آیا ربات تسلا تا سال 2023 ساخته می شود؟!

به عقیده ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا؛ ربات این شرکت که Optimus نام دارد دارای ارزشی به مراتب بالاتر از تجارت خودروهای این شرکت و حتی سیستم رانندگی خودران تسلا موسوم به FSD می باشد.

ربات tesla

FSD همان سیستم پیشرفته کمک راننده تسلا است که برای انجام رانندگی بدون حضور انسان، به دوربین‌ها و فناوری بینایی رایانه‌ای متکی است. هزینه اشتراک FSD برای دارندگان خودروهای تسلا حدود 12000 دلار یا تا 199 دلار در ماه هزینه می باشد.

طبق گزارش های فن تک، مدیر اجرایی این شرکت خودروسازی گفت تسلا به کار بر روی ربات خود ادامه می دهد. Optimus اولین بار در آگوست سال 2021 در مراسم افتتاحیه روز هوش مصنوعی تسلا به دنیا معرفی شد. در این مراسم یکی از کارمندان شرکت لباسی با طرح اسپندکس سفید پوشیده بود. این ربات 5'8 اینچی تسلا برای انجام کارهای محوله به شبکه‌های عصبی و ابررایانه‌های پیشرفته Dojo متکی است. ثروتمندترین مرد جهان گفت این ربات می تواند وظایفی را انجام دهد که برای انسان سخت و مشقت بار است، کارهایی مانند خرید مواد غذایی و سایر فعالیت های روزمره.

ماسک در اوایل آوریل سال جاری، کارخانه گیگا واقع در شهر آستین را با هدف تولید نسل جدیدی از محصولات هوشمند مانند Optimus در سال 2023، راه اندازی کرده بود.

ماسک گفت: «از این که مردم نمی توانند ربات Optimus را درک کنند شگفت زده می شوم. البته اهمیت و جایگاه ربات Optimus در سال های آینده بر همگان آشکار خواهد شد. کسانی که دارای درک و بینش عمیق تری هستند، می دانند که Optimus ارزش بیشتری نسبت به تجارت خودرو شرکت دارد و حتی ارزش بیشتری نسبت به سیستم خودران FSD خواهد داشت.

این ایده که تسلا بتواند به زودی این ربات را وارد بازار کند، تا حدودی واقع بینانه به نظر نمی‌رسد. سال‌هاست که شرکت‌های زیادی تلاش کردند ربات‌های انسان‌نمایی بسازند تا بتواند کار انسان را انجام دهد، اما در نهایت به موفقیت چشم گیری نائل نشدند. برای نمونه شرکت، بوستون داینامیکس برای ساخت ربات اطلس ۲۵ سال زمان صرف کرد و شرکت های دیگری مانند هوندا، تویوتا و جنرال موتورز نیز در سال‌های اخیر از ربات‌های مفهومی رونمایی کرده‌اند که به سختی می توانند راه بروند.


چاپ