تحولی در دنیای دیجیتال که همه نشانه ها به سمت آن رفته "هوش مصنوعی" ایجاد کرده است. با میدان دادن به هوش مصنوعی رفاه و آسایش بدست می اید که تنها برنامه نویسان قادر به ایجاد آن هستند. برنامهنویسان هم همیشه به دنبال زبانهایی هستند که در عین سادگی بتواند بیشترین بازخورد را به آنها برگرداند.و اما پاتیون یکی از این زبان ها یبرنامه نویسی ست که میتواند در هوش مصنوعی نقش افرینی کند. در سال 1991 زبان برنامه نویسی پایتون توسط یک برنامه نویسی هلندی طراح و عرضه شد و به خاطر کاربردهای متفاوتی که دارد،
امروزه گوگل کروم (Google Chrome) جزو محبوب ترین مرورگر وب دنیا شناخته میشود هرچند با وجود مزایا، ضعف هم دارد. یکی از ضعف های بزرگ گوگل کروم فضای زیادی است که در حافظه رم اشغال میکند. در ژوئن 2020 ( خرداد و تیر 1399) گوگل کروم اعلام کرد که قصد دارد از فناوری کلاس هپ مایکرو.سافت(Microsoft Segment Heap) جهت کاهش یک سومی حافظه رم اشغال شده ، استفاده کند و فرایند استفاده از Segment Heap را شروع کرد که باعث بی ثباتی در کروم شد و همین امر موجب شد این شرکت Segment Heap را کنار گذاشت.
کار با کروم به علت مصرف بیش از حد رم روی سیستم های قدیمی بسیار سخت است و باعث آزار کاربران میشود ، باز شدن تعداد تب های بیشتر مساوی است با کندتر شدن این مرورگر. و ظاهرا گوگل میکوشد تا این مشکل را برطرف کند.
چندی پیش خبرگزاری تامزگاید اعلام کرد که تویعه دهندگان گوگل کروم قصد دارند از یکی از API های ویندوز 10با نام TerminateProcess استفاده کنند تا پردازش های مرورگر کاملا خاموش شود، هرچند این قابلیت بدون در نظر گرفتن شرایط و عواقب تمام تردهای وابسته و پردازش های مدنظر را از دسترس خارج میکند. با این حال گوگل میگوید TerminateProcess به کاربران کمک میکند تا حافظه ی استفاده شده ی کروم را سریع و بتر بازیابی میکند.
TerminateProcess جزو قابلیتهای سیستمعامل ویندوز است و این یعنی تلاشهای توسعهدهندگان گوگل صرفا مخصوص نسخهی ویندوز ۱۰ کروم است. متاسفانه دقیق نمیتوانیم بهروزرسانی جدید کروم برای رفع این مشکل را اعلام کنیم چرا که گوگل تاریخ خاصی را علام نکرده است.
شرکت سازنده پشتیبانی گوگل گروم در ویندوز 7 با اینکه این ویندوز کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد که از مرورگر chrome استفاده میکنند خبر از پایان پشتیبانی خود داد.
شمارش معکوس برای پایان پشتیبانی Google Chrome ویندوز ۷ برای کاربران به صدا در آمده است و به تازگی، شش ماه دیگر تمدید شده است و به نظر میرسد با وجود اینکه ده های میلیون نفر از این سیستم عامل در جهان استفاده میکنند شمارش معکوس تا ژانویه 2022 برای به پایان رسیدن عمر رسمی windows 7 از سمت گوگل تعیین شده است.
کمپانی گوگل، در ابتدا جولای ۲۰۲۱ را برای این کار برگزیده بود، اما با یک تمدید شش ماه از تاریخ اصلی پایان پشتیبانی، ژانویه ۲۰۲۲ را برای پایان دادن به این امر مشخص کرد. این یک فرصت است برای مهاجرت کاربران ویندوز 7 به یک سیستم عامل جایگزین مانند ویندوز 10 و یا انتخاب یه مرورگر دیگر. و متاسفانه شرکت مایکروسافت دیگر به صورت رسمی از ویندوز ۷ پشتیبانی نمیکند، با اینکه طبق آمار ارائه شده توسط NetMarketShare، این سیستم عامل هنوز بیش از ۲۴ درصد از بازار را در دست دارد.
به مدت ۲۰ سال است، فلش پلیر بازیها، تماشای فیلمها و اجرای برنامهها در وب به ما کمک کردهاست. اما در طی چند سال گذشته، فلش پلیر کمتر رایج شدهاست. سه سال پیش، ۸۰ درصد از کاربران دسکتاپ رومیزی کروم هر روز از سایتی با فلش بازدید میکردند. امروزه میزان استفاده تنها 17 درصد است و روند کاهشی خود را ادامه میدهد.این روند نشان میدهد که سایتها به سمت فناوریهای وب باز میشوند، که سریعتر و با صرفه تر از فلش هستند. آنها همچنین ایمن تر هستند، بنابراین میتوانید هنگام خرید، بانکداری یا خواندن اسناد حساس ایمن باشید. آنها همچنین بر روی موبایل و دسک تاپ کار میکنند.
وقتی برای اولین بار فلش به بازار آمد، به وسیله شماره گیری خط تلفن شرکت های خدمات اینترنتی کاربران اینترنت به شبکه اینترنت وصل می شدند هرچند سرعت اینترنت نصبت به امروز بسیار کم بود. با این حال فلش پلیر این امکان را به طراحان و سازندگان انیمیشن های اینترنتی میداد که سریعتر محتوای خود را دانلود کنند. دیوید فیرث"طراح انیمشن" در این رابطه می گوید:" میتوانستی یک انیمیشن سه دقیقهای با چند شخصیت، پیشزمینه، صداها و موسیقی در اندازه کمتر از ۲ مگابایت بسازی که در هر مرورگری قابل دیدن بود" وی در مصاحبه خود با بی بی سی از آن دوران میگوید:"هیچ میانبری برای پربیننده شدن محتوا وجود نداشت. هیچ شرکتی نمیتوانست الگوریتمها را دستکاری کند. فقط کیفیت کار بود که به سادگی میتوانست توجهها را به خود جلب کند و محتوای تولید شده را به اوج برساند." به گفته او در واکنش به تقاضای رو به افزایش برای تولید انیمیشن و طراحی بازی های آنلاین اینتراکتیو سایتهایی مانند "نیوگراندز" که به گفته آقای فیرث "یوتیوب فلش" بود ساخته شد، در اصل نیوگراندز اولین وبسایتی بود که به هر کسی اجازه میداد محتوای تولیدی خود را منتشر کند؛ در دسترس همه بود و اگر کیفیت پایین بود، محتوا در پایان روز از سایت حذف میشد. و میشود گفت دلیل محبوبیت فلش پلیر همین موارد بود.
فلش فقط برای انیمیشن استفاده نمیشد بلکه امکان پخش ویدیو با کیفیت بالا به سایت هایی مانند یوتوب را نیز میداد. شرکت ادوبی در سال 2009 اعلام کرد نرم افزار فلش روی 99 درصد کامپیوترهای خانگی وصل به اینترنت،نصب شده است.ولی زمان یکه دنیای دیجیتال رو به استفاده از تلفن های هوشمند آورد موفقیت و محبوبیت فلش به مرور کم شد!
، استیو جابز، یکی از بنیانگذاران شرکت اپل در آوریل ۲۰۱۰، مخالفت صریح خودش را برای استفاده از فلش بر روی آیفون و آیپد پیرو یک نامه سرگشاده با عنوان "تفکراتی درباره فلش" ابراز داشت. و اعلام کرد نرم افزار فلش مناسب استفاده در صفحات لمسی نیست، چراکه غیر قابل اعتماد و یک تهدید امنیتی ستو همچنین باعث کم شدن عمر باتری ها نیز میشود. او برای برای پخش ویدئو و انیمیشن "اچتیامال۵" را پیشنها داد و تاکید داشت فلش را برای تلفنهای هوشمند و انواع تبلت زاید دانست.
با توجه به مخالفت استیو جابز با فلش پلیر، شرکت ادوبی، نسخه ای از فلش را که در تلفنهای هوشمند کار میکرد، عرضه کرد ولیکن فضای اینترنت تغییر کرده بود و شرکتهای بزرگ مثل فیسبوک، نتفلیکس و یوتیوب، بدون احتیاج به فلش ویدئوهای خود را در تلفنهای هوشمند پخش میکردند. و به همین علت شرکت ادوبی در سال 2001 کار برای نکمیل فلش تلفن همراه را متوقف کرد.و همچنان با اینکه نرم افزار فلش پلیر مشکلات امنیتی فراوانی داشت به ادامه فعالیت خود برای تولید فلش کامپیوترها ادامه داد
پیرو همین موارد شرکت اپل در سال ۲۰۱۵ اپل به طور پیش فرض فلش را در مرورگر سافاری خود غیرفعال و گوگل کروم هم برخی از محتواهای فلش را مسدود کرد.
در نهایت سال ۲۰۱۷، شرکت ادوبی اعلام کرد که فلش در سال ۲۰۲۰ کنار گذاشته خواهد شد. و در وب سایت خود روش حذف فلش را از روی کامپیوترهای ویندوز و کامپیوتر های اپل ارائه داد. و اعلام کرد به علت اینکه شرکت ادوبی دیگر آپدیت های امنیتی فلش را انجام نمیدهد ،مشکلات امنیتی آن تعمیر نخواهد شد بنابر این حذف فلش پلیر به حفظ امنیت سیستم شما کمک میکند.
و اما این را هیچگاه فراموش نکنیم که فلش نقش مهمی در تکامل محتوای اینترنت در زمینههای صوتی، تصویری، اینتراکتیو و انیمیشن داشته است.