Sony Bravia XR ، اولین تلویزیون با هوش شناختی در سال 2021

هر ساله در دنیای تکنولوژی محصولات جدید با کارایی‌های جدید و تکنولوژی‌های پیشرفته وارد عرصه تولید و بازار می‌شوند که نسبت به ورژن سال قبل برتری‌هایی دارند. تلویزیون‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. تلویزیون هاس سونی در مدل های بالارده از نظر کیفیت نسبت به سایر برندها قرار دارد.و از از پردازنده‌های قوی (X1™Ultimate) در پردازش تصویر استفاده می‌کنندو برخلاف اکثر اسپیکرهای تلویزیون های دیگر ، تصاویر و صدا در هماهنگی کامل از سراسر صفحه نمایش پخش می‌شود و تجربه هیجان انگیزی را به وجود می‌آورد. همانطور که گفته شد سونی همیشه روی پردازش تصویر تاکید فراوانی دارد اما این بار یک گام فراتر رفته و تلویزیون های سری براویا xr همراه هوش مصنوعی با عملکرد مشابه مغز انسان وارد عرصه تکنولوژی شده است.


مدل های سری براویا ایکس ار Z9J با ابعاد ۷۵ و ۸۵ اینچی و وضوح 8K و مدل های A90J ، X95J ، X93J با رزولیشن K40 معرفی شده اند. این تلویزیون ها به نرخ تازه سازی متغیر تا حداکثر 120 هرتز، ALLM برای کاهش تاخیر و EARC برای ارتقای کیفیت صدا مجهز شده اند. برخلاف سامسونگ به جای استفاده از فناوری های نمایشگر جدید مثل Mini.lED سونی تکنولوژی فعلی خود در OLED و Full array LCD را ارتقا داده است.

sony bravia xr

هوش شناختی مهمترین قابلیت این دستگاه ها با چیپ «Cognitive Processor XR» است که چیزی فراتر از پردازش سیگنال تصویر و هوش مصنوعی مرسوم برخی تلویزیون هاست. چرا که هوش مصنوعی مرسوم تنها قادر به شناسایی و تحلیل عناصر تصویر نظیر رنگ، کنتراست و تصویر به صورت مجزا است ولی پردازنده جدید مانند مغز انسان گروهی از عناصر را به صورت همزمان پردازش میکند. بدین ترتیب هر عنصر با در نظر گرفتن دیگر بخش‌ها به بهترین شکل تولید می‌شود که نتیجه آن هماهنگی و تناسب بین تمام اجزا است.
چیپ «Cognitive Processor XR» موقعیت صدا با تصویر روی نمایشگر با تراز کردن یک تجربه یکپارچه خلق میکند و به ارتقای تجربه شنیداری نیز کمک می‌کند. ارتقای سطح روشنایی در سری A90J مستر نسبت به نسل قبل نمایشگرهای OLED یکی دیگر از ویژگی ها ی قابل توجه است .از نظر نرم افزاری تلویزیون های جدید سونی از نظر تجربه کاربری شباهت زیادی به «کروم ‌کست» دارد چراکه به گوگل تی مجهز شده اند. از ویژگی‌های دیگر باید به دالبی ویژن HDR، درگاه HDMI 2.1 و پایه‌های قابل تنظیم اشاره کرد.
در سال 2021 باید منتظر باشیم تا سونی قیمت این محصول را اعلام و به بازار ارایه دهد.

 


چاپ