سفارش فوری ارتش آمریکا برای خرید سامانه لیزری EAGLSدر خاورمیانه!

ارتش آمریکا قصد دارد پایگاه های مستقر در خاورمیانه را به سامانه پدافند لیزری EAGLS مجهز کند.

سامانه پدافند لیزری ارتش آمریکا

ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای خرید سامانه پدافند لیزری است که بتواند با کمک آن تهدیدات پهبادی در خاورمیانه را دفع کند. این سیستم پیشرفته از موشک های لیزری 70 میلی متری برای انهدام پهبادها استفاده می کند. در حال حاضر نیروی دریایی این کشور قراردادی به ارزش 24 میلیون دلار برای خرید پنج سامانه لیزری EAGLS با شرکت MSI Defense Solutions به امضا رسانید. به نظر می رسد این سفارش فوری با حمله موشکی اخیر ایران علیه اسرائیل در ارتباط است. خبر خرید فوری این سامانه های پیشرفته نشان دهنده نگرانی های زیاد مقامات آمریکایی در برابر حملات پهبادها و سایر تجهیزات بدون سرنشین به پایگاه های نظامی آمریکاست.

سامانه EAGLS شباهت زیادی به سیستم VAMPIRE شرکت L3Harris دارد که اوکراینی‌ها از آن‌ها در جنگ با روسیه استفاده می‌کنند. هر دو سیستم از موشک‌های لیزر هدایت شونده‌ی ۷۰ میلی‌متری برای انهدام پهپادها از راه دور استفاده می‌کنند.

سامانه پدافند لیزری آمریکا ضد پهباد

این قرارداد به نیروهای آمریکایی امکان می‌دهد تا حدود پنج دستگاه از سامانه‌های ضد پهپادی EAGLS (مخفف Electronic Advanced Ground Launcher System) را دریافت کنند. شرکت MSI علاوه بر تامین این سامانه‌ها متعهد شد تا تجهیزات پشتیبانی و آموزش کارکنان نظامی را هم ارائه دهد. شرکت MSI سیستم EAGLS C-UAS را با قابلیت استقرار سیار و ثابت طراحی کرد. این سامانه پدافندی می تواند از زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌ها، تأسیسات آب، سیستم‌های اطلاعاتی و مراکز داده محافظت کند. طبق ادعای سازنده این سامانه قابلیت انهدام هر شی پرنده ای را در هوا دارد. در کنار این ویژگی، می توان به راحتی آن را از یک محل به محل دیگر جابجا کرد.

نحوه عملکرد سامانه لیزری EAGLS

شرکت MSI در مورد نحوه عملکرد این سامانه ضد پهبادی می‌گوید: «EAGLS با کمک یک ایستگاه پرتاب کنترل از راه دور، رادار MHR، حسگرهای الکترواپتیکی و لانچر موشک لیزری ۷۰ میلی‌متری، به اپراتور اجازه می‌دهد تا به سرعت اهداف پهپادی را از فاصله زیاد شناسایی، تشخیص و منهدم کند.»

سامانه ضدپهپاد EAGLS: نگاهی به قابلیت‌ها و دلایل سفارش فوری

طبق گزارش وبسایت The War Zone، سامانه EAGLS از سه بخش مهم تشکیل می شود که عبارتند از:

ایستگاه سلاح کنترل از راه دور: CROWS II این ایستگاه به یک لانچر چهار لوله‌ای موشک‌های ۷۰ میلی‌متری مجهز شده که با موشک‌های لیزر هدایت شونده‌ی APKWS II مسلح می شود.

برجک سنسور: این بخش از دوربین‌های الکترواپتیکی و فروسرخ برای شناسایی و ردیابی اهداف استفاده می‌کند.

مجموعه ای از رادارهای کوچک: این رادار به کشف اهداف در برد مناسب کمک می‌کند.

این سامانه به گونه‌ای طراحی شد که قابلیت نصب روی پالت یا خودرو را داشته باشد. در وبسایت شرکت MSI تصویری از این سامانه نصب شده روی یک خودروی شبیه به هاموی ۴×۴ دیده می‌شود.

سامانه پدافند لیزری آمریکا صد پهباد پرتاب

تحویل فوری ظرف ۳۰ روز

نیروی دریایی آمریکا در قرارداد خرید خود به نیاز فوری این سامانه برای مقابله با تهدیدات پهبادی در منطقه تحت فرماندهی آمریکا در خاورمیانه تاکید کرد. طبق این سند این سامانه باید حداکثر تا 30 روز بعد از بستن قرارداد آماده تحویل شود. در ادامه این سند آماده است: «اگر این خرید فوری صورت نگیرد، نیروهای ایالات متحده سیستم‌های ضروری ضدپهپاد را که برای مقابله با تهدیدات منطقه عملیاتی مورد نیاز است، دریافت نخواهند کرد.»

علت اصلی این سفارش فوری مشخص نیست. اما مثل روز روشن است که مقامات ارشد آمریکا از کمبود سامانه های پدافند ضدپهپادی برای دفاع از دارایی‌های خود در خاورمیانه نگران هستند. به احتمال زیاد این نگرانی با توجه به تهدیدات جمهوری اسلامی ایران برای حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، پس از کمک ایران به اسرائیل افزایش یافته است. در هر صورت، خرید EAGLSهای جدید به توانایی‌های ضدپهپادی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کمک زیادی خواهد کرد.


چاپ