدا کردند. آنها نمی دانستند که این ترکیبات چگونه می تواند در تولید کلاژن، بهبود زخم و محافظت از پوست در برابر آلودگی های محیطی تاثیر داشته باشد! بنابراین، برای یافتن پاسخ این پرسش از روش کشت سلولی و یک مدل بافت پوستی شبیه به پوست انسان استفاده کردند.

نتایج آزمایش نشان داد که عصاره میوه گیاه با تحریک کلاژن قادر است زخم ها را سریع تر بهبود ببخشد و از پوست در برابر اشعه UVB محافظت می کند. محققان با مقایسه میوه‌های کاکلبور مکان‌های مختلف دریافتند که میوه‌های گیاهانی که در کره جنوبی رشد کردند خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی بیشتری نسبت به میوه‌های گیاهانی بود که در چین رشد کرده اند.

البته باید یادآوری کنیم که میزان بالای این خواص در عصاره همیشه مفید نخواهد بود بلکه، حتی ممکن است مضر هم باشد. به همین علت، محققان اعلام کردند برای تعیین میزان استاندارد از این خواص در صنعت دارویی و آرایشی، باید آزمایش های بیشتری انجام دهند.

سانگ در ادامه صحبت های خود گفت: « در پوسته‌های میوه کاکلبور یک ماده سمی به نام کربوکسی تراکتیلوزید وجود دارد که می‌تواند به کبد ما آسیب برساند. بنابراین، یافتن غلظت مناسب برای ما اهمیت زیادی دارد.»


چاپ