آخرین سلفی مریخ نورد اینسایت را ببینید

ناسا آخرین سلفی گرفته شده توسط مریخ نورد InSight را به اشتراک گذاشته است. این کاوشگر به دلیل گرد و غبار موجود روی پنل های خورشیدی، دیگر توانایی ادامه ماموریت را ندارد و قرار است در آینده نزدیک به زمین برگردد. برای اطلاعات بیشتر از تصمیم جدید ناسا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

insight 3این کاوشگر به دلیل گرد و غبارهایی که دو پنل خورشیدی 7 فوتی آن را به طور کامل پوشانده است، به تدریج قدرت خود را از دست می دهد. کارشناسان پیش بینی می کنند تا پایان سال جاری فعالیت های آن کاملا متوقف شود.
پنل‌های خورشیدی کاوشگر می تواند در هر روز مریخ، حدود 5000 وات ساعت انرژی تولید کنند که این میزان انرژی برای روشن ماندن یک اجاق برقی به مدت یک ساعت و 40 دقیقه کافی خواهد بود.
اما به دلیل حجم بالای گرد و غبار روی پنل ها در حال حاضر، آنها فقط می توانند در هر روز، حدود 500 وات ساعت انرژی تولید کنند که این میزان انرژی برای روشن ماندن یک اجاق برقی به مدت 10 دقیقه کافی خواهد بود.

تصویر سلفی که در زیر مشاهده می کنید، در تاریخ 24 آوریل گرفته شده است، که فرودگر را کاملا پوشیده از گرد و غبار نشان می دهد.
آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، که از زمان شروع آن در سال 2018 بر ماموریت InSight نظارت می‌کند، یک GIF شامل یک تصویر قبل و بعد از آن را منتشر کرده است که به وضوح شدت وضعیت نامساعد اینسایت را نشان می‌دهد.
JPL در پیامی در وب‌سایت خود گفت: «بازو باید چندین بار حرکت کند تا بتواند یک تصویر سلفی کامل بگیرد. آخرین بار InSight در ماه مه سال 2022 در وضعیت استراحت که به نام "حالت بازنشستگی" مشهور است، قرار داشت.

InSight در این ماموریت توانست اولین لرزه‌سنج را به مریخ بیاورد. اینسایت در طول این ماموریت، بیش از 1300 مریخ‌لرزه را شناسایی کرد که از جمله آن ها، زلزله اخیر بود که به‌عنوان بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای که تاکنون در سیاره‌ای دیگر شناسایی شده است، به شمار می رود. دانشمندان از این داده های جمع آوری شده، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فضای داخلی سیاره سرخ استفاده کرده اند. InSight همچنین شامل یک ایستگاه هواشناسی با فناوری پیشرفته است که دانشمندان را قادر می سازد تا رکورد بسیار دقیقی از آب و هوای مریخ را در طول چهار فصل آن، ثبت کنند. در ویدیوی زیر می توانید با برخی از اکتشافات این ماموریت آشنا شوید. در این تصاویر، شدت گرد و غبار به وضوح قابل مشاهده است.


برخی مسائل به وجود آمده در مدت دو سال حضور آن در این سیاره باعث شد، کاوشگر حرارتی InSight نتواند به عمق مورد نظر برسد. آخرین مشکل بزرگ مرتبط با گرد و غبار مریخ بود. این ماموریت در حالت کلی موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود، زیرا توانست اهداف اصلی ماموریت را به انجام برساند..

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، اخیراً گفت: " InSight درک ما را از فضای داخلی سیارات سنگی تغییر داده و زمینه را برای ماموریت های آینده فراهم کرده است" او در ادامه صحبت خود گفت: "ما می توانیم آنچه را که در مورد ساختار درونی مریخ آموخته ایم، به زمین، ماه، زهره و حتی سیارات سنگی سایر منظومه های شمسی تعمیم دهیم."


       مقالات مرتبط



چاپ