5 ابزار رایگان کنترل والدین در سال 2022

اکثر ابزارهای کنترل والدین در فضای مجازی که با آن برخورد داشتیم باید برای استفاده از آن ها هزینه اشتراک ماهانه پرداخت کنیم. بنابراین 30 ابزار رایگان را مورد آزمایش قرار دادیم تا از میان آن ها بهترین ها را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید.

از 30 برنامه رایگان کنترل والدین، ما 5 برنامه را پیدا کردیم و باز هم از بین همه آن ها، Qustodio بهترین بود. اگر می‌خواهید به ردیابی موقعیت مکانی زنده، مدیریت برنامه‌ها، بازی‌ها و نظارت بر رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید، می‌توانید نسخه پریمیوم Qustodio را بدون پرداخت هیچ هزینه ای تا 30 روز به صورت رایگان امتحان کنید. اگر در پایان مهلت مقرر به این نتیجه رسیدید که بعضی از ابزارهای آن خیلی ضروری نیستند، مجبور نیستید طرح پریمیوم را خریداری کنید. در عوض، حساب شما به صورت خودکار به نسخه رایگان برمی گردد. فهرست زیر شامل 5 ابزار نظارتی والدین می شود که در شهریور 1401 مورد آزمایش قرار گرفته است:


Qustodio: دارای ابزارهای نظارت عالی، فیلترهای وب جامع، ردیابی جغرافیایی زمان واقعی و ابزارهای مدیریت زمان صفحه نمایش.
Bark: بیش از 30 برنامه رسانه اجتماعی را مانیتور می کند، فیلتر وب خوبی دارد، اما ابزارهای زمان صفحه نمایش خیلی انعطاف پذیر نیستند.
Mobicip: دارای فیلتر وب قابل تنظیم، ابزارهای اولیه زمان صفحه نمایش، اما با بیشتر شبکه های پیام رسان اجتماعی سازگار نیست
KidLogger: گزارش تماس های فرزند شما را کنترل می کند و می تواند زمان صرف شده در هر برنامه ای را بدون تنظیمات وب محدود کند.
FamilyKeeper: در مورد زمان واقعی سپری شده و ردیابی جغرافیایی اطلاع رسانی می کند، اما قادر نیست برنامه ها را مسدود کند.

  1. Qustodio: بهترین برنامه کنترل والدین رایگان با ابزارهای چندگانه زمان نمایش، فیلترهای وب جامع و گزارش‌دهی زمان واقعی

parent 1

• قوانین قابل تنظیم برای کل خانواده
• نظارت بر تماس و پیامک
• قوانین و محدودیت های زمانی برای برنامه ها و بازی ها
• قابلیت ردیابی موقعیت مکانی در زمان واقعی و قابلیت محدودیت جغرافیایی
• نسخه 30 روز آزمایشی رایگان - بدون نیاز به پرداخت هزینه.

وقتی صحبت از نظارت بر رایانه و دستگاه های تلفن همراه فرزندان به میان می آید، Qustodio بهترین برنامه رایگان کنترل والدین بود که ما مورد آزمایش قرار دادیم. چیزی که خیلی به چشم می آمد این بود که تنظیم قوانین، ایجاد برنامه زمان بندی شده برای استفاده فرزندان از دستگاه‌هایشان، محدودیت‌های زمانی برای برنامه‌ها و سفارشی کردن فیلتر وب خیلی ساده و راحت بود. شما باید Qustodio را بر روی تلفن و کامپیوتر فرزند خود نصب کنید تا در پس‌زمینه برنامه ها اجرا شود.

Qustodio دارای یک داشبورد مبتنی بر ابر است که این امکان را به ما می دهد از هر کجا که هستیم به آن دسترسی داشته باشیم. ما می‌توانیم تمام داده‌های مهمی را که جمع‌آوری می‌کند ببینیم، دستگاه‌ها را هر زمان که خواستیم قفل کنیم یا در فیلتر وب تغییراتی به وجود بیاوریم و مکان واقعی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از ویژگی های مورد علاقه ما، امکان ایجاد قوانین برای هر برنامه و بازی روی گوشی است. به این ترتیب، می‌توانیم مدت زمانی را که فرزندان در نتفلیکس، اینستاگرام و یوتیوب می‌گذرانند محدود کنیم و در عین حال زمان بیشتری برای استفاده از برنامه‌های آموزشی یا حتی برنامه‌های چت مورد علاقه‌شان به آنها بدهیم.

parent 2
Qustodio با دو ابزار مختلف نظارت بر زمان صفحه نمایش ارائه می شود که به نظر ما در ساخت یک برنامه زمان بندی شده برای بچه ها بسیار مفید خواهد بود. اول، شما می توانید یک برنامه روزانه مشخص کنید. به عنوان مثال، می توانید دو ساعت در روز و شش ساعت در تعطیلات آخر هفته به او فرصت بدهید. در مرحله بعد، می توانید یک برنامه برای فرزندان خود تنظیم کنید که بر اساس آن تلفن را در ساعت های مشخصی از طول روز قطع کنید، به عنوان مثال، در ساعات مدرسه، زمان تکالیف و زمان خواب.


فیلتر وب دارای 40 دسته است که این امکان را به شما می دهد انواع وب سایت هایی را که هر یک از فرزندان تان مجاز به بازدید از آن هستند سفارشی کنید. ما حتی هک‌هایی را که برای دور زدن محدودیت‌ها وجود دارد، مانند عبور از حالت ناشناس یا با کمک استفاده از مرورگرهای مختلف امتحان کردیم، اما برخلاف سایر برنامه‌های کنترل والدین در این‌جا، نتوانستیم نقطه ضعفی پیدا کنیم.

parent 3

تنها نقطه ضعف Qustodio این است که نسخه رایگان آنها محدود است و فقط روی یک دستگاه قابل استفاده می باشد. نسخه رایگان آن نیز ویژگی های محدودی دارد. اما راهی برای دور زدن این محدودیت وجود دارد که می تواند دسترسی کامل را باز کند و به شما این امکان را بدهد Qustodio را برای زمان بیشتری استفاده کنید. بنابراین شما زمان زیادی برای بررسی داده ها دارید و ببینید بچه های شما چگونه از تلفن هایشان استفاده می کنند و آیا چیز نگران کننده ای در این بین وجود دارد یا خیر!

  1. Bark - بیش از 30 شبکه رسانه اجتماعی را پوشش می دهد و هیچ محدودیتی برای تعداد دستگاه ندارد.

parent 4

• می توانید مدیریت کنید که فرزندتان به چه نوع محتوایی می‌تواند دسترسی داشته باشد
• هنگامی که نرم افزار رفتار بالقوه خطرناک را تشخیص می دهد، هشدارهای فوری ارسال می کند
• نسخه آزمایشی رایگان تمام امکانات آن 7 روزه است.


Bark در نظارت بر محتوای شبکه های رسانه های اجتماعی، ایمیل و پیامک تخصص دارد. این نرم افزار یک الگوریتم هوشمند دارد که می تواند کلمات کلیدی و عبارات مربوط به قلدری آنلاین، خشونت، آسیب به خود، مواد مخدر، الکل و محتوای مرتبط با روابط جنسی را تشخیص دهد. Bark مستقیماً با حساب‌های رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کند، بنابراین حتی اگر فرزندان شما از تلفن یا رایانه دوستان خود برای بررسی حساب خود استفاده کنند، هشدار دریافت خواهید کرد.

parent 5

ویژگی های مدیریت زمان آن بسیار ابتدایی هستند. تنها در صفحه دارای گزینه ایجاد یک تقویم و تنظیم قوانین برای زمان خواب، مدرسه و اوقات فراغت می باشد. هر بخش را می توان به گونه ای تنظیم کرد که وب سایت ها و برنامه ها در آن زمان ها قابل دسترسی باشد. دکمه Pause Internet همچنین به شما این امکان را می دهد که هر زمان که خواستید از بخش داشبورد اتصال اینترنت را قطع کنید.


فیلتر وب قابل تنظیم، از هوش مصنوعی پیشرفته برای شناسایی محتوای خطرناک در 17 بخش استفاده می کند. این فیلتر علاوه بر مسدود کردن یک وب سایت در مرورگر، در برنامه ها، ایمیل و رسانه های اجتماعی نیز کار می کند. تمرکز اصلی فیلتر بر روی مسائل مربوط به سلامت کودک مانند اضطراب، آسیب به خود، افسردگی و خشونت است. این فیلتر همچنین محتوای غیراخلاقی جنسی و سخنان تنفر انگیز را مسدود می‌کند.

یکی از زمینه‌هایی که فکر می‌کنیم در برنامه بارک بهبود پیدا کند، ردیابی موقعیت مکانی است. به عنوان نمونه، زمانی که برنامه به GPS گوشی دسترسی دارد، نتوانستیم موقعیت مکانی محدوده زمانی را که می خواستیم مشاهده کنیم. درعوض، ما یک درخواست Check In به گوشی مقصد ارسال کردیم و تنها زمانی که درخواست پذیرفته شد، موفق شدیم اطلاعات مکانی را دریافت کنیم. در این برنامه یک گزینه geofence وجود دارد که هنگام ورود یا خروج فرزند از یک مکان از پیش تعیین شده، هشدارهایی را به صورت آنی ارسال می کند.

Bark برنامه رایگان ندارد، اما می توانید آن را با یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه برای خودتان آزمایش کنید. برای فعال کردن آزمایشی نیازی به پرداخت هزینه ندارید. این 7 روز، یک ایده خوبی به شما می دهد که فرزندان شما وقت خود را چگونه در فضای مجازی می گذرانند و آیا باید نگران باشیم که آنها با چه کسانی در رسانه های اجتماعی تعامل دارند یا خیر!!

  1. Mobicip – Web Filter دارای 18 دسته بندی و فهرست محدودیت است.

parent 6

• دارای چندین ابزار مدیریت زمان صفحه نمایش
• برنامه روزانه و محدودیت کلی برای استفاده از دستگاه
• ردیابی مکان زنده و geofence
• 7 روز آزمایشی رایگان - بدون نیاز به پرداخت هزینه


Mobicip به محض نصب آن بر روی تلفن یا رایانه فرزندتان آماده استفاده است. دارای یک برنامه زمان‌بندی پیش‌فرض صفحه نمایش و فیلترهای وب بر اساس سن کودک است. البته، اگر فکر می کنید این ابزارها برای خانواده شما مناسب نیستند، این امکان را دارید که این ابزارها را سفارشی کنید.

دارای یک تقویم است که روز را به بخش‌های مختلف (مدرسه، تکالیف، زمان آزاد و خواب) تقسیم می‌کند و شما می‌توانید انتخاب کنید که در آن زمان‌ها به چه نوع وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی دسترسی داشته باشید. ما گزینه Vacation Mode را انتخاب کردیم که این اجازه را به ما می دهد که به طور موقت برنامه را در طول تعطیلات غیرفعال کنیم و تاریخی را برای بازگرداندن محدودیت ها مشخص کنیم.

parent 7
Mobicip دارای یک فیلتر وب است که دارای 18 بخش مختلف مانند جنسیت، مواد مخدر، قلدری، سیاست، بازی و غیره می باشد. همچنین گزینه ای برای اضافه کردن وب سایت ها به لیست استثنا وجود دارد تا امکان کنترل بیشتری بر وب سایت هایی که فرزندان شما می تواند یا نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد به شما بدهد. به عنوان مثال، من نمی خواهم دخترم به سایت های بازی برود، بنابراین دسته بازی را مسدود می کنم.

Mobicip یک ویژگی خوب نظارت بر رسانه های اجتماعی نیز دارد، به شرطی که فرزند شما از فیس بوک، اسنپ چت، اینستاگرام و یوتیوب استفاده کند. ما مجبور شدیم حساب کاربری خود را به Mobicip متصل کنیم و بعد از انجام به‌روزرسانی‌؛ اطلاعات پست هایی که فرزندان منتشر می کنند، با چه کسی در ارتباط هستند و سایر فعالیت‌های آن ها در فضای مجازی را دریافت کرده ایم. تصاویر و کلمات کلیدی این حساب ها را از لحاظ ارتباط با موضوعاتی مانند قلدری، خشونت و آسیب به خود، اسکن می کند.

Mobicip اپلیکیشن ها را به سه دسته رسانه های اجتماعی، سرگرمی و بازی تقسیم می کند. شما قادر خواهید بود محدودیت‌ها را برای کل دسته برنامه‌ها یا برنامه‌های خاص مشخص کنید.

parent 8

ردیابی موقعیت مکانی زنده ویژگی جذابی است که از طریق اتصال به GPS گوشی برقرار می شود. وقتی والدین داشبورد را باز می‌کنند، آواتار فرزند خود را روی نقشه قرار می‌دهند. یک گزینه geofence نیز وجود داردکه می‌توان هشدارهایی را هنگام رفت و آمد فرزندان از مکان‌های خاص مانند مدرسه یا مرکز خرید دریافت کرد.

متأسفانه Mobicip دیگر نسخه رایگان بلند مدت ندارد. با این حال، می توانید یک دوره آزمایشی 7 روزه رایگان بدون پرداخت هزینه دریافت کنید. البته در کل این یک راه حل کوتاه مدت عالی به نظر می رسد.

  1. Kidlogger برنامه منبع باز رایگان ویژه کاربران ویندوز مک و اندروید

parent 9

  • با این برنامه می توانید محدودیت‌هایی را روی یک برنامه خاص قرار دهید
  • گزارش تماس ها و گیرندگان پیامک فرزندان خود را نظارت کنید.

وقتی برنامه کنترل والدین KidLogger، را دانلود کنید می توانید آن را بر روی تلفن اندرویدی فرزندتان و رایانه ویندوزی استفاده کنید. اما لازم است بدانید که این برنامه فیلتر وب ندارد. در عوض، گزارش مفصلی از وب‌سایت هایی که فرزند شما اغلب بازدید می‌کند، کلمات کلیدی که در موتورهای جستجو تایپ می‌کند و فهرستی از برنامه‌هایی که استفاده می‌کند را به شما ارائه دهد.

دارای گزینه های دیگری نظیر محدود کردن زمان صرف بازی یا استفاده از برنامه های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. اگرچه نمی توان محدودیت کلی روزانه برای گوشی همراه تعیین کرد، اما KidLogger این امکان را می‌دهد که یک برنامه را به طور کامل مسدود کند.

یکی از ویژگی هایی که در هیچ برنامه رایگان مشابه دیگری نمی توان مشاهده کرد، ویژگی ضبط صفحه است. این برنامه روی ویندوز و مک کار می‌کند و می‌تواند با وب‌کم در فواصل زمانی مشخص یا هر زمان که از عبارت جستجوی خاصی استفاده می‌شود، اسکرین‌شات و عکس بگیرد.
برنامه KidLogger بیشتر یک برنامه جاسوسی است تا یک برنامه کنترل والدین. همانطور که در بالا ذکر کردیم، فیلتر وب در آن وجود ندارد و علاوه بر آن، نمی توان محدودیت زمانی برای دستگاه مشخص کرد. اگر به دنبال یک برنامه کنترل والدین رایگان هستید، بهتر است گزینه‌های رایگان دیگر را امتحان کنید.

  1. FamilyKeeper - ردیابی موقعیت مکانی و اطلاعیه ها در زمان واقعی.

parent 10
• از هوش مصنوعی برای تشخیص رفتارهای پر خطر استفاده می کند
• سطح باتری دستگاه فرزندتان را ببینید

FamilyKeeper شرکتی است که به کاربرانش در ابتدا طعم رایگان ویژگی هایی را می دهد، با هدف آن که افراد تصمیم بگیرند تا نسخه پریمیوم آن را خریداری کنند.

ما برنامه رایگان والدین را روی گوشی خود و برنامه کودک را روی گوشی مقصد( گوشی فرزند) نصب کردیم. از طریق برنامه ای که روی تلفن خود نصب کردیم و با به روز رسانی های GPS که انجام دادیم موفق شدیم اطلاعات مکانی گوشی فرزند را در مکانی که حضور داشت دریافت کنیم.

این برنامه از هوش مصنوعی برای تشخیص رفتارهای بالقوه خطرناک در رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های چت استفاده می‌کند و در صورتی که تشخیص دهد کودک مورد آزار سایبری یا در حال جستجو یا بازدید از وب‌سایت‌های نامناسب یا صرف زمان بیش از حد در دستگاه است، هشدارهای بلادرنگ برای والدین ارسال می‌کند. با این حال، هیچ فیلتر وب یا ارائه ویژگی هایی مانند اعمال محدودیت زمانی در نسخه رایگان وجود ندارد.

خطرات مربوط به استفاده از برنامه‌های رایگان کنترل والدین
هیچ کس به صورت رایگان کار نمی کند، به خصوص زمانی که شما نیاز به ساخت یک سیستم با الگوریتم پیچیده و قابلیت های مورد نیاز برای نظارت بر فعالیت های آنلاین در رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه دارید.

بنابراین، هنگامی که می بینید شرکتی یک برنامه کاملاً رایگان ارائه می دهد که بر فعالیت فرزند شما نظارت می کند، باید بلافاصله نگران باشید. هنگامی که برنامه بر روی دستگاه نصب شد و شما با تمام درخواست‌های مجوز دسترسی موافقت کردید، شرکت دسترسی نامحدودی به عکس‌های فرزند شما، فهرست‌های مخاطبین، سایت‌های رسانه اجتماعی که استفاده می‌کند، مکان‌هایی که می‌روند، خواهد داشت.

آنها می توانند از این داده ها برای هدف قرار دادن فرزندان شما با تبلیغات استفاده کنند یا داده ها را به طور کامل به شرکای خود یا به شرکت های شخص ثالث بفروشند. بنابراین بهتر است که ماهیانه قیمت کمی برای یک محصول بپردازید اما در عوض، مطمئن خواهید بود هیچکس فرزند شما را به عنوان کالا نمی بیند.

تهدیدات امنیتی با برنامه های رایگان کنترل والدین
برای مثال، فرض کنید با شرکتی روبرو هستیم که علاقه ای به کسب درآمد ندارد. آنها در حالت ایده آل فقط می خواهند به والدین کمک کنند. حالا می خواهم این سوال را از خود بپرسید، آیا شما برای محصولی که هزینه و سرمایه گذاری کردید، رایگان به دیگران هدیه می دهید؟!! خوب، این شرکت ها هم این کار را نمی کنند. آنها سرورهای خود را ایمن یا رمزگذاری نمی کنند و از طرفی داده های زیادی را نگه داری می کنند. هکرهایی که این داده ها را سرقت می کنند می توانند از آن برای ارتکاب سرقت هویت، کلاهبرداری، زورگویی سایبری، باج گیری و موارد دیگر استفاده کنند.

این یکی از دلایل اصلی استفاده از برنامه کنترل والدین رایگان است. اگر واقعاً بودجه‌ای ندارید، اما کنترل تلفن‌ها و رایانه‌های فرزندتان برای شما مهم است توصیه می کنیم Qustodio را دریافت کرده و از نسخه 30 روز آزمایشی رایگان آن بهره ببرید. به این ترتیب، حداقل تا اندازه ای اطلاعاتی در مورد تعداد دفعات استفاده فرزندانتان از تلفن، برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند، وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنند و جایی که می‌روند، خواهید داشت. شما می توانید از این اطلاعات، برای ایجاد یک برنامه مشخص برای فرزندان خود استفاده کنید تا مطمئن شوید فرزندان شما در فضای آنلاین هوشمندانه و ایمن عمل خواهند کرد.


چاپ