دویدن به پردازش مغز کمک می کند.

تنها 10دقیقه دویدن می تواند پردازش مغز را تقویت کند و خلق و خوی شما را بهبود بخشد

محققان دانشگاه تسوکوبا نشان می‌دهند که افزایش فعال شدن قشر جلوی پیشانی دو طرفه با بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی تنها پس از یک دوره کوتاه دویدن با شدت متوسط همراه است. بنابراین دویدن ممکن است یک فعالیت مفید برای سلامت روانی بهتر باشد.
محققان دانشگاه تسوکوبا دریافته‌اند که تنها ده دقیقه دویدن با شدت متوسط، جریان خون موضعی را در مکان‌های مختلف قشر جلوی پیشانی دو طرفه افزایش می‌دهد ( بخشی از مغز که نقش مهمی در کنترل خلق و خو و عملکردهای اجرایی دارد). این یافته ها ممکن است به توسعه طیف وسیع تری از توصیه های درمانی که به نفع سلامت روان است کمک کند.
شواهد واضحی وجود دارد، که فعالیت بدنی فواید زیادی مانند توانایی بهبود خلق و خو دارد، هرچند که در مطالعات محققان در گذشته، دوچرخه سواری اغلب شکل ورزش مورد مطالعه بود.
با این حال، دویدن همیشه نقش مهمی در رفاه جسمی انسان ها داشته است. موفقیت تکاملی انسان ها با شکل منحصر به فرد و کارایی دویدن انسان، که شامل توانایی حفظ این نوع فعالیت (یعنی دویدن در مقابل دوی سرعت) است ارتباط تنگاتنگی دارد.
علی‌رغم این واقعیت، محققان هنوز به تأثیرات دویدن بر روی مناطق مغزی که خلق و خو و عملکردهای اجرایی را کنترل می‌کنند، دقت نکرده بودند. با توجه به وسعت کنترل اجرایی مورد نیاز در هماهنگی تعادل، یعنی حرکت و نیروی محرکه در حین دویدن، منطقی ست که فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز افزایش یابد و سایر عملکردهای این ناحیه از افزایش این منابع مغز بهره مند شوند.
پروفسور Hideaki Soya برای آزمایش فرضیه خود، تیم تحقیقاتی از( آزمون رنگ-کلمه) Stroop -استروپ به خوبی تثبیت شده استفاده کرد و داده‌های مربوط به تغییرات همودینامیک مرتبط با فعالیت مغز را در زمانی که شرکت‌کنندگان در هر کار مشغول بودند، جمع‌آوری کرد. به عنوان مثال، در یک کار، اطلاعات ناهمگون نشان داده می شود، بدین معنی که کلمه قرمز به رنگ سبز نوشته شده است، و شرکت کننده باید به جای خواندن کلمه، رنگ را نامگذاری کند. برای انجام این کار، مغز باید هر دو مجموعه اطلاعات را پردازش کند و اطلاعات اضافی را مهار کند. اثر تداخل Stroop با تفاوت در زمان پاسخ برای این کار و زمان پاسخ برای یک نسخه ساده تر از کار - با بیان نام نمونه های رنگی - اندازه گیری شد.

5600

های فن تک لازم می داند توضیح کلی در ارتباط با Stroop برای خواننده های عزیز داشته باشد؛ استروپ در روان‌شناسی، نمایشی از دخالت در زمان واکنش یک کار است. زمانی که اسم یک رنگ (مانند آبی، سبز یا قرمز) با رنگ دیگری که نشان گر نام آن رنگ نیست، چاپ شده باشد (به عنوان مثال، کلمه «قرمز»، به جای این که با جوهر قرمز رنگ چاپ شود، با جوهر آبی رنگ چاپ شود)، نام بردن رنگ کلمه، در مقایسه با حالتی که رنگ جوهر و کلمه با هم یکی باشند، زمان بیشتری طول کشیده و با احتمال خطای بالاتری مواجه می‌شود، در این آزمایش، بسیاری از افراد در پاسخ به این سؤال که «فلان واژه چه رنگی است؟»، پاسخی اشتباه می‌دهند یا پاسخ صحیح را با کمی تأخیر ارائه می‌دهند. به این‌گونه که اگر از آن‌ها پرسیده شود که رنگ واژه «قرمز» چگونه است؟ آن‌ها به جای گفتن رنگ، خود واژه را می‌خوانند
و اما نتایج نشان داد که پس از ده دقیقه دویدن با شدت متوسط، کاهش قابل توجهی در زمان اثر تداخل استروپ مشاهده شد. علاوه بر این، فعال سازی دو طرفه پره پیشانی به طور قابل توجهی در طول کار استروپ افزایش یافته بود. پس از دویدن، شرکت کنندگان گزارش دادند که حال و هوای بهتری داشتند. و این با یافته‌های مربوط به فعالیت‌های همزمان در نواحی قشر پیش‌پیشانی که در تنظیم خلق و خوی دخیل هستند، پشتیبانی شد.
با توجه به اینکه بسیاری از ویژگی‌های قشر جلوی مغز انسان منحصراً انسانی هستند، این مطالعه نه تنها مزایای فعلی دویدن را روشن می‌کند، بلکه این فواید ممکن است در گذشته تکاملی انسان نقش احتمالی داشته باشد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ