ایلان ماسک اینترنت استارلینک را در ایران فعال می کند

ایلان ماسک، مدیرعامل جاکارتایی شرکت اسپیس ایکس روز جمعه 23 سپتامبر اعلام کرد که در پاسخ به توئیت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مبنی بر اینکه ایالات متحده برای حمایت از جریان آزاد اطلاعات، سرویس اینترنت ماهواره ای این شرکت Starlink را در ایران فعال خواهد کرد.

ایلان ماسک- استارلینک
طبق گزارش های فن تک، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه دستورالعملی را برای گسترش ارائه خدمات اینترنتی استارلینک در ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، به دنبال اعتراضات اخیر مردم این کشور از مرگ مشکوک مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله ایرانی صادر کرده است.

یکی از مقامات وزارت خزانه داری در جلسه مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: "خدمات Starlink از نوع تجاری و سخت افزاری است که مجوزهای عمومی آن را پوشش نمی دهد؛ بنابراین مجوز لازم را باید وزارت خزانه داری ایالات متحده صادر کند."

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مجوز صادر شده روز جمعه گفت که این یک مجوز اجرایی است به این معنی که اگر کسی معیارهای ذکر شده در این مجوز کلی را داشته باشد، می تواند بدون درخواست مجوزهای بیشتر به فعالیت های خود ادامه دهد." ماسک هنوز هیچ واکنشی نسبت به این اظهارات از خود نشان نداده است.

برخی از ایرانیان در هفته گذشته به دنبال فوت مشکوک زن جوانی در بازداشتگاه پلیس اخلاق، اعتراضات گسترده ای برگزار کرده بودند.

ماسک روز دوشنبه گذشته گفت که این شرکت می‌خواهد سرویس پهن باند ماهواره‌ای استارلینک را که قبلاً در اوکراین برای مبارزه با تهاجم روسیه فعال کرده است، برای ایرانیان نیز فعال کند و قول داد درخواست معافیت آن را به وزارت ارتباطات فدرال ایالات متحده ارسال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: "اگر شرکت اسپیس ایکس برای برخی از فعالیت‌های شرکت نیازمند مجوزهای خاصی باشد، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC)از آن استقبال کرده و آن را در اولویت قرار خواهد داد."

وی همچنین گفت: «علاوه بر این، اگر اسپیس ایکس تشخیص دهد که فعالیت آن ها در چهارچوب قوانین آمریکا است، OFAC نیز از این تعامل استقبال خواهد کرد.»


چاپ