فعالسازی کلید های عبور برای کاربران iOS پلتفرم ایکس در آمریکا

پلتفرم ایکس برای کاربران iOS ساکن در آمریکا کلیدهای عبور را برای بالابردن امنیت حساب های کاربری فعال کرد.

پلتفرم ایکس کلید عبور

استفاده از کلیدهای عبور به جای رمز عبور برای ورود به حساب کاربری روش ایمن تری است. در حال حاضر بیشتر رسانه های اجتماعی به این ویژگی مجهز هستند. اما به نظر می رسد ایکس یا همان توییتر سابق آخرین شرکتی است که این ویژگی را به تازگی فعال کرده است.

شاید در ذهن شما هم این سئوال مطرح شده باشد که کلید عبور و رمز عبور چه فرقی با هم دارند؟! برای پاسخ به این سئوال باید بگویم که هر دو در اصل یک چیز هستند. هر دو روش از رشته کاراکترها برای احراز هویت کاربر در سیستم استفاده می کنند اما، با این همه تفاوت های جزئی بین آنها وجود دارد. فرق اصلی این دو روش در نحوه ذخیره این رشته هاست! کلیدها معمولاً در یک فرمت رمزگذاری شده ذخیره می شوند ولی رمز عبورها معمولا در فرمت متنی ذخیره می شوند. بنابراین کلیدهای عبور نسبت به رمزها روش ایمن تری هستند زیرا، هک یا حدس زدن آنها کار سختی است.

زمانی که شما برای ورود به حساب کاربری از کلیدهای عبور استفاده می کنید، دستگاه شما همزمان یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی تولید می کند. کلید خصوصی در دستگاه شما نگه داشته می شود و کلید عمومی در پلتفرمی که قصد وارد شدن به آن را دارید ذخیره می شود. این کلید عبور به صورت یکسان در همه دستگاه‌هایی که به یک حساب فضای ذخیره سازی ابری( iCloud) متصل باشد، کار می‌کند. ورود به یک حساب پشتیبانی شده شباهت زیادی به باز کردن قفل تلفن دارد. شما از طریق پین کد، اثر انگشت یا اسکن چهره برای احراز هویت استفاده خواهید کرد. شما نیازی به خاطر سپردن کلیدهای عبور ندارید. این روش می تواند جلوی حملات فیشینگ را بگیرد و یا حداقل کار مهاجمان سایبری را سخت تر کند.

پلتفرم ایکس با انتشار این خبر در حساب کاربری خود نوشت:"امروز خوشحالیم که Passkeys را به عنوان یکی از گزینه های ورود به سیستم برای کاربران آمریکایی نسخه iOS راه اندازی می کنیم! کلید عبور یک راه جدید، آسان برای استفاده و ایمن برای ورود به حساب کاربری شماست. رمز عبور از رمزهای عبور قدیمی امن تر هستند زیرا در دستگاه های جداگانه ذخیره می شوند."

کاربران iOSساکن ایالات متحده برای تنظیم کلید عبور باید به قسمت حساب کاربری>> تنظیمات و حریم خصوصی > امنیت و دسترسی به حساب > امنیت > حفاظت از رمز عبور اضافی بروید. در این فهرست باید گزینه Passkey را انتخاب کنید. حالا می توانید رمز عبور خود را وارد کرده و دستورات را دنبال کنید. اگر زمانی از این کار پشیمان شدید و علاقه داشتید از همان روش قدیمی برای ورود به حساب کاربری استفاده کنید باید به همین طریق عمل کنید. پس از وارد کردن رمز عبور گزینه حذف آن می توانید ببینید.

طبق بیانیه رسمی x، کاربران ملزم به انجام این کار نیستند. اگر روش های احراز هویت چند عاملی دیگری سراغ دارید می توانید از همان روش ها استفاده کنید. به این نکته دقت داشته باشید فعالسازی کلیدهای عبور، روش احراز هویت دو مرحله‌ای مبتنی بر پیامک X را نیز باطل می‌کنند.


چاپ