پیوند سر با هوش مصنوعی: داستان علمی تخیلی یا واقعی؟!!

دانشمندان با یک ابتکار جنون آمیز مرزهای علم پزشکی را جابجا کردند!

پیوند سر

مهندسان پزشکی شرکت دانش بنیان BrainBridge ادعا کردند که یک سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کردند که می تواند عمل پیوند سر انجام دهد. BrainBridge در زمینه علوم اعصاب و مهندسی زیست‌پزشکی فعالیت می‌کند. این شرکت آمریکایی به دلیل انجام پروژه جاه طلبانه پیوند سر با فناوری هوش مصنوعی در جهان شناخته شده است.
آنها در این روش سر یک فرد دیگر را به فردی که دچار مرگ مغزی شده پیوند می دهند. با کمک این روش تمامی خاطرات، مهارت های شناختی و هوشیاری فردی که تحت عمل پیوند قرار می گیرد، حفظ می شود.

پژوهشگران معتقدند که این روش جدید جراحی می‌تواند به بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج مانند فلج مغزی، سرطان‌ها و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند.
هاشم الغیلی، مغز متفکر این پروژه جنجالی است. او ادعا می کند که نتایج تحقیقات آن‌ها توسط متخصصان حوزه‌های مرتبط مورد ارزیابی قرار گرفته است. الغیلی در مصاحبه‌ اخیر خود با SWNS گفت: «هدف ما از توسعه‌ی این روش نوآورانه، جابجایی مرزهای علم پزشکی و ارائه‌ی روش های درمانی جدید برای بیمارانی است که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند. فناوری ما دریچه‌هایی را به سوی درمان‌های نجات‌بخش باز می کند؛ درمان‌هایی که تا چند سال پیش در تصور نمی گنجید.»

این شرکت دانش بنیان برای بازسازی کامل عضلات صورت، از ربات‌های جراح و هوش مصنوعی استفاده می کند. در بیانیه رسمی شرکت آمده است:"در طول فرآیند، از سیستم های رباتیک پرسرعت برای جلوگیری از تخریب سلول های مغزی استفاده شده است. کل این فرآیند توسط الگوریتم های هوش مصنوعی و تصویربرداری مولکولی بلادرنگ انجام می شود تا پیوند نخاع، اعصاب و رگ های خونی راحت تر صورت بگیرد."

شرکت BrainBridge قصد دارد هشت سال آینده اولین پیوند سر در انسان را انجام دهد. آنها با انتشار زودهنگام خب موفقیت خود علاقه دارند از دانشمندان برجسته برای همکاری در این پروژه دعوت کند. BrainBridge گفت:" پیوند سر آغاز راه است. ما امیدورایم انجام این عمل پیوند بتواند منجر به دستیابی روش های درمانی جدید در بازسازی نخاع و پیوند کل بدن انسان شود. اما در بلند مدت این پروژه می تواند سیستم مراقبت‌های بهداشتی را به طور کامل زیر و رو کند."


چاپ