یک پرواز آزمایشی از فضاپیمای SpaceX در رو سه شنبه 3 فوریه 2021 یک پرواز ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد،
اما باز هم هنگام فرود منفجر شد تا فرآیند توسعهی این فضاپیمای غولپیکر با چالش بیشتری روبهرو شود.
این پرواز چندین بار به تعویق افتاده بود، چراکه نیاز به تأیید ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) داشت و همچنین به شرایط آبوهوایی نیز بستگی داشت.و درنهایت با دریافت مجوز، از تأسیسات اسپیسایکس در بوکا چیکا بلند شد تا مجددا شرایط پرواز بر روی آن آزمایش و بررسی شود.
SN9 به کمک سه موتور قدرتمند رپتور (Raptor) از زمین بلند شد، و در مسیر رسیدن به ۱۰ کیلومتری به تدریج موتورهای خود را کاهش داد تا با کمک آن حدود ۳۰ ثانیه در نقطهی اوج پرواز، معلق بماند. بعد از خاموش شدن موتور به چرخشی به سمت شکم کرد تا امکان آزمایش بالهای کوچک برای فرود آن فراهم باشد.
موشک SN9 در هنگام نزدیکی به زمین سعی کرد تا مانند آزمایش قبلی SN8 اماده فرود عمودی روی سکو بشود.اما متاسفانه این بار حتی امکان چرخش بصورت کامل نیز فراهم نشد. و این نمونهی فضاپیمای استارشیپ در حالتی که کاملا هم عمودی نشده بود بعد از 6 دقیقه و 26 ثانیه که از پرتاب گذشته بود با سکو برخورد کرد و منفجر شد.
مهندس هوانوردی در اسپیسایکس «جان اینسپراکر» (John Insprucker) در مورد این آزمایش بیان کرده است: «ما دوباره یک پرواز عالی تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری داشتیم اما باید کمی روی فرود آن کار کنیم.»
شرکت اسپیسایکس که متعلق به ایلان ماسک، میباشد سعی دارد تا با ساخت موشکهای قابل استفادهی مجدد هزینههای سفرهای فضایی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. به طور نمونه، در سالهای پیش موشک فالکون9 بهطور کامل توسعه یافت و اکنون یکی از کاربردیترین موشکها برای فرستادن محمولهها به مدار زمین است. اسپیسایکس با توسعهی "استارشیپ" (Starship) تلاش دارد مسیر دسترسی به نقاطی دور همچون ماه و مریخ را هموار کنید.
طبق گفته های اسپیس ایکس، یک بخش پیشبینی شده در هنگام آزمایش نمونههای اولیه خطا و انفجار است و به گفتهی اینسپراکر با این آزمایشها دادههای خوبی در مسیر دستیابی به هدف اصلی آزمایشها که نشان دادن کنترل موشک هنگام ورود مجدد در سرعت زیرصوت است، بهدست میآید. چالش های فنی در راه توسعه ی استارشیپ و اسپیس ایکس قرار دارد و در کنار آن دست و پنجه نرم کردن با قوانین نظارتی هم میباشد. این آزمایشها جدید است و برای پیشگیری از هر گونه رخداد غیرمنتظره و ایجاد خطر برای دیگر وسایل پرنده و تأسیسات زمینی، ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) باید جوانب گوناگونی را درنظر بگیرد تا بتواند مجوز پرواز نمونههای اولیهی استارشیپ را صادر کند..
انفجار SN9 در حالی اتفاق افتاد که همتای آن با شماره سریال ۱۰(SN10) در فاصله نزدیک از آن قرار داشت. این نمونهی اولیه پیش از این در سکوی پرتاب قرار گرفته و احتمالا خیلی زودتر شاهد پرواز آن خواهیم بود.
به هر حال باید منتظر ماند و دید این نمونه اولیه، به یک فرود موفق دست می یابد؟و میتواند آغاز کننده دوران تازه ای در صنعت پرتاب های فضایی باشد؟