چین حساب بلاگرهای ناشناس با 500 هزار فالور را حذف می کند!

معروف ترین پلتفرم های رسانه اجتماعی چین تصمیم دارند حساب های کاربری بلاگرهای ناشناس با 500 هزار فالور را از پلتفرم های خود حذف کنند.

رسانه اجتماعی چین

رسانه های اجتماعی چین روز گذشته اعلام کردند که از حساب کاربری بلاگرهایی که بیش از 500 هزار دنبال کننده دارند درخواست شده است هویت واقعی خود را نمایش دهند. این اقدام عجیب سر و صداهای زیادی در مورد Doxxing یا حفظ حریم شخصی کاربران به پا کرده است. گفته می شود برخی از اطلاعاتی که توسط این بلاگرها در صفحاتشان منتشر می شود، مورد تایید دولت چین نیست. در سال اخیر پکن تولید کنندگان محتواهای زیادی را در فضای مجازی به بهانه "پالایش فضای سایبری" سرکوب کرده است.

عملیات Doxxing که قرار است توسط پلتفرم های چینی انجام شود تمام اطلاعات حساس برای شناسایی یک فرد که آدرس خانه یا شماره تلفن آنها نیز می شود را، در بر می گیرد. پلتفرم های مختلفی چینی روز گذشته این بیانیه را به صورت همزمان در صفحات رسمی خود منتشر کردند که عبارتند از برنامه پیام‌رسان و پرداخت وی چت، پلتفرم میکروبلاگینگ Weibo، Douyin، پلتفرم ویدئوهای کوتاه Tik Tok، غول موتور جستجو Baidu، اپلیکیشن تجارت الکترونیک اجتماعی Xiaohongshu و پلتفرم ویدیویی Bilibili.

سیاست جدید با وجود مخالفان زیاد، موافقانی هم دارد. به عنوان نمونه، هو شیجین، سردبیر سابق یکی از رسانه های دولتی چین معتقد است این تصمیم باعث می شود بلاگرها در قبال محتواهایی که با دیگران به اشتراک می گذارند احساس مسئولیت بیشتری کنند. اما، عده ای هم عقیده دارند با Doxxing امکان ناشناس ماندن کاربران آنلاین در آینده حذف می شود. وانگ گاوفی، مدیرعامل پلتفرم محبوب Weibo دو هفته پیش گفت که حساب‌هایی که تعداد فالوورهای آنها زیر 500000 باشد، شامل سیاست جدید نمی شود.

شرکت رسانه اجتماعی Bytedance نیز اعلام کرد که فقط به کاربرانی که حساب های آنها تایید شده باشد اجازه مشاهده چنین اطلاعاتی را می دهد. بنابراین، حساب های جعلی یا تایید نشده نمی توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. سیاست جدید، حساب های کاربری بلاگرهایی را که صفحات آنها روزانه توسط صدها میلیون چینی بازدید می شود را نابود می کند. ابتدا پلتفرم ها اعلام کرده بودند که قانون جدید فقط برای بلاگرهایی که یک میلیون فالور دارد اجرا می شود. اگر بلاگرها اطلاعات درخواستی پلتفرم ها را در اختیار آنها قرار ندهند، با محدودیت ترافیک آنلاین و کاهش درآمد مواجه خواهند شد.


چاپ