نگرانی شرکتTSMC از قوانین جدید یارانه در صنعت تراشه!

شرکت تایوانی TSMC قصد دارد با ایالات متحده در مورد قوانین جدید یارانه در صنعت تراشه صحبت کند.

 صنعت تراشه

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت TSMC روز دوشنبه اعلام کرد که در حال مذاکره با واشنگتن است تا در مورد قوانین جدیدی که برای تقویت صنعت ساخت نیمه هادی در آمریکا مطرح شده است، گفت و گو کند. به نظر می رسد این قوانین در مورد معیارهای دریافت یارانه به شرکت های سازنده تراشه می باشد. طبق این لایحه، شرایط دریافت یارانه شامل تقسیم سود اضافی با دولت آمریکا می شود. کارشناسان صنعت تراشه معتقدند این فرآیند می تواند باعث فاش شدن استراتژی محرمانه شرکت شود.


TSMC سازنده تراشه‌های قراردادی پیشرو در جهان، در یک ایمیل کوتاه گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که در حال برقراری ارتباط با دولت ایالات متحده در مورد دستورالعمل CHIPS ACT هستیم». یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز ماه گذشته اعلام کرد که این معیارها برای شرکت‌هایی مانندSamsung Electronics و SK Hynix Inc نگران‌کننده هستند. وانگ می‌هوا، وزیر اقتصاد تایوان، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که شرکت TSMC به صورت ویژه در مورد جزئیات یارانه‌ها با ایالات متحده صحبت می‌کند.


او در ادامه صحبت های خود گفت: «دولت و صنعت تایوان درک بسیار نزدیکی (از آنچه در حال وقوع است) دارند و امیدوارند که جزئیات قانون یارانه‌های مربوطه تاثیر منفی بر روی همکاری صنعتی بین دو طرف و هزینه‌های ساخت و ساز صنعت تراشه نداشته باشد.

در حال حاضر، بزرگ ترین شرکت تولید نیمه هادی تایوان با سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در حال احداث یک کارخانه جدید در ایالت آریزونای آمریکاست. این سرمایه گذاری از برنامه های واشنگتن برای ساخت تراشه های بیشتر در داخل این کشور حمایت می کند. البته هنوز، جزئیات دقیقی از یارانه های این کارخانه منتشر نشده است. این یارانه ها قرار است از بودجه تحقیقاتی و تولیدی 52 میلیارد دلاری تحت "قانون تراشه ها"، تامین مالی شود.

وزارت بازرگانی ایالات متحده ماه گذشته گفت:« این وزارتخانه از اطلاعات تجاری محرمانه شرکت ها محافظت می کند. البته زمانی قانون تقسیم سود اضافی اجرای می شود که سود پروژه ها از جریان نقدی پیش بینی شده، فراتر رود.»


چاپ