چگونه پسوردی انتخاب کنیم که هوش مصنوعی نتواند آن را بشکند!

شاید فکر کنید که پسوردهای شما خیلی قوی هستند و هکرها هرگز نمی توانند به آن ها نفوذ کنند. اما، به لطف هوش مصنوعی رمز عبور حساب های شما آن قدر‌ها هم که فکر می کنید غیرقابل نفوذ نیستند.

پسورد کاربری

براساس گزارش فون اریا؛ پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی PassGAN (برنامه ای که رمز عبور را حدس می زند) توانست 51درصد از رمزهای عبور را در کمتر از 60 ثانیه حل کند. این برنامه موفق شد در کمتر از 24 ساعت 71 درصد پسوردها را کشف کند.
طبق گزارش وب سایت 9to5Google؛ شرکت امنیتی Home Security Heroes در یک مطالعه ای که به تازگی انجام داد از برنامه PassGAN برای کشف 15.6 میلیون رمز عبور استفاده کرد.

 Home Security Heroesگزارش شرکت

شما هم اگر علاقه دارید ببینید رمز عبور شما چقدر طول می کشد که توسط هوش مصنوعی شکسته شود، می توانید به وب سایت این شرکت مراجعه کنید. شما می توانید با وارد کردن رمز عبور خود، زمان تخمینی شکستن رمز خود را مشاهده کنید! به عنوان مثال: اگر از عبارت phonefan99 به عنوان Password استفاده می کنید حدود 6 ماه طول می کشد تا هوش مصنوعی بتواند آن را پیدا کند.

مثال دیگر، فرض کنید رمز شماsupercalifragilisticexpialidocious می باشد، هوش مصنوعی 6 کوادریلیون (تریلیارد)سال طول می کشد تا بتوان آن را کشف کند. نتایج این بررسی نشان داد 51 درصد از رمزهای رایج کاربران را هوش مصنوعی می تواند در کمتر از یک دقیقه کشف کند. 65 درصد از این پسوردها کمتر از یک ساعت شکسته می شوند. برنامه PassGAN حتی این قابلیت را دارد که "به طور خودکار توزیع رمزهای عبور واقعی را یاد بگیرد."

راه های جلوگیری از نفوذ هوش مصنوعی به حساب های کاربری:

برای محافظت از حساب کاربری خود در برابر پلتفرم هوش مصنوعی " PassGAN " و پلتفرم های مشابه، باید رمزهای عبور خود را حداقل 12 کاراکتری انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید رمزهای شما باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشند. اگر 12 کاراکتر شما همگی از اعداد باشد، این رمز در کمتر از 25 ثانیه شکسته می شود. اگر رمز شما ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک باشد کضف آن به 289 سال زمان نیاز دارد. اگر از ترکیب نمادها، حروف و اعداد استفاده کنید کشف آن به 30000 سال زمان نیاز خواهد داشت.

براساس این نتایج، یک رمز عبور 18 کاراکتری با حروف های کوچک می تواند تا 22 میلیون سال طول بکشد تا توسط هوش مصنوعی شکسته شود اما، اگر آن را با حروف بزرگ ترکیب کنید، حساب های کاربری شما تا 7.23 میلیارد سال در امان خواهند بود.

علاوه بر این روش ها، شما می توانید با فعالسازی تایید دو مرحله ای (2FA) نیز از حساب های خود محافظت کنید. با فعالسازی آن، زمانی که وارد برنامه می شوید، کدی به گوشی شما پیماک می شود که باید برای باز کردن برنامه آن را وارد کنید. به خاطر داشته باشید، هیچ وقت از یک رمز برای چند حساب کاربری استفاده نکنید. در صورت امکان برای برنامه های بانکی یا مالی، از رمزهای خودکار استفاده کنید یا رمزهای عبور خود را مرتب به روز رسانی کنید.

به غیر از این موراد، توصیه می کنیم هیچ گاه از Wi-Fi عمومی برای ورود به برنامه‌های مالی و برنامه‌های حساس استفاده نکنید. شاید رعایت همه این نکات به نظر کار طاقت فرسایی باشد ولی، برای جلوگیری از نفوذ هکرها ارزشش را دارد.


چاپ