سایت طاقچه فیلتر شد!!

سایت طاقچه به علت عدم مجوز فیلتر شد.

طاقچه

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت قطره؛ وب سایت طاقچه لحظاتی پیش از دسترس کاربران خارج شد. وزات ارشاد علت فیلتر شدن این سایت را عدم مجوز اعلام کرد. اما به نظر می رسد علت اصلی آن مربوط به حواشی روزهای قبل از این پلتفرم در فضای مجازی می شود.

پلتفرم طاقچه یک فروشگاه خرید آنلاین کتاب های صوتی و الکترونیکی است. میلیون ها نفر در این وب سایت عضو هستند که با مسدود شدن آن دیگر نمی توانند به کتابهای خود دسترسی داشته باشند. وزارت ارشاد به بهانه نداشتن مجوز، دستور توقیف آن را صادر کرده است. در حال حاضر کاربران حتی با تغییر IP نیز نمی توانند به نسخه موبایل طاقچه یا وب سایت آن دسترسی داشته باشند. کارشناسان معتقدند این فیلترینگ حقوق کاربران این پلتفرم را نقض کرده است. نکته جالب این اتفاق آنجاست، که هیچ اخطار قبلی برای مدیران این مجموعه ارسال نشده بود. حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!

در روزهای گذشته این وب سایت با انتشار گزارش عملکرد سال 1400 خود از همکاری حدود 1900 ناشر در طول 9 سال گذشته خبرداد. تا امروز حدود 7 میلیون کاربر برنامه موبایل آن را نصب کرده اند و ماهانه حدود یک میلیون کاربر فعال دارد. علاوه براین، حدود 80 هزار کاربر تا امروز بیش از 585 هزار جلد کتاب را مطالعه کردند. مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی روز قبل اعلام کرد که جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز انتشار آثار فرهنگی بدون مجوز را در دستور کار خود قرار داده است. این نهاد در ادامه اضافه کرد:"طبق دستور نهادهای بالادستی و در جهت ساماندهی مراکز انتشار کتاب های دیجیتال از ادامه فعالیت طاقچه جلوگیری می کند.

البته به نظر می رسد این اقدام، واکنشی به انتشار تصاویر چند تن از کارمندان استارتاپ طاقچه در خبرگزاری فارس بوده است. این خبرگزاری در گزارش خود خواستار تحریم این پلتفرم به علت رعایت نکردن حجاب شده بود. چند تن از ناشران نیز با انتشار این تصاویر در فضای مجازی همکاری خود را با این پلتفرم قطع کردند.

طاقچه هم با انتشار بیانیه ای ختم این جنجال رسانه ای را اعلام کرد. اما با تصویب لایحه جنجالی حجاب و عفاف، دستیار رئیس مجلس روز گذشته در شبکه اجتماعی Twitter موضوع جریمه این پلتفرم را مطرح کرد. در روزهای گذشته استارتاپ های دیگری هم به غیر از طاقچه با برخوردهای جدی از سوی حاکمیت مواجه شدند. به عنوان مثال: دیجی کالا و ازکی به علت رعایت نکردن حجاب کارکنان خود پلمپ و مجوز فعالیت آن ها لغو شد.

 انجمن استارتاپ های فین تک با انتشار اطلاعیه ای در مورد حوادث اخیر با هرگونه اقدامات سلبی با استارتاپ ها مخالفت کرد و این گونه اقدامات را مانعی بزرگ برای توسعه بخش خصوصی دانست. این گونه اقدامات هیجانی نتیجه ای جز افزایش مهاجرت و از دست دادن سرمایه های انسانی کشور نخواهد داشت.


چاپ