جلیقه هوشمندی که وضعیت بدن را اصلاح می کند

دانشمندان جلیقه‌‌ی هوشمند راحتی ساختند که قادر است، وضعیت بدن شما را اصلاح ‌کند. این جلیقه از نایلون و فیبر بافته شده و به همین دلیل قابل شست و شو می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

jelighe
پارچه‌های هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشینی که، می تواند وضعیت بدن را اصلاح کند. یک معیار مهم سلامتی بدن، وضعیت آن است. وقتی بدن متمایل به یک سمت خمیده می شود، یکی از دلایل آن می تواند قرار گرفتن در یک وضعیت نامساعد به مدت طولانی باشد.علاوه بر این، احتمال بروز بیماری هایی مانند قلبی -عروقی، مشکلات بینایی، سکته مغزی و بیماری های اسکلتی عضلانی را نیز افزایش می دهد.


برای پرهیز از این مسائل و ارتقای سلامت دانش‌آموزان و افرادی که در مشاغل کم تحرک فعالیت می کنند، نیاز به ارائه راه‌حل‌هایی برای کمک به افراد، در اصلاح وضعیت داریم. اشکالات فن آوری های نظارتی موجود، مانع پذیرش عمومی آنها شده است. اما، به تازگی محققان پارچه‌ای راحت و بادوام ساخته‌اند که می‌تواند با کمک حسگرهای تعبیه شده، وضعیت بدن را در زمان لازم اصلاح کند.

نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG) که کار آن تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است، انرژی مورد نیاز حسگرهای تعبیه شده در این نوع پارچه ها را تامین می کنند.


یک الگوریتم یادگیری ماشینی یکپارچه، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط حسگرها را تجزیه و تحلیل کرده و می‌تواند بازخورد فوری را ارائه کند و به کاربر اطلاع دهد که چه زمانی باید وضعیت خود را تغییر دهد. این فناوری تحت عنوان یک مقاله به تازگی در ژورنال Nano Research منتشر شده است.


کای دونگ، نویسنده مقاله و محقق مؤسسه نانوانرژی و نانوسیستم پکن در آکادمی علوم چین، می‌گوید: «مردم اغلب در زندگی روزمره‌شان در وضعیت‌های مختلف بدی می‌نشینند که، منجر به درد و ناراحتی برای آن ها می‌شود». اگر افراد بتوانند با پوشیدن نوع خاصی از لباس‌های ساخته شده از پارچه‌های هوشمند، وضعیت نشستن خود را در آن لحظات مشاهده کنند، می‌توان عوارض بیماری هایی که از نشستن های طولانی نشئت می گیرد، را کاهش داد. با استفاده از جلیقه نظارت بر وضعیت نشستن خودکاری که ما توسعه داده ایم، کاربران می توانند تغییر وضعیت خود را روی صفحه نمایش خود مشاهده کنند و تنظیمات لازم را انجام دهند.

این پارچه غیر عادی، از یک نوع الیاف نایلون و یک فیبر رسانا بافته شده است. الیاف پارچه در هنگام حرکت کاربر کشیده و فشرده می شوند. حرکت و تماس مداوم دو فیبر باعث تولید الکتریسیته می شود، پدیده ای که به عنوان برق رسانی تماسی شناخته می شود.

پارچه دارای انعطاف پذیری زیاد، بادوام، قابل شستشو و تنفس است، به همین دلیل می توان به راحتی آن را برای مدت طولانی پوشید. این ویژگی، آن را برای نظارت طولانی مدت وضعیت بدن، ایده آل می کند. به گفته نویسنده مقاله ژونگ لین وانگ، رئیس دانشکده علوم و مهندسی مواد Hightower و پروفسور Regents در موسسه فناوری جورجیا در ایالات متحده، عواملی مانند دوام و راحتی گزینه های مهمی برای استفاده مردم از منسوجات هوشمند هستند.

وانگ گفت: "انعطاف پذیری، کشش و قابلیت خم شدن حسگرهای پوشیدنی تاثیر گذار است." این عوامل بر نحوه عملکرد پارچه تأثیر می گذارد. این پارچه هوشمند به دلیل کشش خوبی که دارد، خروجی را افزایش داده و ولتاژ بالاتری تولید می کند.

علاوه بر راحتی پارچه، یکی دیگر از جنبه های مهم آن، قابلیت اطمینان نظارت بر وضعیت بدن است. این حسگرها به صورت عمودی روی پارچه در مسیر امتداد ستون فقرات گردنی، ستون فقرات سینه ای و ستون فقرات کمری دوخته می شوند. این وضعیت ها به جمع آوری داده ها در مورد رایج ترین حالت های خمیدن، مانند حالت قوز کمک می کند. سپس داده‌هایی که توسط حسگرها جمع‌آوری می‌شود توسط یک الگوریتم یادگیری ماشینی تفسیر می‌شوند، که اطلاعات مربوط به نحوه نشستن کاربر را پردازش کرده و وضعیت نشستن او را طبقه‌بندی می‌کند و بر روند تصحیح وضعیت بدن در صورت درخواست، نظارت می‌کند. این سیستم قادر است در 96.6 درصد مواقع وضعیت بدن پوشنده را به دقت تشخیص می دهد.


محققان امیدوارند این جلیقه با ترکیب ویژگی هایی مانند قابلیت پوشیدن، دقت و نظارت خودکار به دانش‌آموزان و افرادی که مشاغل کم تحرک دارند کمک کند تا درد، ناراحتی و مشکلات سلامتی طولانی‌مدت را کاهش دهد. دونگ گفت: "ما معتقدیم که جلیقه نظارت بر پایه TENG (نانو ژنراتورهای تریبو الکتریک) روش های قابل اعتماد برای مراقبت های بهداشتی و نظارت طولانی مدت و غیر تهاجمی ارائه می دهد." این گجت هوشمند، می تواند استفاده از وسایل الکترونیکی پوشیدنی مبتنی بر تریبوالکتریک را گسترش دهد.

این مطالعه توسط برنامه تحقیق و توسعه کلید ملی چین، بنیاد ملی علوم طبیعی چین، بنیاد علوم طبیعی شهرداری پکن، و صندوق های تحقیقات بنیادی دانشگاه های مرکزی این کشور، پشتیبانی و تامین بودجه شد.


چاپ