بیماران مبتلا به COVID-19 بیشتر به اختلالات عصبی دچار می شوند

محققان ایرانی دانشگاه کپنهاک دانمارک، تاثیرات مخرب COVID-19 در سیستم عصبی بدن را کشف کردند. این مطالعه جدید که در هشتمین کنگره آکادمی نورولوژی اروپا (EAN) روز دوشنبه 27 ژوئن 2022 ارائه شد. آن ها موفق شدند ثابت کنند، که بیماران مبتلا به کووید-19 در مقایسه با افرادی که آزمایش تشخیصی ویروس آنها منفی بود، در معرض ابتلای بیشتری به اختلالات عصبی هستند. برای آگاهی بیشتر از جزئیات نتایج به دست آمده تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

COVID BR

در این مطالعه محققان، تحقیقاتی را که بر روی سوابق سلامتی نیمی از جمعیت دانمارک داشته اند و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن ها دریافتند افرادی که تست COVID-19 آنها مثبت بوده است، در معرض خطر ابتلای بیشتری به بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و سکته ایسکمیک هستند.

از مجموع 919731 نفری که در این مطالعه برای COVID-19 مورد آزمایش قرار گرفتند، محققان دریافتند که 43375 نفری که آزمایش آنها مثبت بود، 3.5 برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، 2.6 برابر بیماری پارکینسون، 2.7 برابر با سکته مغزی ایسکمیک، سکته مغزی و 4.8 بار با خونریزی داخل مغزی (خونریزی در مغز) در میان آن‌ها مشاهده شد. علاوه بر این، منجر به التهاب عصبی خواهند شد که، ممکن است به توسعه سریع اختلالات عصبی کمک کند.


محققان در این تحقیقات، همچنین بر روی پیامدهای طولانی مدت پس از ابتلا به COVID-19 نیز کار کردند.
این مطالعه، بیماران بستری و سرپایی دانمارک را بین فوریه 2020 و نوامبر 2021 و همچنین بیماران آنفلوانزای مربوط به دوره قبل از همه گیری را، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محققان از تکنیک های آماری برای محاسبه خطر نسبی استفاده کردند و نتایج را بر اساس وضعیت بستری شدن در بیمارستان، سن، جنس و بیماری های همراه طبقه بندی کردند.


دکتر پردیس ظریف کار، نویسنده اصلی گروه عصب‌شناسی، دانشگاه Rigshospitalet، کپنهاگ دانمارک، توضیح داد: «بیش از دو سال پس از شروع همه‌گیری COVID-19، ماهیت دقیق و تکامل اثرات COVID-19 بر سیستم نورولوژیک بدن بدون هیچ علائمی باقی ماندند. مطالعات قبلی توانست ارتباط بین این بیماری با سندرم‌های عصبی را کشف کند، اما تاکنون مشخص نیست که آیا کووید-19 بر بروز بیماری‌های عصبی خاص نیز تأثیر می‌گذارد و آیا با سایر عفونت‌های تنفسی تفاوت دارد یا خیر؟!!

با این حال، افزایش خطر بیشتر بیماری‌های عصبی در بیماران مبتلا به کووید-19 بیشتر از افرادی بود که در آن ها، بیماری آنفولانزا یا سایر بیماری‌های تنفسی تشخیص داده شده بود. خطر سکته مغزی ایسکمیک در بیماران مبتلا به کووید-19 در مقایسه با آنفولانزا و ذات الریه باکتریایی در بیماران بالای 80 سال، 1.7 برابر بیشتر بود.

فراوانی سایر بیماری‌های نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس، سندرم گیلن باره، میاستنی گراویس و نارکولپسی پس از کووید-19، در بیماران مبتلا به آنفولانزا یا ذات‌الریه افزایش نیافته است.

دکتر پردیس ظریف کار افزود: ما از نتایج بدست آمده در زمینه افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی و عروق مغزی در بیماران مبتلا به کووید-19 مثبت در مقایسه با بیماران کووید-منفی حمایت می‌کنیم، البته باید در آینده نزدیک مطالعات وسیع تر در این حوزه صورت بگیرد که این فرضیه را تأیید یا رد کند. ما با اطمینان می گوئیم، به جز سکته مغزی ایسکمیک، اغلب اختلالات عصبی ناشی از کووید-19، در بیماری های آنفولانزا یا ذات الریه باکتریایی موجود در جامعه، بروز نمی کنند.

این یافته‌ها به درک ما از تأثیر طولانی‌مدت COVID-19 بر بدن و نقشی که عفونت‌ها در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی و سکته دارند کمک می‌کند.»


       مقالات مرتبط



چاپ