آمار خرید و فروش VPN در ایران!

حدود دو ماه از قطعی اینترنت و فیلتر دو اپلیکیشن اینستاگرام و واتساپ می گذرد. مردم در این مدت مجبور شدند از فیلترشکن‌های مختلف استفاده کنند. ما در این مقاله، هزینه خرید فیلترشکن را برای مشترکین خطوط تلفن همراه مورد بررسی قرار دادیم.

فیلترینگ ایران
طبق گزارش اکوایران؛ فیلترینگ اینترنت در کشور باعث شد دسترسی مردم به اپلیکیشن‌هایی مانند Whatssap و instagram به طور کامل قطع شود. بنابراین، مردم مجبورند از فیلتر شکن استفاده کنند و حتی تعداد زیادی از آن‌ها برای تهیه vpn، هزینه‌های زیادی پرداخت می کنند.
شرکت آلمانی استاتیستا به تازگی گزارشی را بر اساس اطلاعات Top10VPN منتشر کرده است. این داده‌ها نشان می دهند که میزان استفاده از فیلترشکن‌ها همزمان با آغاز فیلترینگ سراسری در ایران حدود 3 هزار درصد رشد پیدا کرد. تعدادی از آمارها نشان می دهد که برخی از دلالان بابت فروش فیلترشکن‌ها در ایران به سودهای هنگفتی رسیده اند.


نصف مردم ایران از اینستاگرام استفاده می کنند


نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا(مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) که در خرداد ۱۴۰۱ صورت گرفت نشان می دهد که ۷۸.۵ درصد مردم ایران حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این آمار بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله به میزان ۹۶.۹ درصد، ساکنین مراکز استان‌های کشور ۸۶.۲ درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی به ۹۵.۳ درصد می رسد. در این آمار معلوم شد، مردم ایران از پیام رسان واتساپ با 71.1 درصد نسبت به سایر برنامه ها بیشتر استفاده می کنند. بعد از واتساپ؛ برنامه اینستاگرام با 49.4 درصد آراء بیشترین استفاده را در ایران دارد.

افزایش میزان خرید فیلترشکن توسط مردم


سیدسعید نقوی‌الحسینی، بازرس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره قیمت فیلترشکن گفت:" براساس شایعات فیلترشکن‌ها بین مردم تا 300 هزار تومان هم خرید و فروش می شود." او درباره هزینه خرید فیلترشکن‌ها در کشور در ادامه گفت:" تعداد مشتریان VPN روند صعودی داشته است. از طرفی، قانون جرایم یارانه‌ای خرید و فروش فیلترشکن را جرم تلقی می کند و به اعضای اتحادیه حق فروش آن را نمی دهد. بنابراین، این کار مخفیانه انجام می گیرد."

نقوی با بیان این که برخی افراد در خارج از کشور VPN را تهیه می‌کنند، افزود: "برخی افراد لینک فیلترشکن را از سلیمانیه عراق ،دبی یا به کمک ایرانیان خارج از کشور تهیه می‌کنند." او در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه فناوران یارانه با فروشندگان VPN برخورد قانونی می‌کند؟ گفت: "مردم می توانند با ارائه اسناد به این اتحادیه شکایت خود را مطرح کنند. اما، قبل از شکایت افراد، اتحادیه نمی‌تواند با متخلفان و فروشندگان VPN برخورد نماید.

قطع اینترنت در ایران
آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی


براساس آخرین آمار، ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان امسال به 167 درصد خواهد رسید. تعداد مشترکین اینترنت پهن باند سیار تا انتهای خرداد سال 1401؛ 97 میلیون و 839 هزار و 831 بوده است. طبق برآوردهای سازمان حدود 10 درصد از این افراد فیلترشکن های پولی استفاده می‌کنند. این افراد برای VPN مبالغی از حداقل 25 هزار تومان تا 100 دلار برای پنج کاربر پرداخت کرده اند.

اگر میانگین تعداد مشترکین اینترنت سیار را 100 میلیون نفر و حداقل هزینه خرید یک فیلترشکن را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، سه سناریو مطرح می شود:
سناریوی اول: زمانی که 50 درصد مشترکین خطوط سیار از فیلترشکن استفاده کنند
اگر قیمت دلار را 35 هزار تومان در نظر بگیریم، رقم ماهیانه به 3 میلیون و 571 هزار و 250 دلار خواهد رسید.


سناریو دوم: زمانی که 30 درصد مشترکین خطوط سیار از فیلترشکن استفاده کنند
اگر قیمت دلار را 35 هزار تومان در نظر بگیرید رقم ماهیانه به حدود 2 میلیون و 380 هزار و 952 دلار می رسد.


سناریو سوم : زمانی که 10 درصد مشترکین خطوط سیار از فیلترشکن استفاده کنند
اگر قیمت دلار 35 هزار تومان در نظر بگیریم این رقم ماهیانه به حدود 714 هزار و 285 دلار می رسد.


چاپ