سرعت اینترنت در چین به ۱.۲ ترابایت بر ثانیه رسید!

چین اینترنت نسل بعدی را با سرعت ۱.۲ ترابایت بر ثانیه راه اندازی کرد.

اینترنت پرسرعت چین

براساس گزارش های فن تک؛ اولین سرویس اینترنت نسل بعدی جهان با قابلیت انتقال داده با سرعت 1.2 ترابیت در ثانیه (Tbps) روز دوشنبه در چین راه اندازی شد. شرکت چینی China Mobile برای برقراری این اتصال از فناوری فیبر نوری استفاده کرد. سرعت اینترنت در این روش به حدی زیاد است که می تواند در هر ثانیه حدود ۱۲۰۰ گیگابایت داده را منتقل کند.

کابل کشی فیبرنوری اینترنت نسل بعدی در فاصله 3000 کیلومتری از پکن در شمال شهر گوانگژو در استان گوانگدونگ انجام شدت. دستاوردهای جدید چین در انتقال داده های سیمی پس از آن منتشر می شود که، این کشور توانست 3.19 میلیون ایستگاه اتصال زمینی برای پوشش خدمات اینترنت 5G نصب کند. این تاسیسات هم از نظر تعداد از ایالات متحده پیشی می گیرند و هم زیرساخت لازم برای پیاده سازی فناوری های پیشرفته را در بخش صنعت فراهم می کند.

چین از سال 2015 این پروژه را تحت عنوان پروژه زیرساخت فناوری اینترنت نسل آینده موسوم آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد زیرساخت لازم برای پشتیبانی از اینترنت نسل بعدی است. پکن از این نوع اتصال پرسرعت برای ارائه خدمات جدید و نوآورانه استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال:این اتصال می تواند برای ارائه فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) با کیفیت بالا استفاده شود. علاوه بر این، در انتقال داده های حجیم مانند فیلم ها و بازی های ویدیویی با سرعت بالا می تواند نقش مهمی ایفا می کند.

یکی از کاربردهای دیگر آن در صنعت خودروهای خودران است. اتصال پرسرعت در برقراری ارتباط خودروهای خودران کمک می کند تا بتواند از بروز خطرات در حین رانندگی جلوگیری کند.

با راه اندازی ستون فقرات اینترنت نسل بعدی، چین جایگاه خود را در انتقال سیمی محکم می کند. ایالات متحده به تازگی توانست شبکه انتقال خود را به اینترنت نسل پنجم ارتقا دهد. این شبکه می تواند اطلاعات را با سرعت 400 گیگابیت در ثانیه (Gbps) منتقل کند. کارشناسان فناوری معتقد بودند که اتصالات 1 ترابیت در ثانیه تا سال 2025 به فاز عملیاتی نمی رسند.

علی رغم اینکه می توان با چنین سرعتی 150 فیلم HD را تنها در یک ثانیه ارسال کرد اما، چین قصد دارد از ظرفیت این شبکه برای آموزش، تحقیقات ملی و همچنین پشتیبانی از شبکه‌های 5G و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده کند که استفاده از آنها در کشور افزایش یافته است. Xu Mingwei از دانشگاه Tsinghua این شبکه را به یک قطار سریع السیر تشبیه کرد. یک اتصال اینترنتی سریع می تواند اطلاعات بیشتری را به روشی ارزان‌تر و آسان‌تر حمل کند.

چین با وجود تحریم های شدید فناوری موفق شد با تکیه بر قابلیت توانمندی های متخصصان بومی تمام تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری این تکنولوژی را در داخل کشور تولید کند. این کشور کمونیستی تا قبل از این برای سالهای طولانی برای توسعه زیرساخت های اینترنتی به ژاپن و ایالات متحده وابسته بود. اما در پروژه FITI ساخت تمام تجهیزات حتی سوئیچ‌ها، اتصالات فیبر نوری و روترها را بعهده شرکت های فناوری چینی گذاشت.

مؤسساتی مانند دانشگاه Tsinghua، China Mobile، شرکت Huawei ، و China Education and Research Network (Cernet) در این پروژه با دولت همکاری کرده اند.


چاپ