سرویس گوگل ترنسلیت در مناطقی از چین غیرفعال شد

به نظر می رسد گوگل دسترسی به Google Translate را در بخش هایی از چین غیرفعال کرده است و بازدیدکنندگان را به دامنه هنگ کنگ هدایت می کند که در این کشور قابل دسترسی نیست.

تحریم گوگل ترنسلیت در چین
طبق گزارش های فن تک و به نقل از کاربران سایت Reddit که یکی از پنج سایت برتر ایالات متحده می باشد، Google در 24 ساعت گذشته رابط Google Translate را در translate.google.cn با یک صفحه جستجوی معمولی گوگل تغییر داده است.

ظاهراً این تغییر بر ویژگی‌های ترجمه برنامه‌هایی مانند KOREader، نمایش اسناد و عملکرد ترجمه داخلی Chrome کاربران چینی تأثیر می‌گذارد. Google بلافاصله نسبت به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده است.


گوگل رابطه طولانی و پیچیده ای با دولت چین دارد. در سال 2006، این شرکت با نسخه ای از موتور جستجوی خود که مشمول قوانین سانسور دولتی بود، وارد بازار چین شد. اما پس از هک های تحت حمایت دولت و در پاسخ به انتشار فیلم یوتیوب که نشان می داد نیروهای امنیتی چین تبتی ها را کتک می زنند، سرویس های این شرکت را مسدود کرده و در این سرزمین تعطیل اعلام کرد. البته برای مدت کوتاهی نیز جستجوها را در دامنه هنگ کنگ که بدون سانسور است، تغییر داد.


گزارش شده است که گوگل راه اندازی مجدد سرویس جست و جو در چین را سال های 2018 و 2019 به عنوان بخشی از پروژه Dragonfly بررسی کرد و متوجه شد که نتایج جست و جو سانسور می شود. علاوه بر این، مکان کاربران و تاریخچه جست و جوی اینترنت آنها را نیز ثبت می کرد. اما طبق گزارش The Intercept، این برنامه‌ها توسط تیم حریم خصوصی گوگل خنثی شدند.

در سال 2020، به دنبال تصویب قانون امنیت ملی در هنگ کنگ که به مقامات محلی اختیارات نظارتی بسیار گسترده‌تری داد، گوگل اعلام کرد که مستقیم به درخواست‌های سازمان های دولتی هنگ کنگ پاسخ نمی‌دهد و طبق معاهده ایالات متحده عمل می‌کند.


با فرض این که این یک مشکل فنی نیست، غیرفعال کردن Google Translate در بیشتر مناطق اصلی می تواند مربوط به جلسه کنگره ملی حزب کمونیست چین باشد که در 16 اکتبر برگزار خواهد شد. دولت چین قبلاً خدمات Google را در مورد رویدادهای مهم سیاسی مسدود کرده است مانند سالگردهای سیاسی مانند قتل عام میدان تیان آن من.


چاپ