ایستگاه فضایی بین المللی آماده آزمایش فناوری ارتباط لیزری می شود

آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد فناوری ارتباطات لیزری را در ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش کند.

ناسا سیستم فناوری ارتباطات لیزری

براساس گزارش وب سایت رسمی ناسا ؛ ناسا در حال آماده کردن سیستم فناوری ارتباطات لیزری برای اجرای اولین ماموریت فضایی است. فناوری ارتباطات لیزری(ILLUMA-T) از یک مودم کاربر و رله های تقویت کننده مدار پایین زمین موسوم به LCRD تشکیل می شود. سیستم ILLUMA-T قرار است در اوایل نوامبر با موشک فالکون9 شرکت اسپیس ایکس زمین را به مقصد فضا پرتاب کند. این تجهیزات اولین رله ارتباطات لیزری دو جهته و سراسری ناسا را در ایستگاه ISS تکمیل خواهد کرد. تمام این قطعات توسط بخش ارتباطات و ناوبری فضایی ناسا (SCaN) مدیریت می‌شود. این پروژه همزمان با رله ارتباط لیزری LCRD که در دسامبر 2021 راه اندازی شد، عمل می کند. رله های تقویت کننده LCRD در مدار ژئوسنکرون آزمایش هایی را روی سیگنال های لیزری، قابلیت های شبکه و بهبود قابلیت های ناوبری در لایه اتمسفر انجام می دهد.

یکی از ویژگی های مهم ماژول های نوری ILLUMA-T این است که یک تلسکوپ و یک گیمبال دو محوره برای ردیابی دقیق ماهواره LCRD در مدار ژئوسنکرون دارد. با وجود چنین قابلیت های پیشرفته ای ماژول نوری به اندازه یک ماکروویو است. کل دستگاه ILLUMA-T شبیه به یک یخچال به نظر می رسد. کار دستگاه ILLUMA-T این است که داده ها را از ایستگاه فضایی دریافت می کند و با سرعت 1.2 گیگابیت در ثانیه به دستگاه LCRD ارسال می کند. سپس LCRD اطلاعات را از طریق امواج لیزر به یک ایستگاه زمینی در کالیفرنیا یا هاوایی می فرستد. پس از این مرحله، تیم های عملیات زمینی ILLUMA-T پایگاه فضایی گودارد ناسا در ایالت مریلند به مرکز عملیات ماموریت LCRD در نیومکزیکو می روند تا داده ها را از نظر دقت و کیفیت ارزیابی کنند.

ناسا ارتباطات لیزری

مت مگسامن، معاون مدیر پروژه ILLUMA-T گفت: « LCRD به صورت مداوم آزمایش‌هایی را برای اصلاح سامانه ارتباط لیزری انجام می دهد. » در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج این آزمایش، ILLUMA-T می تواند به بخشی از ایستگاه فضایی بین المللی تبدیل شود و شیوه ارسال داده های ناسا از فضا را متحول کند. ایستگاه فضایی برای برقراری ارتباط با ایستگاه های زمینی به ماهواره‌های رله فرکانس رادیویی متکی است. اما، سامانه ارتباط لیزری سرعت انتقال بالاتری دارد. به عنوان نمونه، سامانه جدید می تواند یک فیلم را در کمتر از یک دقیقه به زمین ارسال کند. ایستگاه IIS به ماهواره های رله ای متکی است که بتواند خط تماس ایستگاه فضایی و آنتن زمینی را به طور همزمان حفظ کند.

ناسا قصد دارد در نهایت سامانه ارتباطی جدید را با تمام شبکه های ارتباطی فضایی خود از جمله شبکه فضای نزدیک و شبکه فضای عمیق یکپارچه کند. با این کار آنها می توانند تصاویر و فیلم ها را با سرعت بیشتری نسبت به فرکانس های رادیویی به زمین ارسال کنند. علاوه براین، با علت استفاده از طیف نوری کمتر راحت تر می تواند مجوزهای لازم را دریافت کنند. NASAمی خواهد در آینده فناوری ارتباطات لیزری را در اختیار کاربران سراسر منظومه شمسی قرار دهد. فالکون9 محموله های دیگری هم به غیر از دستگاه ILLUMA حمل می کند. یکی از این محموله ها، ابزار تصویر برداری مادون قرمز(AWE) است که برای تجزیه و تحلیل امواج گرانشی اتمسفر کاربرد دارد.


چاپ