اعزام کشتی بدون سرنشین ایالات متحده به ژاپن!

ایالات متحده برای مقابله با تحرکات چین در اقیانوس آرام، کشتی بدون سرنشین خود را به ژاپن اعزام کرد.

شناور بدون سرنشین آمریکایی

طبق گزارش فون ارنا و به نقل از روزنامه چاینا مورنینگ پست؛ نیروی دریایی ایالات متحده دو شناور سطحی بدون سرنشین (USV) یا کشتی های بدون سرنشین را به پایگاه خود در ژاپن اعزام کرده است. این اقدام علاوه بر این که از پیشروی چین در منطقه غربی اقیانوس آرام جلوگیری کند، می تواند تغییرات اساسی در نحوه استفاده از کشتی های بدون سرنشین ایجاد کند.

وسایل نقلیه بدون سرنشین نقش مهمی در جنگ های مدرن ایفا می کنند. اوکراین در حمله روسیه توانست با کمک پهبادهای هوایی از پیشروی دشمن در خاک خود جلوگیری کند. اما، پیشرفت ها در زمینه ساخت پهبادها همچنان ادامه دارد. شناورهای سطحی بدون سرنشین(‌(USV نسبت به پهبادهای هوایی مستقل تر عمل می کنند. نیروی دریایی آمریکا به خوبی از توان بالای چین در کشتی سازی باخبر است. اطلاعات فاش شده نشان می دهد که چین تا اوت سال 2023 حدود 425 کشتی جنگی را به ناوگان دریایی خود اضافه خواهد کرد. به همین علت آمریکا قصد دارد با استفاده از کشتی های USV حضور پررنگ تری در دریا داشته باشد.

کشتی های جنگی USV نیروی دریایی آمریکا

نیروی دریایی امریکا قصد دارد تا دو دهه آینده تعداد کشتی های جنگی خود را به 523 کشتی برساند. کارشناسان نظامی معتقدند از این تعداد حدود 150 فروند را کشتی های USV تشکیل می دهند. ماه گذشته دو کشتی بدون سرنشین مارینر و رنجر از ناوگان سوم نیروی دریایی کالیفرنیا را به مقصد بندر یوسوساکای ژاپن(مقر ناوگان هفتم نیروی دریایی) ترک کردند. این اولین باری است که شناورهای بدون سرنشین به فواصل دور از سواحل ایالات متحده فرستاده می شوند. ناوشکن موشک انداز کلاس آرلی بورک USS Shoup را تا بندر یوسوساکا همراهی می کنند. شناورها به موشک های Missile-6 مجهز هستند که می تواند از شناور در برابر حملات هوایی و موشک‌های بالستیک محافظت کند و به اجرای حمله های ضربتی هم بپردازد.

شناور بدون سرنشین

دو شناور یو اس وی قبل از رسیدن به ژاپن، برای آمادگی بیشتر در کنار ناوچه های هانتر و سی هاوک نیروی دریایی آمریکا مانورهای نظامی برگزار کردند. کارشناسان نظامی معتقدند وجود کشتی های بدون سرنشین در منطقه می تواند از تجاوز احتمالی چین به تایوان جلوگیری کند. چین در سال های اخیر بارها اعلام کرد که جزیره تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو پکن محسوب می شود و اگر لازم باشد برای تصاحب آن از قابلیت های نظامی استفاده خواهد کرد.

کشورهای غربی هم تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی شناسند اما، مخالف جنگ در این منطقه هستند و در صورت نیاز از آن حمایت خواهند کرد. چین قصد دارد نمونه اولیه کشتی بدون سرنشین (UCSV) با برد 4000 مایل دریایی (7410 کیلومتر) را تا اوایل سال آینده به ناوگان نیروی دریایی اضافه کند.

تایوان می تواند سپر دفاعی خود را با شناورهای جنگی یو‌اس‌وی که به ردیابی ماهوراره ای مجهز هستند، تقویت کند. اگرچه تایوان شبکه ماهواره ای مستقلی ندارد اما عملیات آنها می تواند توسط ارائه دهندگان شخص ثالث طرف قرارداد نیروی دریایی آمریکا پشتیبانی شود. البته در آینده پهبادها به ارتباطات ماهواره ای کمتری نیاز خواهند داشت. با این حال اگر شعله جنگ در شمال غربی اقیانوس آرام شعله ور شود، احتمال وقوع جنگ دریایی بین پهبادها و شناورهای بدون سرنشین هم بالا می گیرد.


چاپ