بیدار شدن ویروس های زامبی بعد از 50000 سال!

دانشمندان فرانسوی ویروس های زامبی کشف کردند که قدمت آن ها به 50 هزار سال پیش می رسد. این ویروس ها هنوز هم می توانند آمیب های تک سلولی را آلوده کنند.

لاشه یک خرس عضر یخبندان.لاشه یک خرس عصر یخبندان در جزیره لیاخوفسکی بزرگ در شمال روسیه که با ذوب شدن یخ‌های دائمی کشف شد

براساس گزارش ساینس آلرت؛ این ویروس های زامبی می توانند همچنان مسری باشند. میزان احتمال انتقال این ویروس ها به حیوانات و انسان ها هنوز مشخص نیست اما، محققان معتقدند ویروس های منجمد دائمی می توانند سلامت عمومی جامعه را تهدید کنند. منجمد دائمی به این معناست که یک لایه خاک در طول این سالهای طولانی یخ زده باقی مانده است البته، قبل از شروع فعالیت های انسانی و افزایش دمای جهانی! با شروع تغییرات اقلیمی، یخ های قطبی به سرعت در حال ذوب شدن هستند که در نتیجه این امر، بسیاری از ویروس ها و باکتری های باستانی تا ماموت ها و حیوانات دیگر توانستند سالم باقی بمانند.

طبق گزارش CNN و به نقل از پروفسور ژان میشل کلاوری، چندین سویه از ویروس های یخ زده 48000 ساله از چند یخچال طبیعی در سیبری کشف شد. قدیمی ترین آن ها متعلق به 48500 سال پیش و جوان ترین آن ها به 27000 سال پیش بر میگردد. یکی از سویه های جوان تر در لاشه یک ماموت پشمی کشف شده بود. به تازگی نیز یک سویه جدید در دل خاک یک دریاچه زیر زمینی پیدا شد.

 ذوب شدن یخ های دائمی در آلاسکا.فرسایش ناشی از ذوب شدن یخ‌های دائمی، خانه‌های روستای اسکیموهای یوپیک کوئینهاگاک در آلاسکا را تهدید می‌کند

گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی در قطب شمال منجر به ذوب یخ های قطبی می شود. این تغییرات موجی از نگرانی را در بین تعدادی از دانشمندان ایجاد کرده است. آن ها نگرانند که این ذوب یخ های قطبی باعث بیدار شدن ویروس هایی شود که هزاران سال است با هیچ موجود زنده ای در تماس نبودند. بنابراین، سویه های قدیمی می توانند برای گیاهان، حیوانات و انسان ها خطرناک باشد.

Birgitta Evengård، استاد بازنشسته در بخش میکروبیولوژی بالینی دانشگاه Umea سوئد، گفت: "باید به یاد داشته باشید سیستم ایمنی ما فقط می تواند از ما در برابر محیط میکروبیولوژیکی که در تماس با آن هستیم محافظت کند. به عبارت دیگر، بدن ما شاید نتواند از ما در برابر ویروسی های این چنینی محافظت کند. تنها راه مبارزه با این ویروس به عقیده من، افزایش آگاهی است."

 

چگونه ویروس های "زامبی" می توانند پس از بیدار شدن، میزبان خود را آلوده کنند؟!

کلاوری این اولین باری نیست که ویروس های باستانی یا به قول خودش «ویروس های زامبی» را بیدار می کند. او از سال 2014 تحقیقاتی را در مورد این موضوع شروع کرد. او می گوید:« فقط تعداد کمی از محققان خطر این ویروس ها را جدی می گیرند.L

کلاوری و همکارانش در آخرین مقاله ای که در 18 فوریه 2023 در ژورنال Viruses منتشر کردند، گفتند: « این تصور اشتباه است که «ویروس‌های زامبی» تهدیدی برای سلامت عمومی به حساب نمی آیند».

کریستال های یخ دائمی در خارج از روستای تومتور تونلی از کریستال یخ های دائمی در خارج از روستای تومتور

آن ها در مطالعه خود، چندین گونه جدید از ویروس‌های زامبی را احیا کردند و دریافتند که هر یک از آن ها هنوز هم می‌تواند آمیب‌های موجود در آب های شیرین را آلوده کند. براساس این نتایج علمی، ویروس های قدیمی می توانند به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی در نظر گرفته شوند.
او به خبرگزاری CNN گفت: «ما این ویروس‌های آلوده‌کننده آمیب را نماینده ویروس‌های احتمالی دیگری می‌بینیم که ممکن است در یخ های قطبی وجود داشته باشند. ما می دانیم از این نوع ویروس ها تعداد زیادی وجود دارند اما مطمئن نیستیم که آنها هنوز زنده هستند یا نه؟! »

تحقیقات این چنینی بر روی ویروس‌های منجمد مانند ویروس زامبی به دانشمندان کمک می‌کند تا بیشتر در مورد نحوه عملکرد این ویروس‌های باستانی و اینکه آیا می‌توانند حیوانات یا انسان‌ها را آلوده کنند یا نه، اطلاعات به دست بیاورند. باکتری های قدیمی مانند سیاه زخم احتمال دارد دوباره زنده شوند. بنابراین، فقط ویروس ها نیستند که می توانند برای سلامت اکوسیستم ما خطرناک باشند. باکتری هایی هم وجود دارند که می توانند سلامت جامعه را تهدید کنند. به عنوان نمونه، دانشمندان معتقدند شیوع بیماری سیاه زخم در سال 2016 به علت شیوع عفونت باکتریایی سیاه زخم بین انسان و گوزن های شمالی در سیبری رخ داده بود.


چاپ