آزمایش نسل جدید سیستم تهویه مطبوع در ایستگاه بین المللی ISS

مهندسان آمریکایی با سازمان فضایی ایالات متحده قصد دارند مرحله بعدی آزمایش نسل جدید سیستم های تهویه مطبوع را در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را اجرا کنند.

سیستم تهویه مطبوع فضایی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از  گیزمدو؛ نتایج این آزمایش می تواند به دانشمندان کمک کند تا میزان تاثیرات ریزگرانش را بر جوش و تراکم اندازه گیری کنند. گروهای از دانشمندان دانشگاه پردو در حال آزمایش یک سیستم تهویه مطبوع در فضا هستند تا بتوانند از این طریق به نحوه عملکرد فرآیند تهویه هوا در محیط های ریزگرانشی پی ببرند. هدف اصلی این محققان، ساخت سیستم های تهویه مطبوع مناسب زیستگاه های فضایی در کره ماه و سیاره مریخ اعلام شده است.

محموله اول آزمایش آزمایش جوش و تراکم جریان (FBCE) با وزن3785 کیلوگرم در تاریخ 1 آگوست 2021 با فضاپیمای باری Cygnus به ایستگاه بین المللی فضایی ISS ارسال شد. این آزمایش که توسط مهندسان مکانیک دانشگاه پردو طراحی شده است، اثرات محیط ریز گرانش را بر میزان تراکم اندازه گیری می کنند.

عصام مدوار، استاد دانشکده مکانیک در دانشگاه پردو در مورد این آزمایش می گوید: "ما بیش از صد سال سیستم های گرمایشی و سرمایشی مختلفی در محیط گرانشی زمین ساخته ایم و بنابراین، با نحوه کار آن آشنایی کامل داریم. اما، نمی دانیم این سیستم های تهویه در محیط های فضایی چگونه کار می کنند." پرتاب این هفته ناسا، ماژول دوم را به ماژول قبلی طراحی شده پوردو که روی ایستگاه ISS قرار دارد، منتقل می کند. این ماژول داده هایی را در مورد نحوه عملکرد جوش در محیط های ریزگرانش جمع آوری خواهد کرد.

جوش و تراکم نقش مهمی در سیستم‌های گرمایشی زمینی ایفا می کنند. اما، FBCE قصد دارد نحوه عملکرد آنها را در فضا مورد بررسی قرار دهد. این دو ماژول قرار است تا سال 2025 در ISS باقی بمانند. مدور گفت: «ما آماده ایم به بررسی جریان و جوشش در محیط های ریزگرانشی به معنای واقعی کلمه، پایان دهیم. با انجام این کار، محققان نه تنها می توانند به برخی از سوالات در دنیای فیزیک سیالات پاسخ دهند، بلکه قادر خواهند بود سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع مناسبی برای زیستگاه‌های کره ماه یا سیاره مریخ بسازند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده این آزمایش می تواند به نحوه سوخت‌گیری فضاپیماها در ماموریت های طولانی مدت و درک نحوه رفتار مایعات برودتی پیشرو در فضا کمک کند. مرکز FBCE دانشگاه پوردو حدود 11 سال است که با همکاری مرکز تحقیقات گلن ناسا در کلیولند مشغول طراحی و ساخت یک سیستم تهویه مطبوع فضایی است.


چاپ