مدت زمان سفرهای پروازی بین قاره‌ای به نصف می رسد

شرکت یونایتد ایرلاینز به زودی مدت زمان سفرهای بین قاره‌ای را به نصف خواهد رساند .و در پی همین اقدام، ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت وارد سیستم پروازی آمریکا می‌شوند

شرکت یونایتد ایرلاینز (United Airlines) آمریکا 15 فروند هواپیمای مافوق صوت سفارش داده است و با کمپانی بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) معامله ای را امضا می کند که در نهایت هواپیماهایی با سرعت دو برابر ناوگان فعلی را وارد سرویس بین قاره ای می کند. جت‌های مورد نظر که تا ۱.۷ سرعت صوت، سریع هستند، پروازهای هفت ساعته پیشین بین نیویورک تا لندن، را تنها ۳.۵ ساعت طی خواهند کرد.
در همین حال، کمپانی یونایتد اعلام کرده که پرواز بین نیویورک تا فرانکفورت با هرکدام از ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت خریداری شده تنها ۴ ساعت طول می‌کشد و یکی از طولانی‌ترین مسافت‌های موجود، یعنی پرواز بین سان فرانسیسکو تا توکیو در ژاپن که در گذشته ۱۱ ساعت زمان می‌برد، از این به بعد تنها در عرض ۶ ساعت به پایان می‌رسد.

واضح است که مزایای پرواز مافوق صوت از نظر کارایی سفر آشکار است. اما همانطور که از بین رفتن پروژه کنکورد نشان داد، چالش های مهمی نیز وجود دارد، از جمله هزینه های عملیات، سوخت و نگهداری از موارد قابل توجهی هستند. از طرف دیگر فضای داخلی هواپیماهای کنکورد تا حد زیادی محدود بود و همین مسئله، ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت جدید یونایتد را از نمونه‌های قبلی متمایز می‌کند
بوم سوپرسونیک نام این سری از جت‌های خود را اورتور (Overture) گذاشته است.، هواپیماهای Boom’s Overture "فضای شخصی کافی" را تحویل خواهند داد. فضای نمایشگرهای سرگرمی در صندلی و فناوری بدون تماس وجود خواهد داشت ، به علاوه یونایتد اعلام کرده که انتشار کربن دی اکسید توسط هواپیماهای مورد نظر از همان ابتدا صفر خواهد بود و برای به پرواز در آوردن این ۱۵ جت، از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) استفاده خواهد شد.
ناوگان اولیه قرار است در سال 2025 آغاز شود و اولین پروازها در سال 2026 انجام شود. با این وجود تا سال 2029 پروازهای مسافری وجود نخواهد داشت و در این بین تا آن زمان هم شرکت‌های یونایتد و بوم روی تولید بیشتر و راحت‌تر سوخت SAF کار خواهند کرد.
با فرض اینکه همه چیز طبق برنامه پیش برود ،یونایتد گزینه سفارش 35 هواپیمای دیگر را دارد. این کل ناوگان را به 50 واحد می رساند.

united boom supersonic jet 2

هرچند قبل از آن، Overture نیازهای مختلف ایمنی، عملیاتی و پایداری را برای یونایتد و نهادهای نظارتی مانند FAA برآورده می کند. بوم در اواخر سال 2020 آنچه را "مظاهره مافوق صوت" نامید، با هواپیمای XB-1 اولین جت مافوق صوت توسعه یافته مستقل نشان داد. این دستگاه مجهز به سه موتور General Electric J85-15 است که در کنار هم 12000 پوند رانش دارند.
در همین حال، انتظار می رود بسته به پیکربندی داخلی، اورتور 65 تا 88 مسافر داشته باشد. این هواپیما با سرعت 60،000 فوت حرکت می کند و برد آن 4250 NM (یا 4888 مایل) است. این کابین با یک تجربه کاملاً بیزینس کلاس، با داشتن هر صندلی دارای دسترسی مستقیم به راهرو و پنجره های نسبتا بزرگ، تنظیم شده است.
البته، بوم تنها شرکتی نیست که، برای بازگرداندن سفرهای مافوق صوت به آسمان تلاش می کند. علاوه بر پروژه های خصوصی، مانند Lockheed Martin’s ، پروژه X-59 نیز در ناسا در جریان است.
گرچه آژانس فضایی آمریکا به دنبال ساخت هواپیمای مافوق صوت تجاری نبوده، اما در عوض دانشمندان ناسا بر پالایش این فناوری متمرکز هستند تا سایر شرکت های تجاری با راحتی بیشتری جت مافوق صوت مسافربری تولید کنند. همچنین شکل گیری قوانین نظارتی و زیست محیطی جدیدی که توسط آن نسل هواپیماهای مافوق صوت را می توان قضاوت کرد. به گفته برخی کارشناسان، چنین تلاش‌هایی از سوی ناسا می‌تواند نقشی فوق‌العاده مهم و کلیدی در بحث عملی کردن ایده هواپیماهای مافوق صوت مسافربری داشته باشد، زیرا یکی از عوامل محدود کننده فعلی برای پرواز مافوق صوت جایی است که هواپیماها دقیقاً می توانند در آنجا کار کنند. به عنوان مثال ،هواپیمای کنکورد اجازه پرواز با سرعت بیشتر از صوت روی خاک آمریکا را نداشت چرا که سر و صدای مهیب تولید شده به هنگام شکستن دیوار صوتی توسط این جت برای ساکنان مناطق زیر محدوده پرواز بسیار آزار دهنده بود.
ناسا امیدوار است که بتواندبه نوعی سر و صدای حرکت مافوق صوت را در جت‌های مورد نظر از بین ببرد و اقدام به تولید موتورهای جت جدید ماشینی کند که باعث کاهش صدای قابل شنیدن در افراد زیر برنامه پرواز شود.
های فن تک از شما دعوت میکند جهت بحث در مورد این مقاله ، دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

 


چاپ