تراشه های هوآوی، جای خالی انویدیا را در چین پر می کند!

شرکت هواوی از تحریم های ایالات متحده به نفع خود در چین بهره برداری می کند.

تراشه تحریم چین

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تحریم های ایالات متحده علیه چین در صنعت ساخت تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی توانست به نفع هواوی تمام شود. شرکت انویدیا به علت قوانین صادراتی وزارت بازرگانی آمریکا مجبور به عقب نشینی از بازار چین شد. به همین دلیل، شرکت Huawei می تواند تجارت 7 میلیارد دلاری خود را در بازار های داخلی گسترش دهد.انویدیا تا قبل از این قوانین، بیش از 90 درصد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی در چین را به چنگ خود در آورده بود. در حال حاضر، هواوی پردازنده های گرافیکی (GPU) خود را از پرفروش ترین تراشه های انویدیا یعنی A100 و H100 کپی برداری می کند.

تحلیلگران و برخی شرکت های هوش مصنوعی مانند iFlyTek چین معتقدند تراشه های هوش مصنوعی Ascend هوآوی از نظر قدرت محاسباتی پایه می تواند با انویدیا رقابت کند اما، از نظر عملکرد هنوز عقب است. جیانگ ییفان، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی شرکت کارگزاری Guotai Junan Securities، در این مورد می گوید:" یکی دیگر از عوامل محدودکننده شرکت‌های چینی، وابستگی زیاد اکثر پروژه‌ها به تراشه‌ها و اکوسیستم نرم‌افزاری انویدیاست. البته با ادامه محدودیت‌های ایالات متحده این روند تغییر خواهد کرد." جیانگ با انتشار پستی در حساب کاربری شبکه اجتماعی Weibo نوشت:"به نظر من این اقدام ایالات متحده در واقع به تراشه‌های Ascend هوآوی هدیه بزرگی می‌دهد."
با این حال، این فرصت با چالش هایی هم همراه است. بسیاری از پروژه‌های پیشرفته هوش مصنوعی با CUDA ساخته می‌شوند. CUDA یک معماری برنامه نویسی موازی است که به توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می دهد تا از واحد پردازش گرافیکی (GPU) برای پردازش های عمومی استفاده کنند. CUDA توسط شرکت Nvidia ایجاد شد و در حال حاضر می تواند از زبان های برنامه نویسی C و C++ پشتیبانی کند. این پلتفرم علاوه براین قادر است به مدل های هوش مصنوعی پیچیده مانند GPT-4 آموزش دهد.

هواوی پلتفرمی مشابه آن با نام CANN ایجاد کرد که طبق نظر کارشناسان قدرت آن در آموزش مدل های هوش مصنوعی به پای CUDA نمی رسد. به بیان ساده تر، تراشه های هوآوی به اندازه تراشه های Nvidia برای توسعه دهندگان نرم افزار مناسب نیست.

ووز احمد، مدیر سابق سنعت تراشه در این مورد می گوید:"برای اینکه هواوی بتواند مشتریان چینی را از چنگ انویدیا در بیاورد باید یک اکوسیستمی شبیه به Nvidia بسازد. یکی از امکاناتی که اکوسیستم جدید باید داشته باشد، پشتیبانی از مشتریان برای انتقال داده ها و مدل های خود به پلتفرم هواوی است. به غیر از این موارد مشکلاتی هم برای ثبت مالکیت معنوی وجود دارد زیرا، بیشتر پتنت های کلیدی برای ساخت پردازنده های گرافیکی به نام شرکت های آمریکایی ثبت شده است. هواوی 5 تا 10 سال طول می کشد تا بتواند به این سطح برسد."

  تراشه های هوش مصنوعی قدرت پردازش

اگر هواوی بتواند سهم بازار انویدیا را تصاحب کند، می تواند یک پیروزی دیگر در برابر ایالات متحده که از سال 2019 با اعمال محدودیت های صادراتی این شرکت را هدف قرار داده است بدست بیاورد. هواوی در برابر تحریم های شدید توانست Ascend اولین پردازنده‌های گرافیکی و سیستم عامل اندرویدی Harmony را با استفاده از منابع داخلی بسازد. سال گذشته نیز با رونمایی از تراشه پیشرفته گوشی های هوشمند توانست در جهان خبرساز شود. تمام این موارد نشان دهنده شکست ایالات متحده از اجرای تحریم های جدید است.

در حال حاضر، هدف اصلی شرکت تبدیل شدن به تامین کننده کلیدی تجهیزات محاسباتی پیشرفته مبتنی برهوش مصنوعی است. برای رسیدن به این هدف گفته می شود که هواوی قصد دارد یک مرکز محاسباتی در چین بسازد.
iFlyTek به عنوان یکی از شرکای تجاری هواوی از پردازنده های گرافیکی Ascend 910 برای آموزش مدل های هوش مصنوعی خود استفاده می کند. این شرکت نیز مانند شریک خود در سال 2019 در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. جیانگ تائو، معاون ارشد مدیرعامل iFlyTek ، روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی همه‌منظوره در چین با همکاری هواوی است. جیانگ در این بیانیه گفت: « هدف از این همکاری، ساخت LLMهای توسعه‌یافته داخلی با سخت‌افزار و فناوری نرم‌افزار داخلی است."

شرکای دیگر هواوی شرکت های نرم افزاری دولتی Tsinghua Tongfang و Digital China هستند. این شرکت در ماه ژوئیه اعلام کرد که تراشه‌های هوش مصنوعی Huawei به بیش از 30 مدل زبان بزرگ (LLM) در چین کمک می‌کنند. چین در حال حاضر چینی بیش از 130 مدل LLM دارد.


چاپ