تایوان از قوانین جدید صادرات آمریکا علیه چین پیروی می کند

دولت تایوان روز شنبه اعلام کرد که در راستای قوانین جدید صادرات ایالات متحده، اقدامات لازم را با هدف از بین بردن صنعت تراشه چین انجام خواهد داد.

ساخت تراشه
دولت تایوان به تازگی اعلام کرد که شرکت های تایوانی سازنده تراشه همه از این قانون پیروی خواهند کرد و سیاست این کشور با قوانین جدید صادرات ایالات متحده که هدف آن از بین بردن صنعت تراشه چین است، مطابقت خواهد داشت.


طبق گزارش های فن تک، آمریکا به تازگی تحریم‌های بیشتری علیه چین در زمینه صادرات تجهیزات ساخت نیمه هادی وضع کرده است. بیشتر بخوانید

قوانینی که روز جمعه توسط دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد، شامل عدم صادرات تجهیزات ساخت تراشه آمریکایی به ویژه تراشه خاص با کاربردهای فنی و نظامی به چین می شود.
تایوان، به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی تراشه محسوب می شود و علاوه بر این، محل استقرار بزرگ ترین شرکت سازنده نیمه هادی (TSMC) قراردادی جهان که تامین کننده اصلی قطعات شرکت های بزرگی نظیر اپل است.


وزارت اقتصاد تایوان در خصوص بیانیه روز جمعه ایالات متحده، اعلام کرد که شرکت‌های تایوانی ملزم به پیروی از این قوانین هستند. در این بیانیه آمده است: «صنعت نیمه هادی تایوان مدت زیادی است که به مشتریان مختلف در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد و برای رعایت قوانین اهمیت زیادی قائل است. علاوه بر رعایت قوانین و مقررات داخلی، برای حل چالش‌های مشتریان بین المللی نیز همکاری می کند.»


این وزارتخانه در ادامه گفت "صنعت نیمه هادی تایوان یک پیشرو در فناوری است و همچنان به حفظ جایگاه خود در این رقابت بین المللی ادامه می دهد." این وزارتخانه افزود: "دولت همچنان به ارتباط نزدیک با تولیدکنندگان دیگر ادامه می دهد و از آن ها برای سرمایه گذاری در توسعه کارخانه‌های خود و عرضه محصولات آن‌ها به سراسر جهان حمایت می کند."

شرکت TSMC از اظهار نظر در مورد قوانین جدید ایالات متحده خودداری کرد و گفت که در حال آماده سازی گزارش درآمد سه ماهه پایانی خود و انتشار آن تا هفته آینده است. رقیب کوچکتر او، شرکت United Microelectronics نیز پیش از انتشار گزارش درآمد خود در اواخر این ماه از هر گونه اظهار نظر خودداری کرد.

تایوان با چین مشکلات راهبردی زیادی دارد یکی از همین مشکلات، تلاش‌های غیر قانونی شرکت‌های چینی برای کشف استعدادهای تراشه و دریافت دانش فنی دانشمندان تایوانی است. دولت نیز به همین علت، سرمایه گذاری شرکت های تراشه تایوانی در چین را به شدت محدود کرد.
نگرانی‌های تایوان با برگزاری مانورهای نظامی چین در نزدیکی این جزیره افزایش یافته است. هدف چین از برگزاری این مانورها ، اعمال فشار بیشتر بر این کشور جهت پذیرش حاکمیت پکن می باشد. این دو کشور سالیان زیادی است که هیچ روابط دیپلماتیک رسمی ندارند. ایالات متحده، مهمترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات مورد نیاز تایوان محسوب می شود.


وانگ می هوا، وزیر اقتصاد تایوان هفته آینده به ایالات متحده سفر خواهد کرد تا در مورد "نگرانی"‌های زنجیره تامین و مسائل ژئوپلیتیکی گفت و گو کند. او در جریان این سفر می خواهد از شرکت های فناوری ایالات متحده که مشتریان عمده شرکت های نیمه هادی تایوانی هستند نیز، بازدید کند.


چاپ