پرتو آهنین به ناوگان هوایی ارتش اسرائیل می پیوندد!

سلاح لیزری جدید کوتاه برد "پرتو آهنین" در آینده نزدیک به ناوگان هوایی ارتش اسرائیل می پیوندد.

پرتو آهنین پدافند هوایی اسرائیل

طبق گزارش گرو ه علم و فناوری های فن تک؛ سلاح جدید به گونه‌ای طراحی شده است که موشک های کوتاه برد نزدیک به خود را نابود می کند تا سامانه گنبد آهنین نتواند به طور دقیق آن را ردیابی کند.

در بحبوحه جنگ علیه حماس، اسرائیل قرار است برای تقویت سامانه پدافند هوایی خود برای اولین بار از یک سلاح لیزری پیشرفته به نام "پرتو آهنین" استفاده کند. البته قرار نبود این سامانه پیشرفته تا چند سال آینده وارد تجهیزات زرهی اسرائیل شود. اما، با شرایط پیش آمده مقامات ارتش تصمیم گرفتند خیلی زودتر از زمان تعیین شده آن را وارد ناوگان ارتش کنند. گفته می شود این سلاح لیزری به عنوان بخشی از سامانه دفاع موشکی یکپارچه اسرائیل قادر است انواع راکت، پهباد، گلوله های خمپاره و توپخانه های دشمن را از بین ببرد.

پرتو آهنین چیست؟

سلاح لیزری پرتو آهنین با نام رسمی Magen یا "Light Shield" یک سیستم پدافند هوایی لیزری است که در نمایشگاه هوایی سنگاپور در 11 فوریه 2014 توسط شرکت نظامی رافائل اسرائیل به عنوان سیستم های دفاع پیشرفته رونمایی شد.

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که موشک های کوتاه برد نزدیک به خود را می تواند به راحتی نابود کند تا سامانه گنبد آهنین نتواند به طور مؤثر آنها را رهگیری کند. برد لیزر آن تا 7 کیلومتر (4.3 مایل) است و علاوه براین می تواند انواع هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را هم مورد هدف قرار دهد. پرتو آهنین ششمین سلاح دفاع موشکی یکپارچه اسرائیل بعد از پیکان ۲، پیکان ۳، زنجیر داوود و گنبد آهنین خواهد بود.

سامانه دفاع هوایی لیزری اسرائیل موسوم به Iron Beam از پتوهای لیزر برای از بین بردن تهدیدات هوایی استفاده می کند. این سیستم هم می تواند مستقل عمل کند و هم به عنوان بخشی از یک سیستم دفاع هوایی مانند جنگنده ها عمل کند. سلاح های لیزری معمولا نسبت به موشک های رهگیر معمولی هزینه های عملیاتی و نیروی انسانی کمتری نیاز دارند. علاوه براین، هیچ خسارتی در حین سقوط موشک روی منطقه حفاظت شده ایجاد نمی کند.

سال 2016 سطح توان پرتوهای لیزر ده ها کیووات گزارش شده بود. اما رافائل در گزارش سال 2020 اعلام کرد که حداکثر برد پرتو لیزر دستگاه به 7 کیلومتر می رسد و قادر است انواع موشک، پهباد و گلوله های خمپاره را چهار ثانیه پس از اصابت منهدم کند. آنها قصد داشتند تا سال 2023 توان پرتوهای لیزر را به بیش از 100 کیلووات در ساعت برسانند. بنابراین، برد آن ها سلاح جدید تا فاصله 10 کیلومتری می تواند اشعه لیزری به قطر یک سکه به سمت هدف پرتاب کند.

بیشتر بودجه مورد نیاز سامانه دفاع لیزری توسط وزارت دفاع اسرائیل (MoD) تامین شد. شرکت رافائل برای افزایش برد سلاح در نمونه اولیه از شرکت های زیادی کمک گرفت. به عنوان نمونه: دسامبر 2022، رافائل و لاکهید مارتین از تلاش مشترک برای ایجاد یک سیستم دفاع لیزری بر اساس پروژه پرتو آهن خبر دادند. هدف اصلی آنها ساخت سلاحی بود که قدرت پرتوهای لیزر آن تا 300 کیلو وات افزایش پیدا کند و علاوه براین، از چند پرتو لیزر به صورت همزمان برای نابودی تهدیدات هوایی استفاده کند.

استفاده از فناوری لیزری برای عملیات دریایی

شرکت اسرائیلی رافائل در سال های اخیر از سلاح های جدیدی مخصوص نیروهای دریایی رونمایی کرد. این شرکت با بهره گیری از سامانه پرتو آهنین خود، یک سامانه پرتو آهنین دریایی مخصوص نیروی دریایی ساخت که قرار بود بر روی کشتی های نیروی دریایی نصب شود تا از آنها در برابر تهدیدات دشمن محافظت کند. در فاز اول این طرح، کشتی های جنگی کلاس رشف نیروی دریایی به سلاح جدید مجهز خواهند شد.


چاپ