غول های فناوری با سلسله مراتب هند باستان روبرو می شوند

غول‌های فناوری آمریکا در حال گذراندن دوره جدیدی از نظام اجتماعی باستانی هند هستند. اپل (AAPL. O) در سیاست‌های استخدام خود در سیلیکون‌ولی از سلسله مراتب سفت و سخت قدیمی هند، استفاده می کند. برای اطلاعات بیشتر با های فن تک همراه باشید.

apple place

اپل، بزرگترین شرکت فهرست شده جهان، حدود دو سال پیش خط مشی رفتار کارکنان خود را به روز کرد. خط مشی جدید تبعیض بر اساس طبقه را که به دسته بندی‌های موجود مانند نژاد، مذهب، جنسیت، سن، اصل و نسب اضافه کرده است. گنجاندن این دسته جدید، که قبلاً اعلام نشده بود، فراتر از قوانین تبعیض آمیز ایالات متحده می باشد و به وضوح در نظر گرفتن طبقات اجتماعی را ممنوع نمی کند.

این به‌روزرسانی پس از آن صورت گرفت که بخش فناوری این شرکت که هند را منبع اصلی تامین کارگران خارجی ماهر خود می‌داند، در ژوئن 2020 اخطار دریافت کرد. این اخطار مربوط به زمانی است که اداره کار کالیفرنیا به نمایندگی از یک مهندس طبقه پایین نسبت به مدیران دو طبقه بالاتر شرکت سیسکو (CSCO. O) که مانع کار او شده بودند، شکایت کرد.
سیسکو، اتهامات وارد شده را رد کرد و گفت در تحقیقات داخلی هیچ مدرکی مبنی بر تبعیض نژادی یافت نشد و برخی از این اتهامات بی‌اساس هستند، زیرا کاست(نظام اجتماعی) از نظر قانونی "طبقه محافظت شده" در کالیفرنیا نیست. در این ماه، یک هیئت تجدید نظر پیشنهاد شرکت سیسکو برای ارجاع پرونده به دادگاه خصوصی را رد نمود، بنابراین باید منتظر برگزاری یک دادگاه عمومی در اوایل سال آینده باشیم.

مناقشه بر سر قوانین حال حاضر ایالات متحده در مورد ادعای کاست، این غول فناوری را مجبور کرده است تا با سلسله مراتب قدیمی هزاره ای روبرو شود که در آن سپردن مسئولیت‌ها به هندی‌ها بر اساس نسب خانوادگی تعیین می شود. بر این اساس باید کارها از طبقه بالای برهمن "کشیشی" گرفته تا پایین ترین طبقه یعنی دالیت ها، تقسیم بندی شود.


از زمان طرح شکایت، چندین گروه فعال اجتماعی و اتحادیه کارگران به دنبال قوانین تبعیض آمیز جدید در ایالات متحده، از شرکت های فناوری خواسته اند تا سیاست های خود را تغییر دهند تا از این طریق به پر کردن خلاء و جلوگیری از تبعیض جنسی کمک کنند.
کوین براون، استاد حقوق دانشگاه کارولینای جنوبی که در حال مطالعه مسائل مربوط به نظام اجتماعی(کاست) است، با اشاره به نامشخص بودن سیاست مدیران اجرایی در مورد اینکه آیا در نهایت کاست پیروز خواهد شد، گفت: «من از ناهماهنگی موجود در این گونه تصمیم گیری‌ها تعجب نمی‌کنم، زیرا زمانی که قانون به صورت روشن عنوان نکرده، این اتفاقات معمولا رخ می دهد. شما باید ابتدا این سیاست‌ها را به قوانین درایالات متحده تبدیل کنید. من می‌توانم تصور کنم که بخش‌هایی از (یک) سازمان می‌گویند این تصمیم منطقی است و بخش‌های دیگر می‌گویند که ما فکر نمی‌کنیم این موضع‌گیری منطقی باشد.»

سیاست داخلی اصلی اپل در مورد رفتار در محل کار، پس از سپتامبر 2020 به طبقه در بخش فرصت های شغلی برابر و ضد آزار و اذیت اشاره کرد.بر همین اساس اپل می گوید "چند سال پیش قوانین استخدام شرکت را به روز کردیم تا هرگونه تبعیض یا آزار و اذیت بر اساس طبقه را ممنوع کنیم." این شرکت اضافه کرد که حتی در آموزش های ارائه شده به کارکنان نیز خیلی واضح به موضوع کاست اشاره شده است."

در این بیانیه آمده است: «تیم‌های ما خط ‌مشی‌ها، آموزش‌ها، فرآیندها و منابع ما را به‌طور مستمر ارزیابی می‌کنند تا از جامع بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند. ما یک تیم متنوع از سرتا سر جهان داریم و مفتخریم که سیاست‌ها و اقدامات ما منعکس کننده آن می باشد.»

شرکت آی‌بی‌ام نیز اعلام کرد که پس از طرح دعوای سیسکو، طبقه‌ای را که قبلاً در سیاست‌های خاص هند بود، به قوانین تبعیض جهانی خود اضافه کرد، اگرچه از ذکر تاریخ یا ارائه دلیل خودداری کرده است. این شرکت افزود: تنها بخش آموزش IBM که به کاست اشاره می کند، برای مدیران در هند است.

شرکت های دیگر خیلی واضح موضع خود را نسبت به کاست در خط مشی اصلی جهانی خود اشاره نمی کنند، از جمله آمازون (AMZN. ODell (DELL. N)، متا مالک فیس بوک (META. Oمایکروسافت (MSFT. O) و Google (GOOGL. O) .

همه این شرکت‌ها گفتند که تحمل هیچ گونه تعصب طبقاتی را ندارند و چنین سوگیری ها در مورد تبعیض بر اساس دسته‌هایی مانند اصل و نسب افراد، ممنوع کرده اند.

کاستیسم در هند غیرقانونی است
تبعیض طبقاتی بیش از 70 سال پیش در هند غیرقانونی بود. با این حال، بر اساس چندین مطالعه که در سال‌های اخیر صورت گرفت، نشان می‌دهد افراد دالیت در مشاغل پردرآمد کمتر حضور دارند و این نشان می دهد تعصب همچنان ادامه دارد. بحث بر سر سلسله مراتب در هند و خارج از کشور با مذهب در هم آمیخته شده است.
سیاست‌های دولت برای رزرو صندلی برای دانشجویان طبقات پایین‌تر در دانشگاه‌های برتر هند، در سال‌های اخیر به بسیاری از مشاغل فناوری در غرب کمک کرده است.


چاپ