ساخت تراشه های مورد نیاز مراکز علمی آمریکا توسط گوگل

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که با شرکت آلفابت (GOOGL.O) گوگل برای ساخت تراشه هایی که مراکز علمی می توانند از آنها برای توسعه نانوفناوری و دستگاه های نیمه هادی جدید استفاده کنند، به توافق رسیده است.

تصویر تراشه

این قرارداد بین موسسه ملی استاندارد و فناوری وزارت بازرگانی (NIST) و شرکت گوگل آلفابت به امضا رسید. به گفته این وزارتخانه، این تراشه ها توسط شرکت نیمه هادی SkyWater Technology (SKYT.O) در کارخانه ریخته گری نیمه هادی بلومینگتون ایالت مینه سوتای آمریکا تولید خواهد شد.
طبق توافق، گوگل هزینه اولیه راه اندازی خط تولید این تراشه ها را پرداخت خواهد کرد. NIST و مراکز علمی نظیر دانشگاه ها نیز مدار تراشه ها را طراحی خواهند کرد.

لایحه تراشه و علم دولت بایدن اخیراً توسط کنگره تصویب و به قانون تبدیل شد. این برنامه بودجه ای را با هدف شروع جهش تولید داخلی در ساخت نیمه هادی ها به منظور برطرف کردن اختلالات زنجیره تامین مشخص می کند. بیشتر بخوانید
این قانون برای کارخانه‌های سازنده نیمه‌رساناهای جدید حدود 52 میلیارد دلار یارانه دولتی برای تولید و تحقیقات نیمه‌رساناهای ایالات متحده به همراه یک اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری برای آن ها به ارزش 24 میلیارد دلار در نظر می گیرد.

وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای گفت: "NIST پیش‌بینی می‌کند تا 40 تراشه مختلف بهینه‌سازی شده با کاربردهای مختلف طراحی شود. از آنجایی که طرح‌های تراشه‌ها منبع باز خواهند بود، محققان می‌توانند ایده‌های جدید را بدون محدودیت دنبال کنند و آزادانه داده‌ها و طرح‌های خودرا با دیگران به اشتراک بگذارند."
شرکای تحقیقاتی که در طراحی تراشه مشارکت دارند عبارتند از دانشگاه میشیگان، دانشگاه مریلند، دانشگاه جورج واشنگتن، دانشگاه براون و دانشگاه کارنگی ملون. البته جزئیات مالی این توافق هنوز فاش نشده است.


چاپ