Armada هوش مصنوعی را وارد میدان های جنگ می کند!

شرکت Armada قصد دارد از سرویس اینترنت استارلینک SpaceX برای ارائه خدمات هوش مصنوعی به نقاط دور افتاده جهان استفاده کند.

دیتاسنترهای آرمادا

شرکت آمریکایی Armada مستقر در سانفرانسیسکو قصد دارد از اینترنت ماهواره ای استارلینک برای رساندن هوش مصنوعی به مناطق دور افتاده جهان استفاده کند. نکته جالب ماجرا اینجاست Armada به صورت مستقیم از خدمات اینترنت شرکت فضایی SpaceX استفاده نمی کند اما، می تواند با راه حل های جدید زمینه همکاری با شرکت ایلان ماسک را فراهم کند .

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مانند چت بات ChatGPT همگی براساس مدل های داده ای کار می کنند که روی قویترین رایانه ها اجرا می شود . این رویکرد می تواند برای طراحی و آزمایش اولیه مفید باشد، اما برای استفاده در محیط های سخت مانند میدان های جنگ یا محیط های صنعتی، مناسب نیست. در محیط های چالش برانگیز، تجزیه و تحلیل اطلاعات باید به صورت لحظه ای انجام شود. این امر مستلزم آن است که مدل داده ای بتوانند به داده های جدید دسترسی داشته باشد و آنها را به سرعت پردازش کند. یک مدل داده ای متمرکز نمی تواند این نیازها را برآورده کند. مدل داده ای باید در چندین نقطه در شبکه قرار بگیرند. این امر به مدل داده ای اجازه می دهد تا به داده های جدید سریعتر دسترسی داشته باشد و آنها را به سرعت پردازش کند.

اسپیس ایکس به قدری روی توسعه شبکه خود متمرکز شده است که یک پشته نرم افزاری را برای ماهواره های خود ایجاد نکرده است. این پشته نرم افزاری مسئول ارائه خدماتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش داده ها است. این همان جایی است که Armada امیدوار است به درآمدزایی برسد. این شرکت با خروج از مخفی کاری در این هفته، محصولات جدیدی را معرفی کرده است که امکان بردن هوش مصنوعی را به مکان هایی که داده ها در آن تولید می شود، ممکن می سازد.

Jon Runyan، یکی از بنیانگذاران و مدیر عملیاتی Armada در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «حجم غیرممکن زیادی از داده ها در لبه ایجاد شده است، و متأسفانه، تقریباً بلافاصله مانده است.» مراکز داده و پشته نرم افزاری پردازش حجم بالای داده برای کاربردهای هوش مصنوعی ضروری هستند. این مراکز داده برای ذخیره داده ها و اجرای مدل های هوش مصنوعی مورد نیاز هستند. با این حال، ساخت مراکز داده در مقیاس عظیم هزینه بر و زمان بر است. به همین علت ساخت آنها در مکان های دوردست غیرممکن یا غیر عملی به نظر می رسد.

دیتاسنترهای آرمادا سکوهای نفتی

Armada یک روش ساده و در عین حال مؤثر برای در دسترس قرار دادن مراکز داده و پشته نرم افزاری پردازش حجم بالای داده ابداع کرده است. این روش از شبکه ماهواره ای Starlink استفاده می کند تا داده ها را از مکان های دوردست به مراکز داده نزدیکتر منتقل کند. آرمادا از مراکز داده مستحکم و ماژولار برای این کار استفاده می کند که Galleons نامیده می شوند. این دیتاسنترها از پردازنده های گرافیکی پیشرفته با کارایی بالا و پردازنده های مرکزی چند هسته ای تشکیل شده اند. این زیرساخت در واحدهایی به اندازه کانتینر بسته بندی شده اند. بنابراین، می توان به راحتی آنها را روی کامیون های مستقر کرد. دیتاسنتر Galleons می‌تواند با استفاده از فناوری اینترنت 5G، فیبر یا سایر زیرساخت‌های شبکه به اینترنت وصل شود.

Armada یک سیستم عامل اختصاصی به نام Armada Connect را توسعه داد تا کسب و کارها را قادر می سازد تا چندین پایانه Starlink را در یک بسته بندی کنند. Armada Connect از فناوری توزیع شده استفاده می کند تا داده ها را بین چندین پایانه Starlink تقسیم کند. این امر به کاهش تأخیر و افزایش پهنای باند کمک می کند. برای روشن شدن موضوع، فرض کنید یک کسب و کار به پهنای باند 1 گیگابیت در ثانیه نیاز دارد. با استفاده از یک پایانه Starlink استاندارد، این کسب و کار تنها می تواند به پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشد. اما با استفاده از Armada Connect، این کسب و کار می تواند پهنای باند مورد نیاز خود را با ترکیب چهار پایانه Starlink به دست آورد.
این ویژگی می تواند مزایای قابل توجهی برای کسب و کارهایی که به پهنای باند بالا در مناطق دوردست نیاز دارند، به همراه داشته باشد . به عنوان مثال: می توان از آن برای بهبود عملکرد برنامه های کاربردی هوش مصنوعی از قبیل ارائه خدمات ویدئویی با کیفیت بالا و بهبود ارتباطات در محیط های صنعتی استفاده کرد.

Armada هنوز هیچ مشتری تجاری ندارد، اما در حال بررسی چندین مسیر همکاری است. به عنوان نمونه:

  • سکوهای نفتی: Armada می تواند از مراکز داده کانتینری خود برای پردازش داده های سنسورها و نظارت بر عملکرد تجهیزات در سکوهای نفتی دورافتاده استفاده کند.
  • میدان های جنگ: Armada می تواند از مراکز داده کانتینری خود برای اجرای برنامه های هوش مصنوعی برای شناسایی تهدیدات، نظارت بر نیروهای خود و ارائه خدمات پزشکی از راه دور استفاده کند.
  • مکان های ماینینگ از راه دور: Armada می تواند از مراکز داده کانتینری خود برای پردازش داده های استخراج از راه دور استفاده کند. این امر می تواند به کاهش هزینه های استخراج و بهبود بهره وری کمک کند.

مراکز داده کانتینری Armada از طریق plug-and-play می تواند در مکان های دوردست نصب و راه اندازی شود. این امر می تواند زمان و هزینه راه اندازی یک مرکز پردازش داده سنتی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.


چاپ