استقامت ناسا ممکن است آتشفشان طولانی مدتی را در مریخ کشف کرده باشد.

کشف ناسا پس از آن انجام شد که Perseverance یک نمونه اصلی از منطقه Séítah جنوبی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

مریخ نورد Perseverance ناسا از زمانی که در فوریه(بهمن یا اسفند) امسال بر روی سیاره سرخ فرود آمد، چندین اکتشاف از سیاره سرخ را به ما می دهد. پس از نزدیک به 10 ماه رانندگی در اطراف دهانه Jezero، محققان شروع به درک این موضوع کردند که این منطقه از ماگمای داغ قرمز، احتمالاً از یک آتشفشان مریخی که مدت‌ها خاموش بوده، تشکیل شده است. دانشمندان ناسا بر این باورند که این کشف منجر به درک بهتر تاریخ این سیاره خواهد شد. در گزارشی، ناسا فاش کرد که به نظر می‌رسد سنگ‌های دهانه از زمان پیدایش چندین بار با آب در تعامل بوده‌اند. برخی مولکول های آلی نیز در این سنگ ها وجود دارد.

Perseverance

تیم تحقیقاتی ناسا حتی قبل از فرود Perseverance روی مریخ در مورد منشأ این صخره ها متعجب بود. دانشمندان حدس می زنند که آیا این سنگ ها رسوبی بوده یا آذرین ماهیت دارند. اکنون، به نظر می رسد که آنها به پاسخ های خود نزدیک تر هستند.
آژانس فضایی ایالات متحده این خبر را از طریق توییتی اعلام کرد. در این پست نوشته شده بود: «به نظر می‌رسد که سنگ بستر دهانه Jezero مریخ، که ناسا Persevere نزدیک به 10 ماه از آن عبور کرده است، از ماگمای داغ سرخ شکل گرفته است - احتمالاً از یک آتشفشان مریخ که مدت‌ها خاموش بوده است.»
کن فارلی، دانشمند پروژه استقامت، از کلتک در پاسادنا، گفت: "من در حال ناامیدی بودم که هرگز پاسخی برای آن پیدا نمی‌کردم." او افزود: «اما ساز پیکسل ما به خوبی به تکه‌های ساییده شده یک سنگ از ناحیه‌ای به نام South Séítahنگاه کرد و همه چیز مشخص شد: کریستال‌های درون سنگ اسلحه دود کردن را فراهم می‌کردند.»
بازوی رباتیک مریخ نورد Perseverance مجهز به مته‌ای است که می‌تواند چند اینچ در سطوح سنگ‌ها ساییده شود تا ترکیب آن‌ها را آزمایش کند. سپس، ابزار سیاره‌ای ربات برای لیتوشیمی اشعه ایکس(PIXL) از فلورسانس اشعه ایکس برای ترسیم ترکیب عنصری سنگ‌های حفر شده استفاده می‌کند.
ماه گذشته، مریخ نورد یک نمونه هسته از سنگی در منطقه سیتاه جنوبی به دست آورد. داده‌های PIXL نشان داد که این سنگ به‌طور غیرعادی سرشار از کریستال‌های بزرگ الیوین است که در بلورهای پیروکسن غرق شده‌اند.
فارلی توضیح داد: «چنین بافتی نشان می‌دهد که سنگ هنگام رشد کریستال‌ها و مستقر شدن در یک ماگما به آرامی سرد می‌شود - به عنوان مثال، یک جریان ضخیم گدازه، دریاچه گدازه یا اتاقک ماگما.» دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا این سنگ‌ها با سرد شدن سطحی گدازه‌ها یا در یک محفظه زیرزمینی که بعداً در اثر فرسایش در معرض آن قرار گرفت، تشکیل شده‌اند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ