ربات تسلا در تاریخ 8 مهرماه رونمایی می شود

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا (TSLA.O) معتقد است تمرکز زیاد بر روی ساخت روبات‌های صنعتی، این خودروساز الکتریکی را به جهنم در چهار سال گذشته سوق داده است و حالا بعد گذشت این مدت می داند که عملکرد انسان‌ها در برخی مشاغل بهتر از ربات ها می باشد.

robat tesla

بر اساس آگهی‌های شغلی شرکت تگزاس، ایلان ماسک اکنون در حال اجرای طرح‌های بلندپروازانه برای استقرار هزاران ربات انسان‌نما، معروف به تسلا بات یا اپتیموس، در کارخانه‌های خود است که در نهایت به میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان گسترش خواهد یافت. یکی از آشنایان به این موضوع گفت: Buzz در داخل شرکت مشغول ساخت ربات است زیرا تسلا تعداد جلسات داخلی بیشتری را در مورد ساخت روبات ها برگزار می کند.
طبق گزارش های فن تک، ماسک در جلسه سخنرانی TED گفت که ربات‌ها می‌توانند به تدریج در کارهای روزمره ما مانند آماده کردن غذا، اصلاح چمن و مراقبت از سالمندان و حتی تبدیل شدن به یک شریک عاطفی مثل «رفیق» به ما کمک کنند.

ماسک در این سخنرانی گفت، که در حال طراحی چشم اندازی فراتر از حد تصور برای این شرکت است. او می خواهد درآمد شرکت از ساخت ربات های آپتیموس به حدی برسد که از تولید وسایل نقلیه الکتریکی خودران تسلا سبقت بگیرد.

تسلا در رویداد "روز هوش مصنوعی" خود در 30 سپتامبر (8 مهرماه) سال 2022، نمونه اولیه ربات Optimus خود را که الهام گرفته از رهبر قدرتمند و خیرخواه Autobots در فیلم Transformers است، رونمایی خواهد کرد. ماسک گفت که تولید این ربات ها ممکن است سال آینده آغاز شود. بیشتر بخوانید
به گفته متخصصان رباتیک و سرمایه گذاران صنعت فناوری، تسلا تردید دارد هزینه ساخت ربات ها با مصارف صنعتی و عمومی بتواند برای این شرکت توجیه اقتصادی داشته باشد. این شرکت در حال حاضر برای تولید خودروهای خود از صدها ربات طراحی شده استفاده می کند.

روبات‌های انسان‌نما مدت های زیادی است که به دلیل این که در موقعیت های غیرقابل پیش بینی دچار مشکل می شوند، توسط شرکت هوندا موتور (7267.T) و شرکت هیوندای موتور (005380.KS) واحد Boston Dynamics در حال توسعه هستند.
شان عظیمی، سرپرست تیم رباتیک ناسا گفت: «من اطمینان دارم که طراحی ماشین‌های خودران واقعاً آنطور که دیگران تصور می کنند آسان نیست و تا حدودی در مورد روبات‌های انسان‌نما این قضیه صدق می کند. اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد، انعطاف پذیر بودن و مقاوم بودن ربات ها در برابر این نوع تغییرات بسیار دشوار است.»
ماسک در رویداد "Autonomy" در سال 2019 وعده تولید 1 میلیون رباتاکسی تا سال 2020 را داد که تا این لحظه چنین خودرویی را تحویل نداده است.

کارشناسان معتقدند، ربات‌های ماسک در این رویداد توانایی‌های اولیه خود را به نمایش می گذارند، اما ساخت روبات‌هایی که شبیه به انسان باشد، در عمل برای آن‌ها بسیار سخت است.

نانسی کوک، استاد مهندسی سیستم‌های انسانی دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت: برای رسیدن به موفقیت، تسلا باید روبات‌هایی بسازد که بتواند کارهای زیادی بدون گرفتن فرمان از انسان انجام ‌دهند. چنین اتفاقی می‌تواند ارزش سهام تسلا را افزایش دهد، که نسبت به سال 2021، 25 درصد کاهش یافته است.

او اضافه کرد: "اگر او بخواهد ربات هایی بسازد که فقط قادر هستند راه بروند یا حرکات موزون انجام دهند، کار جدیدی صورت نداده زیرا، در سالیان اخیر نمونه های این ربات ساخته شده است."

ماسک در گذشته ثابت کرد که شک‌های موجود نمی توانند سد راه او شوند و بنابراین شروع به راه‌اندازی کارخانه تولید خودروهای الکتریکی و ساخت یک شرکت موشکی به نام اسپیس ایکس نمود.


چاپ