کدام گوشی ها در آمریکا می توانند خدمات 5G را دریافت کنند؟!

شرکت مخابرات ایالات متحده موسوم به AT&T لیست اسامی گوشی های هوشمندی که می توانند خدمات 5G را در باند 3.45 گیگاهرتزی دریافت کنند، منتشر کرد.

خدمات اینترنت 5g
طبق گزارش های فن تک، علت تصمیم AT&T این طور به نظر می رسد که، ترکیب سیگنال‌های باند پایین و امواج باند میانی جدید به مشترکین بیشتری اجازه می‌دهد تا سرعت 5G سریع‌تری را نسبت به اتصال mmWave تجربه کنند.


در ماه ژانویه، کریس سامبار معاون اجرایی عملیات فناوری شرکت مخابرات ایالات متحده(AT&T) اعلام کرد که امکان پشتیبانی از فرکانس 3.45 گیگاهرتز را به عنوان یکی از استانداردهای «نسل گوشی های پرچم‌دار سال 2022، دستگاه‌های بزرگ تولیدکنندگان OEM» اضافه خواهد کرد. ماه گذشته، AT&T اعلام کرد که سرویس اتصال 3.45 گیگاهرتز را دیگر بر روی تلفن‌های قدیمی‌تر مانند سری آیفون 12، مدل‌های آیفون 13، پیکسل 6، سری گلکسی اس 21 و برخی از تلفن‌های غیر پرچمدار مانند مدل های ارزان قیمت موتورولا ارائه نمی دهد.


این در حالی است که AT&T ابتدا گفته بود که می تواند سرویس پشتیبانی از باند میانی 3.45 گیگاهرتز را به بیش از 30 تلفن موجود در بازار اضافه کند، اما از این لیست تنها 11 دستگاه جدید توانستند این پشتیبانی را دریافت کنند. جیم گریر، دستیار معاون ارتباطات AT&T، این اشتباه را با گفتن این که " لیست اسامی نادرستی اخیرا به اشتباه ارائه شده و سپس بعد از بررسی های بیشتر اسامی واقعی به تایید نهایی رسیده است.
لیست واقعی تلفن های AT&T و هات اسپات هایی که با امواج باند متوسط 3.45 گیگاهرتز کار می کنند عبارتند از:

سامسونگ گلکسی اس 22
سامسونگ گلکسی اس 22 پلاس
سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا
Samsung Galaxy Z Flip4
سامسونگ گلکسی زد فولد 4
اپل آیفون 14
اپل آیفون 14 پلاس
اپل آیفون 14 پرو
اپل آیفون 14 پرو مکس
هات اسپات Netgear Nighthawk M6
هات اسپات Netgear Nighthawk M6 Pro

دستگاه‌هایی که در این فهرست نیستند، نمی‌توانند از استفاده ارائه‌دهنده بی‌سیم باند C و سیگنال‌های باند میانی 3.45 گیگاهرتز برای بهبود اتصال G5 خود بهره ببرند. Sambar به نقل از AT&T گفت که در هر حال هر نقطه اتصال سلولی نمی تواند به هر دو باند C و امواج 3.45 گیگاهرتز دسترسی داشته باشد.

سری گوشی های آیفون
این یک مسئله می تواند برای برخی از مشتریان AT&T که هنوز در حال پرداخت طرح اقساط 36 ماهه گوشی های آیفون هستند، بسیار ناراحت کننده باشد. به عنوان مثال شخصی که یک آیفون 13 را خریداری کرده است نمی تواند به قابلیت‌های کامل خدمات 5G دسترسی پیدا کند.

این بدان معنا نیست که تلفن های قدیمی سیگنال های 5G را دریافت نخواهند کرد. بلکه در حقیقت، آنها فقط قادر هستند با طیف باند C 3.7 گیگاهرتز شرکت AT&T در باند میانی کار کنند که سرعت دانلود داده‌ها را تا 10 برابر سریع‌تر از G4می‌کند. اما شرکت AT&T همچنان به فروش اقساطی 36 ماهه تلفن های جدیدی که به سیگنال های 3.45 گیگاهرتز دسترسی ندارند، ادامه خواهد داد. با شروع رقابت 5G در ایالات متحده، AT&T و Verizon از میدان رقابت خارج شدند.

ممکن است AT&T در مورد سخت افزار و قابلیت های این دستگاه ها اشتباه کرده باشد. یا ممکن است سومین اپراتور بزرگ بی‌سیم کشور تصمیم گرفته باشد که کار روی توسعه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را متوقف کند تا گوشی‌های قدیمی‌تر بتوانند از طیف 3.45 گیگاهرتز پشتیبانی کنند. به سختی می توان فهمید که هدف واقعی AT&T چیست؟!

هر دو Verizon و AT&T با تمرکز بر طیف بسیار سریع mmWave با 5G شروع کندی داشتند. مشکل این است که mmWave فقط برای مسافت های کوتاه حرکت می کند و به راحتی مسیر آن می تواند توسط سازه ها و درختان مسدود می شود. این بدان معناست که یافتن سیگنال mmWave شبیه یافتن سوزن در انبار کاه است و اینجاست که باند میانی و باند C وارد عمل می‌شوند. اگرچه به سرعت mmWave نیستند، اما مسافت‌های بیشتری را طی می‌کنند و به راحتی مسدود نمی‌شوند.
T Mobile اولین شرکتی بود که سرعت خود را کاهش داد و روی سیگنال باند میانی فشرده (تا 350 مگابیت بر ثانیه) تمرکز کرد که برای بیشتر مشتریانش قابل دسترسی است.


چاپ