بیامو موتوراد طرح مفهومی از موتورسیکلت و دوچرخه در آینده را به تصویر کشیده است.
BMW Motorrad -بیامو موتوراد تلاش کرد با معرفی مدل مفهومی CE-02 فضای بین موتورسیکلتهای کوچک و اسکوترها را پُر کند، هرچندکهارائه این مدل تنها تلاش این شرکت نمیباشد، چراکه بی ام و دو مدل مفهومی و آیندهنگرانه را در نمایشگاه Mobility مونیخ ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته است. این محصولات موتوراد، دوچرخهی برقی آیویژن AMBY و موتورسیکلت ویژن AMBY نام دارند.
AMBY مخفف Adaptive Mobility است به معنی حرکت انطباقی، که به گفته BMW در قلب دو مفهومی است در نمایشگاه IAA Mobility ارائه شده است. در وهله اول آیویژن- i Vision AMBY با وجود وابستگی زیاد به چرخهی الکتریکی پدال، از تواناییهای کافی برخوردار است و جایگاهی بین دوچرخههای برقی و موتورسیکلتهای سبک دارد.
AMBY دوچرخه ای است که از نظر ظاهری نیز بسیار جذاب به نظر میرسد، همهی زوایا تیز و تند هستند و ذات ورزشی و حالوهوایی آیندهنگرانه دارند. از ویژگیهای قابل توجه آن باید به فرمانی بزرگ و بهکارگیری غیر معمول نواریهای LED و مجهز به نوربالای خودکار اشاره کرد. از نواریهایی عمودی و یکپارچهی لامپهای LED قرمز هم در قسمت پایین و پشت صندلی استفاده میشود. طراحان بنا به دلایلی، یک نمایشگر جوهر الکترونیکی (E-Ink) را به منظور نمایش سبک رانندگی راکب در زیر چراغهای عقب قرار دادهاند.
فضای موجود بین لوله های آلومینیومی می تواند برای قرار دادن اشیا مورد استفاده قرار گیرد و بی ام و انتظار دارد که باتری بزرگ 2000 واتی موجود در این دوچرخه، در پایینترین سطح از همراهی پیشرانه، با هر بار شارژ به راکب اجازه بدهد مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش کند. یک موتور با مشخصاتی نامعلوم به پدالها وصل شده است و چرخ عقب روی بازویی دوار و یکطرفه قرار دارد که با استفاده از زنجیر به آن متصل میشود.
i Vision AMBY - آیویژن از چرخ های 27.5 اینچی استفاده می کند که با لاستیک های ضخیم پیچیده شده اند و در حین حرکت بخشی از اصطکاک زمین را در طول مسیر جذب میکند، اما نباید از یاد بُرد که تعلیق جلو و عقب با فاصلهی ۱۲۰ میلیمتر در دسترس است و سیستم ABS اختصاصی برای بهکارگیری در این دوچرخه توسعه یافته.
طراحان بیامو برنامهای با هدف کنترل دوچرخهی آیویژن AMBY در محیطهای گوناگون و در سه سطح مختلف طراحی کردند. این برنامه روی تلفن هوشمند نصب میشود و به وسیلهی پد مغناطیسی و یکپارچهساز روی میلهی بالایی، نیروی دوچرخه را کنترل میکند.
بنابراین سوارکاران می توانند تا 25 کیلومتر در ساعت (15.5 مایل در ساعت) با کمک موتور در مسیرهای دوچرخه سواری ، 45 کیلومتر در ساعت (28 مایل در ساعت) در شهر و 60 کیلومتر (37 مایل در ساعت) در مناطق شهری و جاده های چند خطی حرکت کنند. این حالت ها را می توان به صورت دستی فعال کرد، اما باید توجه کرد که بیامو فناوری تعیین محدودهی جغرافیایی را با استفاده از یک سرویس نقشهبرداری توسعه داده است و به این ترتیب به شکل خودکار سطح قدرت مناسب را مشخص میکند.
از آنجا که ایدهی تنظیم سرعت در حالتهای مختلف، خارج از چارچوبهای قانونی است؛ بیامو اشاره میکند که حتی اگر مطالعه روی این طرح به معنی نیاز به کسب مجوزهای بیشتر برای دوچرخهسواران باشد؛ میتوان از آن بهعنوان ابزاری برای ایجاد مباحث جدید استفاده کرد.
البته طراحان دوچرخه موتوراد پیش از این به مباحث مذکور توجه کردهاند و انتظار میرود این برنامه، همگام با آنها بهعنوان یک کلید دیجیتال و با به دست آوردن مجوزهای مناسب و کسب اطمینان از اعمال قانون و پوشش صحیح بیمهای برای رانندگان، به محقق شدن این امر کمک کند. این برنامه همچنین می تواند وضعیت دوچرخه سواری ، اطلاعات سواری ، ضد سرقت و موارد دیگر را ارائه دهد ، اما می تواند به عنوان هشدار دهنده به راننده از ترافیک از عقب هشدار داده شود و برای ذخیره پروفایل سوار طراحی شده است تا مواردی مانند تنظیم برق را فعال کند. قابلیت تنظیم صندلی به صورت خودکار در ارتفاع مناسب. بی ام و می گوید که نظارت بر فشار باد لاستیک ها نیز می تواند یک احتمال باشد.
راکبان دوچرخهی آیویژن AMBY به منظور برخورداری از پشتیبانی پیشرانه باید کارهای مختلفی انجام بدهند؛ ولی در موتورسیکلت ویژن AMBY فقط باید از دستهی گاز استفاده کرد. مشخصات باتری و حداکثر قدرت خروجی اعلام نشده است و ما فقط میدانیم موتورسیکلت بیامو همانند دوچرخهی برقی آیویژن AMBY از سه حالت رانندگی پشتیبانی میکند و حداکثر سرعت آن ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
مدل مفهومی ویژن AMBY برای از بین بردن فاصلهی میان دوچرخههای برقی و موتورسیکلت طراحی شده و ظاهری شبیه یک موتورسیکلت اندورو دارد، صندلی آن یکپارچه و باریک و از نظر ظاهری آزاردهنده است. اندازهی چرخ جلو ۲۶ اینچ است و از لاستیکی حجیم اما نازک استفاده میشود؛ ولی اندازهی لاستیک عقب ۲۴ اینچ و حجیم یا خوشهیکلتر است. به نظر میآید که بیامو انتظار دارد راکبان ویژن AMBY بهخوبی از آن برای بیراهنوردی استفاده کنند.
صندلی با زاویهای رو به بالا به سمت جلو کشیده شده است و به یک پایهی مغناطیسی تلفن هوشمند میرسد و در اینجا راکب ویژن AMBY میتواند با نگاهی گذرا به تلفن همراه خود از مقدار شارژ باقیمانده (۱۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ)، حالت رانندگی مورد استفاده، سرعت فعلی و... مطلع شود. انتظار میرود جابجاییهای مرتبط به فناوری مکانیابی خودکار، روی پلاک و به منظور آگاهسازی سایر رانندگان حاضر در جاده نمایش داده شود.
ویژن AMBY یک چراغ LED کوچک و به شکل U دارد و چراغ عقب از دو بخش تشکیل میشود. ارتفاع صندلی ۸۳۰ میلیمتر و وزن آن ۶۵ کیلوگرم و نسبتاً سبک است.
در حال حاضر، این مفاهیم فقط در حد کانسپت هستند. بی ام و موتورراد هیچ گونه قصد تولید فعلی یا آینده ای را نشان نداده است. آنها بیشتر یک نقطه صحبت در مورد آنچه ممکن است در آینده رخ دهد را بیان کرده اند، و مطمئناً در این زمینه موفق خواهند شد.
های فن تک شما را به تماشای مدلهای مفهومی این دوچرخه و موتورسیکلت برقی دعوت میکند
https://www.hifantech.ir/cars-industry/892-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%85-%D9%88.html#sigProIda15b01e508