شرکت ASML : تحریم چین می تواند نتیجه معکوس داشته باشد

ASML بزرگ ترین شرکت سازنده تجهیزات لیتوگرافی جهان در مورد سرقت اطلاعات محرمانه این شرکت توسط چین گفت:"تحریم چین فقط می تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد."

شرکت ASML

براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ؛ در طول مدیریت 10 ساله پیتر ونینک در شرکت ASML Holding NV چین به سومین بازار بزرگ صنعت تراشه تبدیل شده است. پس از فاش شدن اطلاعاتی در مورد سرقت داده های این شرکت، نگرانی های زیادی در مورد تبعات این سرقت به وجود آمده است.

مدیر اجرایی این شرکت از استراتژی تجارت خود، حتی زمانی که وکلای ASML در دادگاه اعلام کردند که یکی ازکارکنان سابق اطلاعات محرمانه را با هدف "دستیابی چین به این فناوری" به سرقت برده است، دفاع کرد. این شرکت هلندی اتفاقاتی نظیر این را بسیار کوچک و کم اهمین جلوه داد. به عقیده او شرکت قربانی جاسوسی نیست بلکه توسط کارمندان جاه طلب سیلیکون ولی که حاضرند به خاطر پول قانون را زیر پا بگذارند، هدف قرار گرفته است.

asml 1

در جریان تلاش های ایالات متحده و متحدانش برای عدم دسترسی چین به فناوری ساخت نیمه هادی، افشای روز چهارشنبه می‌تواند نظارت های امنیتی را در ASML تشدید کند. ونینک با وجود آن که با تنش های سیاسی بسیار زیادی دست به گریبان است سعی دارد تا از منابع کلیدی شرکت محافظت کند و معتقد است که محدود کردن این فناوری در نهایت می تواند پکن را به سمت توسعه ماشین های پیشرفته تراشه سازی سوق دهد.

الکساندر پیترک، تحلیلگر مجله Societe Generale گفت: "ونینک خوشحال نیست. تنها چیزی که او می‌خواهد این است که مشتریان بیشتری کیت های شرکت را بخرند، به‌ویژه زمانی که او سرمایه گذاری های زیادی را در بخش فروش و توزیع تجهیزات در کشوری مانند چین انجام داده است."

پتانسیل پکن برای استفاده از فناوری کلیدی جهت ساخت سیستم هایی که می توانند پیشرفته ترین تراشه های جهان را بسازند، به مرز خطرناکی رسیده است. هیچ شرکتی به اندازه ASML روی فناوری ساخت تراشه تسلط ندارد. اما این تسلط همیشگی نخواهد بود.

asml 2

به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر، وجود این شرکت آنقدر برای صنعت تراشه حیاتی است که تا سال 2021 بیش از 90 درصد از بازار جهانی 17.1 میلیارد دلاری تجهیزات لیتوگرافی جهان را در اختیار خود گرفت.

مساله اصلی ASML مربوط به فناوری‌های پیشرفته است. دیوید کریکمانز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آنتورپ می‌گوید:" باید این جایگاه را حفظ کرد و گرنه شرکت های دیگر از شما سبقت می گیرند."

Wennink به سابقه طولانی ASML به محافظت از این فناوری و حفظ جایگاه خود اشاره کرده است که بخشی از آن به لطف سرمایه گذاری مجدد در بازارهایی مانند چین است. او معتقد است قوانین جدید صادراتی ایالات متحده که به تازگی توسط هلند و ژاپن به اجرا در آمده است، می تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

asml 3

مدیرعامل ASML در مصاحبه خود با بلومبرگ گفت: « چین اگر نتوانند این ماشین ها را دریافت کنند، خودشان آنها را توسعه می دهند. درست است که این فرایند زمان بر خواهد بود ولی در نهایت به این مرحله می رسند. "

دوره ریاست وینینک در ASMLاز سال 2013 همزمان با آغاز ریاست جمهوری شی جین پینگ در چین بود. در آن زمان جهانی‌سازی هیچ حد و مرزی نداشت و در سال‌های بعد، ارسال محموله‌های ASML به چین رواج و رونق زیادی گرفت. تا حدی که، سهام این شرکت 10 برابر شد و به یکی از شرکت های با ارزش فناوری در اروپا تبدیل گردید.


چاپ