ستارگان در حال مرگ هم می توانند سیارات را به دنیا بیاورند

سیارات معمولاً از ستارگانی که به دور آنها می چرخند، پیرتر نیستند. به عنوان مثال خورشید را در نظر بگیرید: 4.6 میلیارد سال پیش متولد شد و مدت کوتاهی پس از آن، زمین توسعه یافت

اما ستاره شناسان KU Leuven کشف کرده اند که سناریوی کاملا متفاوتی نیز ممکن است. حتی اگر ستارگان نزدیک به مرگ باشند، برخی از انواع آنها ممکن است همچنان سیاره هایی را تشکیل دهند. اگر این موضوع تأیید شود، نظریه‌های مربوط به تشکیل سیاره باید تعدیل شوند.
سیاراتی مانند زمین و تمام سیارات دیگر در منظومه شمسی ما، اندکی پس از خورشید شکل گرفته اند. خورشید 4.6 میلیارد سال پیش شروع به سوختن کرد و در میلیون سال بعد، مواد اطراف آن به صورت پیش سیاره‌ها جمع شدند. تولد سیارات در آن دیسک پیش سیاره ای{ یک دیسک فراسیاره ای یک دیسک گرد ستاره ای از گاز و غبار متراکم است که از یک ستاره جوان تازه شکل گرفته شده است }، یک توده غول پیکر ساخته شده از غبار و گاز با خورشید در وسط، توضیح می دهد که چرا همه آنها در یک صفحه می چرخند.
اما چنین دیسک‌هایی از غبار و گاز لزوماً فقط ستاره‌های تازه متولد شده را احاطه نمی‌کنند. آنها همچنین می توانند مستقل از شکل گیری ستارگان رشد کنند، برای مثال، در اطراف ستارگان دوتایی که یکی از آنها در حال مرگ است (ستاره های دوتایی دو ستاره ای هستند که به دور یکدیگر می چرخند، که سیستم دوتایی نیز نامیده می شود). هنگامی که پایان یک ستاره متوسط (مانند خورشید) نزدیک می شود، قسمت بیرونی جو خود را به فضا پرتاب میکند و پس از آن به آرامی از بین می رود. با این حال، در مورد ستارگان دوتایی، کشش گرانشی ستاره دوم باعث می شود ماده ای که توسط ستاره در حال مرگ به بیرون پرتاب می شود، یک دیسک صاف و چرخان تشکیل دهد. علاوه بر این، این دیسک به شدت شبیه دیسک های پیش سیاره ای است که ستاره شناسان در اطراف ستارگان جوان در جاهای دیگر کهکشان راه شیری مشاهده می کنند.
این را قبلاً می دانستیم. با این حال، آنچه جدید است این است که دیسک های احاطه شده به اصطلاح ستارگان دوتایی تکامل یافته به طور غیرمعمول مواردی را نشان می دهند که می تواند به شکل گیری سیاره اشاره کند، همانطور که توسط یک تیم بین المللی از ستاره شناسان به رهبری محققان KU Leuven کشف شد. علاوه بر این، مشاهدات آنها نشان می دهد که این مورد برای یکی از ده ستاره از این ستاره های دوتایی است.

even dying stars can s 1

سیارات نسل دوم
زمانی که یکى از ستارگان در کنار یک منظومه دوتایی می‌میرد، ماده بازمانده از مرگ آن در اطراف جفت دیگر، صفحاتی از غبار و گاز تشکیل خواهد داد که این صفحه و متعلقات آن، اجزای ساختمانی برای ایجاد نسل دوم سیاره را در اختیار آن قرار خواهند داد.
این سیاره ممکن است در همان ابتدای زندگی یکی از ستارگان دوتایی شکل نگرفته باشد، اما در پایان آن شکل گرفته می شود. علاوه بر این، اخترشناسان نشانه های قوی دیگری برای حضور چنین سیاراتی یافتند
این کشف زمانی انجام شد که اخترشناسان در حال تهیه فهرستی از ستارگان دوتایی تکامل یافته در راه شیری بودند. آنها این کار را بر اساس مشاهدات موجود و در دسترس عموم انجام دادند. کلوسکا و همکارانش 85 مورد از این جفت ستاره های دوتایی را شمارش کردند. در ده جفت، محققان با یک دیسک با یک حفره بزرگ بر روی تصاویر مادون قرمز روبرو شدند.

even dying stars can s 2

تئوری های فعلی مورد آزمایش قرار می گیرند
اگر مشاهدات جدید وجود سیارات را در اطراف ستارگان دوتایی تکامل‌یافته تأیید کند، و اگر معلوم شود که سیارات تنها پس از پایان عمر یکی از ستارگان شکل گرفته‌اند، نظریه‌های مربوط به تشکیل سیاره‌ها باید اصلاح شوند. به گفته پروفسور هانس ون وینکل، رئیس موسسه نجوم KU Leuven، «تأیید یا رد این روش خارق‌العاده شکل‌گیری سیاره، آزمونی بی‌سابقه برای نظریه‌های کنونی خواهد بود».
اخترشناسان به زودی می خواهند فرضیه خود را تأیید کنند. برای این منظور، آنها از تلسکوپ های بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی استفاده خواهند کرد تا ده جفت ستاره دوتایی که دیسک هایشان حفره بزرگی را نشان می دهد، از نزدیک ببینند.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ