5 حقیقت شگفت انگیز و کلیدی در مورد هوش مصنوعی

ایده هوش مصنوعی خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می کنید به شکل چشم گیری در زندگی روزمره انسان ها حضور پیدا کرده است.

در این مطلب های فن تک میخواهد به تاریخچه و 5 حقیقت شگفت انگیز هوش مصنوعی بپردازد.
در سال های اخیر، شیوع هوش مصنوعی در زندگی روزمره به شدت افزایش یافته است. و اکنون چنین فناوری را در گوشی های هوشمند، امنیت سایبری و حتی خودروها مشاهده می کنیم. اما همه چیز برای هوش مصنوعی از کجا شروع شد و آینده آن چیست؟ خوب، در اینجا برخی از حقایق جالب وجود دارد که ممکن است در مورد هوش مصنوعی ندانید. پس با ما همراه شوید تا با نکات جالبی روبرو شوید.

1.هوش مصنوعی اولین بار در دهه 1600 طرح شد.

در حالی که یونانیان باستان در مورد "ربات های هوشمند" در اساطیر دینی می نوشتند، هوش مصنوعی اولین بار توسط گاتفرید ویلهلم لایب نیتس، ریاضیدان و فیلسوف آلمانی، در اواخر قرن هفدهم شکل گرفت.
هنگامی که لایب نیتز فقط 20 سال داشت، نظریه ای ارائه کرد که می توانست به دستگاه اجازه دهد تا به طور خودکار ایده ایجاد کند. او اساساً این نظریه را مطرح کرد که افکار بشر، در هر ظرفیتی، همه قابل اندازه گیری هستند و همه به ترکیبی تصفیه شده از مفاهیم اساسی می رسند. بنابراین، لایب نیتس اعلام کرد که می‌توان همین ترکیب را در یک دستگاه پیاده کرد تا همانند انسان عمل کند.
لایب نیتز این مکانیزم نظری را "ابزار بزرگ عقل" نامید و عنوان کرد که دستگاهی که با این فرمول ساخته شود می‌تواند تمامی سوالاتی که در برابرش قرار گیرد را پاسخ دهد. با این حا ، این ایده یک ماشین فکر، مورد بررسی قابل توجهی قرار گرفت. بسیاری معتقد بودند که اندیشه بشر بیشتر از آنکه به علم برسد، نوعی بیان معنوی یا تکرار ناپذیر است.
همانطور که احتمالاً حدس زده اید ، این "ابزار عقلانی بزرگ" هرگز با موفقیت ایجاد نشده است، و ما هنوز دستگاهی را نمی بینیم که بتواند به هر سوالی که ممکن است پاسخ دهد. هر چند هنوز به نظر میرسد هنوز باید صبوری کنیم!

2.اصطلاح "هوش مصنوعی" در سال 1956 ابداع شد

در حالی که مفاهیم پیرامون هوش مصنوعی قرن ها مورد بحث بوده است، این اصطلاح تا سال 1956 در کنفرانسی در کالج دارتموث، در هانوفر ، نیوهمپشیر به طور رسمی مطرح شد. در این کنفرانس، حوزه هوش مصنوعی AI به همراه رسم این اصطلاح رسماً متولد شد.
در این کنفرانس، آلن نیول، کلیف شاو و هربرت سایمون، مخاطبان را با برنامه نظریه پردازان منطق خود آشنا کردند، که برای تکرار فرایندهای تفکر و حل مسئله موجود در ذهن انسان طراحی شده است.
پس از معرفی به برنامه نظریه پردازان منطق، ماروین مینسکی، دانشمند شناختی MIT و چند محقق و دانشمند مشهور دیگر در مورد میزان اعتماد آنها به این فناوری صحبت کردند. آلن تورینگ، ریاضیدان انگلیسی، مقاله ای در زمینه هوش مصنوعی در دهه 1950 نوشت و در مورد ساخت ماشین هایی با تفکر مستقل و آزمایش هوش آنها بحث کرد.

ai robot 1 13-. امروزه در همه جا می توان هوش مصنوعی پیدا کرد

اگرچه ما هنوز ماشین آلات یا ربات های کاملاً آگاه و کاملی نمی بینیم که مانند انسان عمل کنند، اما مطمئناً هوش مصنوعی هر سال در حال توسعه و بهبود است و در حال حاضر در صنایع مختلف به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
در ابتدا نگاهی به تلفن هوشمند خود بیندازید! هوش مصنوعی در دستیار صوتی شما استفاده می شود، خواه سیری، بیکسبی، کورتانا یا الکسا. این دستیارهای مجازی از هوش مصنوعی برای درک صدای شما و تصمیم گیری بر اساس آنچه می خواهید یا دستور می دهید استفاده می کنند. ویژگی تشخیص چهره تلفن شما همچنین از AI و همچنین در برنامه های تشخیص اشیا (مانند برنامه ارائه شده توسط Bixby Vision سامسونگ) استفاده می کند

smartphone table pic

همچنین می توانید حضور هوش مصنوعی را در اتومبیل ها ببینید! هوش مصنوعی در قابلیت Autopilot خود استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، خودرو متوجه تغییرات جاده می‌شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند.ایلان ماسک که قطعا معرف همه است، همچنین اخیراً تسلا ربات جدید خود را معرفی کرد که برای عملکرد به هوش مصنوعی متکی است. این دستگاه برای انجام کارهای پیش پا افتاده و غیر جالب طراحی شده است که بشر عموماً علاقه ای به آنها ندارد. چه کسی می داند ، این روبات می تواند روزی لباس های شما را تا کند!

Tesla Bot Copy 620x620

4-هوش مصنوعی کامل نیست و ایراداتی نیز دارد.
در حالی که دانشمندان و مهندسان مطمئناً گام های بلندی در زمینه هوش مصنوعی برداشته اند، این فناوری هنوز به اوج خود نرسیده است. ما هنوز در حال توسعه ماشینی نیستیم که بتواند همانند یک انسان فکر کند ، و مطمئناً ما مدت زیادی با ایجاد نوعی روبات با سوخت هوش مصنوعی که در فیلم های علمی تخیلی دیده می شود فاصله داریم.
یکی از عناصر کلیدی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین است. این اصطلاح شامل یادگیری مستقل ماشین، ایجاد دانش و تجربه و سازگاری با شرایط است. کاستی هایی که در این زمینه مشاهده می شود اساساً محدودیت هایی را در مورد آنچه هوش مصنوعی می تواند انجام دهد تعیین می کند.


بنابراین، هوش مصنوعی چه کاری نمی تواند انجام دهد؟
اولاً، هوش مصنوعی هنوز نمی تواند مانند انسانها شرایط را اداره کند، زیرا هوش مصنوعی آن چیزی که به عنوان "عقل سلیم" شناخته می شود را ندارد. این امر به طور وسیعی محدود کننده این است که چه نوع وظایفی را AI می تواند انجام دهد و چه نوع مفاهیمی را می تواند درک کند. همچنین هوش مصنوعی هنوز در تطبیق لحظه آخر عالی نیست. یا به عبارت دیگر، هوش مصنوعی نمی تواند به خوبی بداهه پردازی کند. این امر همچنین بر کیفیت عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد.
یکی دیگر از ویژگیهای (اکثر) انسانها که هوش مصنوعی ندارد توانایی اخلاقی بودن است. هوش مصنوعی درک اصول اخلاقی را ندارد. AI ارزش‌های بنیادین و یا اصول اخلاقی خاص خود را ندارد و به همین خاطر نمی‌تواند بر اساس مصلحت و یا به خاطر یک هدف مهم‌تر تصمیم بگیرد. تمام این عوامل در کنار هم سبب می‌شوند که هوش مصنوعی در برابر انسان‌ها بسیار ساده و اولیه به نظر بیاید. با این حال، هوش مصنوعی در واقع آینده ای بسیار هیجان انگیز دارد. اما این شامل افزایش هوش و توانایی های یک ماشین می شود. و اگر از طرفداران فیلم های علمی تخیلی هستید، می دانید که احتمال این وجود دارد که اشتباه شود.

ai human hand5-مردم از هوش مصنوعی می ترسند

در حال حاضر، انسانها باهوش ترین موجودات روی کره زمین هستند و احتمالاً می توان گفت که ما دوست میداریم همین گونه ادامه یابد. اما اگر هوش مصنوعی با سرعت فعلی پیشرفت کند ، ممکن است در چند دهه آینده با موجودی باهوش تر یا بسیار باهوش تر از خود روبرو شویم. به عبارت دیگر ، ما به "فرضیه تکینگی" می رسیم.
بنابراین، چرا این نگرانی است؟ خوب ، همانطور که احتمالاً انتظار داشتید، دستگاهی که می تواند با سرعت یا سطح هوشی بالاتری نسبت به ما کار کند می تواند تهدید بزرگی برای کل بشریت باشد. و تعداد زیادی از مردم از این احتمال می ترسند.
در سال ۲۰۱۹ یک نظرسنجی در میان مردم آمریکا انجام شد که بر اساس آن ۴۶ درصد فکر می‌کردند رسیدن به تکینگی فناوری می‌تواند عواقب منفی داشته باشد و حتی سبب پایان تمدن بشری شود. در میان شرکت کنندگان،‌ تنها ۲۷ درصد فکر می‌کردند که این اتفاق در نهایت به سود انسان‌ها تمام خواهد شد. شرایط در بریتانیا نیز مشابه است و ۶۰ درصد از مردم از هوش مصنوعی هراس می‌ترسند.
با توجه به این که هنوز بسیاری از مردم از پیامدهای احتمالی هوش مصنوعی با عملکرد بالا می ترسند ، واضح است که رسیدن به تکینگی باعث ایجاد شکاف هایی در جامعه می شود که خود می تواند یک مسئله بزرگ باشد هرچند در حال حاضر AI به سختی می‌تواند حتی صحبت‌های شما را متوجه شود. پس خیلی جای نگرانی نیست.
در حالی که نظرات در مورد هوش مصنوعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، پیشرفت مداوم هوش مصنوعی مطمئناً جای خود را به برخی فناوری های باورنکردنی پیشرفته خواهد داد. ربات های هوشمند، اتومبیل های خودران، چیزی که هوش مصنوعی می تواند در سالهای آینده به ما ارائه دهد، و قطعا پایانی ندارد. در حالی که این ممکن است کمی دلهره آور باشد ،ولی مطمئناً از دیدن آن هیجان زده خواهیم شد.


در نهایت به نظر های فن تک بدون توجه به هیجان انگیز یا ترسناک بودن ، امکانات هوش مصنوعی بی پایان است! نظر شما چیست؟ دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.


چاپ