ایلان ماسک به دنبال فسخ قرارداد خرید 44 میلیارد دلاری توییتر

ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی تسلا (TSLA.O) و ثروتمندترین فرد جهان، روز جمعه اعلام کرد که، می خواهد قرارداد 44 میلیارد دلاری خود برای خرید توییتر (TWTR.N) فسخ کند، زیرا این شرکت رسانه های اجتماعی چندین مفاد قرارداد ادغام را نقض کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات دلایل فسخ قرار داد ماسک تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

elan twit

برت تیلور، رئیس توییتر، در پلتفرم میکروبلاگینگ گفت که، هیئت مدیره قصد دارد اقدامات قانونی را برای اجرای توافقنامه ادغام دنبال کند.او نوشت: «هیئت مدیره توییتر متعهد است که معامله را بر اساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک ببندد...».
در جریان این پرونده، وکلای ماسک مدعی هستند، توییتر به درخواست‌های متعدد ما برای دسترسی به اطلاعات حساب‌های جعلی یا هرزنامه در این پلتفرم شفاف عمل نکرده است، که این موضوع می تواند برای عملکرد تجاری این شرکت نقش مهمی ایفا کند.بیشتر بخوانید

در این پرونده آمده است: «توئیتر مفاد متعدد این توافقنامه را نقض کرده و به نظر می‌رسد که اظهارات نادرست و گمراه‌کننده‌ای را ارائه کرده است که آقای ماسک هنگام امضای توافق‌نامه ادغام بر آن‌ها تاکید داشته است».
ماسک همچنین گفت که به دلیل اخراج مدیران عالی رتبه و یک سوم تیم جذب استعداد توسط توییتر، از این معامله خارج می‌شود و این امر تعهد توئیتر را برای "حفظ کامل اجزای مادی سازمان تجاری فعلی خود" نقض می‌کند.

نبرد قانونی
تصمیم ماسک احتمالاً منجر به یک کشمکش حقوقی طولانی بین این میلیاردر و شرکت 16 ساله مستقر در سانفرانسیسکو خواهد شد.

ادغام‌ها و تملک‌های مورد مناقشه که در دادگاه‌های Delaware قرار می‌گیرند اغلب به این نتیجه می‌رسند که شرکت‌ها مجدداً در مورد معاملات مذاکره می‌کنند یا خریدار به جای اینکه قاضی دستور تکمیل معامله را بدهد به هدف خود، یعنی تسویه حساب برسند. این به این دلیل است که شرکت‌های هدف اغلب مشتاق هستند تا ابهامات مربوط به آینده خود را حل کنند و به راه خود ادامه دهند.
به گفته یکی از افراد آشنا، توییتر امیدوار است که طی چند هفته آینده روند دادگاه آغاز شود و در چند ماه آینده به طور کامل حل شود.

شواهد زیادی برای مذاکره مجدد معامله وجود دارد. زمانی که همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 شروع شد و یک شوک اقتصادی جهانی ایجاد کرد، چندین شرکت خریدهای توافق شده را دوباره قیمت‌گذاری کردند.
در یک نمونه، خرده‌فروش فرانسوی LVMH (LVMH.PA) تهدید کرد که از معامله با Tiffany & Co کناره‌گیری می‌کند. خرده‌فروش جواهرات ایالات متحده موافقت کرد که قیمت خرید را 425 میلیون دلار کاهش دهد و به 15.8 میلیارد دلار برساند.

آن لیپتون، معاون تحقیقات دانشکده حقوق تولین، در این باره گفت: «به نظر من توییتر از نظر قانونی موقعیت بهتری نسبت به ماسک دارد، دلیل آن این است که تمام اطلاعات لازم ایلان ماسک را در اختیار او قرار داده است و این بهانه او برای خروج از معامله است.»
سهام توییتر در معاملات طولانی مدت 6 درصد کاهش یافت و به 34.58 دلار رسید. این مقدار، 36 درصد کمتر از 54.20 دلار به ازای هر سهمی است که ماسک با خرید توییتر در ماه آوریل موافقت کرد.

پس از اینکه ماسک در اوایل آوریل سهام توییتر را خریداری کرد، منجر به افزایش سهام توییتر شده و آن را در برابر فروش شدید بازار سهام دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، محافظت کرد. بیشتر بخوانید

اما پس از اینکه او در 25 آوریل با خرید توییتر موافقت کرد، سهام در عرض چند روز شروع به کاهش کرد زیرا سرمایه گذاران حدس می زدند که ماسک ممکن است از این معامله خارج شود. توییتر با سقوط خود پس از زنگ خطر در روز جمعه، به پایین ترین سطح خود از ماه مارس تا این لحظه رسید.

پس از اینکه ماسک قرارداد خرید توییتر را در آوریل منعقد کرد، پس از آن خرید را به حالت تعلیق درآورد تا زمانی که شرکت رسانه‌های اجتماعی ثابت کرد که ربات‌های هرزنامه کمتر از 5 درصد از حساب های کاربری را به خود اختصاص می‌دهند.
در این قرارداد از ماسک خواسته شده که اگر به دلایلی مانند شکست مالی خرید یا ممانعت از سوی قانون‌گذاران، معامله را تکمیل نکند، باید به توئیتر 1 میلیارد دلار غرامت بپردازد. با این حال، اگر ماسک به تنهایی معامله را فسخ کند، هزینه فسخ اعمال نخواهد شد.

 

مشکلات تبلیغات دیجیتال
کنار گذاشتن قرارداد توسط ماسک و وعده توئیتر برای مبارزه شدید برای تکمیل آن، ابهام را در مورد آینده شرکت و قیمت سهام آن در زمانی که نگرانی هایی در مورد افزایش نرخ بهره و رکود بالقوه که وال استریت را تحت تاثیر قرار داده است، ایجاد می کند.

سهام رقبای تبلیغات آنلاین آلفابت (GOOGL.O)، متا پلتفرم (META.O)، اسنپ (SNAP.N) و پینترست (PINS.N) در سال 2022 به طور میانگین 45 درصد کاهش داشته است، در حالی که سهام توییتر تنها 15 درصد در آن زمان کاهش یافته است، که در ماه های اخیر با توافق ماسک رشد داشته است.

دنیل آیوز، تحلیلگر رسانه Wedbush، گفت که پرونده ماسک خبر بدی برای توییتر است.

او در یادداشتی به مشتریان خود نوشت: «این یک سناریوی فاجعه‌بار برای توییتر و هیئت‌مدیره آن است، زیرا اکنون این شرکت در یک نبرد طولانی دادگاه با ماسک مبارزه خواهد کرد تا معامله یا حداقل هزینه جدایی یک میلیارد دلاری را جبران کند».


چاپ