آمریکا صادرات تجهیزات ساخت تراشه به چین را تحریم کرد

افراد نزدیک به دولت بایدن فاش کردند که بایدن در ماه آینده قصد دارد تحریم های صادرات تجهیزات ساخت نیمه هادی های ایالات متحده به چین را که در زمینه هوش مصنوعی کاربرد دارد، افزایش دهد.

تصویر تراشه

طبق گزارش های فن تک، وزارت بازرگانی ایالات متحده قصد دارد مقررات جدیدی را بر اساس محدودیت‌هایی که در اوایل سال جاری به سه شرکت آمریکایی KLA Corp (KLAC.O)، Lam Research Corp (LRCX.O) و Applied Materials Inc (AMAT.O) ابلاغ شده، به اجرا در می آورد. منبع فاش کننده این خبر به شرط ناشناس ماندن گفت این قوانین جدید قبلا اجرا نشده بودند.


شرکت‌های فوق الذکر به صورت رسمی دریافت این نامه‌ها را تأیید کرده بودند. بر اساس ابلاغ جدید، آن‌ها از صادرات تجهیزات ساخت تراشه به کارخانه‌های چینی که نیمه‌هادی‌های پیشرفته با فرآیندهای زیر 14 نانومتری تولید می‌کنند، منع شده اند؛ مگر این که فروشندگان از وزارت بازرگانی مجوز دریافت کرده باشند.

این قوانین همچنین محدودیت‌هایی را در نامه‌های وزارت بازرگانی که ماه گذشته به شرکت‌های Nvidia Corp (NVDA.O) و Advanced Micro Devices (AMD.O) ارسال شده بود، به آن‌ها دستور می دهد تا صادرات چندین تراشه محاسباتی هوش مصنوعی به چین را متوقف کنند مگر این که از این وزارت خانه مجوز دریافت کنند.


برخی از منابع گفتند که این مقررات احتمالاً شامل اقدامات بیشتری علیه چین می شود. محدودیت ها می توانند تغییر کرده و قوانین جدید دیرتر از زمان مورد انتظار منتشر شوند. نامه‌هایی با عنوان "is informed"به وزارت بازرگانی اجازه می‌دهد تا فرآیندهای طولانی نوشتن قوانین را دور بزند تا محدودیت ها را به سرعت اعمال کند، اما قوانین جدید فقط برای شرکت‌هایی اعمال می‌شود که این نامه ها را دریافت کرده باشند.

تبدیل نامه‌ها به قوانین دامنه آن‌ها را گسترده‌تر می‌کند و می‌تواند سایر شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده فناوری مشابه را در معرض محدودیت‌های بیشتر قرار دهد. این مقررات می تواند به طور بالقوه برای شرکت هایی اعمال شود که سعی می کنند سلطه انویدیا و AMD در تراشه های هوش مصنوعی را به چالش بکشند.
شرکت اینتل (INTC.O) و استارت آپ هایی مانند Cerebras Systems بازارهای محاسباتی پیشرفته را هدف قرار داده اند. اینتل گفت که از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد، در حالی که شرکت Cerebras از هر گونه اظهار نظر خودداری کرد.

یک منبع آگاه گفت که این قوانین همچنین می تواند الزامات صدور مجوز را برای ارسال محصولاتی که حاوی تراشه های هدفمند به چین هستند را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت های Dell Technologies (DELL.N)، Hewlett Packard Enterprise (HPE.N) و Super Micro Computer (SMCI.O) سرورهای مرکز داده که حاوی تراشه A100 انویدیا هستند، را می سازند.

Dell و HPE گفتند که وضعیت را زیر نظر دارند، در حالی که Super Micro Computer هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.

یک مقام ارشد بازرگانی آمریکا گفت: "به عنوان یک قاعده کلی، ما به دنبال این هستیم که هر گونه محدودیتی را که در نامه های ارسالی وجود دارد با یک تغییر نظارتی تدوین کنیم."

سخنگوی وزارت بازرگانی روز جمعه از اظهار نظر در مورد مقررات جدید خودداری کرد اما تکرار کرد که "رویکردی جامع برای اجرای اقدامات بیشتر جهت محافظت از امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده اتخاذ می کند، مانند مسدود کردن راه های دسترسی چین به فناوری نوسازی ناوگان نظامی آمریکا. شرکت های KLA، Applied Materials و Nvidia نیز از هر گونه اظهار نظر خودداری کردند.

"نقطه خفه کردن"
این اقدامات برنامه ریزی شده در حالی صورت می گیرد که دولت جو بایدن، با هدف قرار دادن فناوری هایی که ایالات متحده همچنان بر آن تسلط دارد، به دنبال خنثی کردن پیشرفت های چین بوده است.

جیم لوئیس، کارشناس فناوری در مرکز استراتژیک و بین‌المللی ( CSIS ) گفت: "استراتژی این است که چین را خفه کنیم و تراشه‌ها نقطه خفه کردن آن‌هاست زیرا، آنها قادر نیستند تجهیزات تولید تراشه را بسازند."

به دنبال اقدامات جدیدی که علیه چین در هفته گذشته صورت گرفت، یک گروه لابی تجاری ایالات متحده در اتاق بازرگانی، به اعضای خود درباره محدودیت های قریب الوقوع بر روی تراشه های هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه هشدار داد.

اتاق بازرگانی گفت: "در حال حاضر اعضا منتظر هستند که یک سری قوانین قبل از آغاز انتخابات میان دوره ای آمریکا به شرکت های تجهیزات تراشه و طراحی تراشه تدوین شود." این گروه همچنین گفت "که آژانس در نظر دارد شرکت های ابر رایانه چینی را به لیست سیاه تحریم های تجاری اضافه کند."

اولین بار خبرگزاری رویترز در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که، دولت بایدن هر چه سریع تر درباره ممنوعیت صادرات ابزارهای ساخت تراشه به کارخانه های چینی که نیمه هادی های پیشرفته در گره 14 نانومتری و کوچکتر می سازند، باید تصمیم گیری کند.

مقامات ایالات متحده با متحدان خود تماس گرفته اند تا برای اعمال سیاست های مشابه لابی کنند تا شرکت های خارجی نتوانند فناوری هایی را به چین بفروشند که شرکت های آمریکایی از فروش آن منع می شوند. هماهنگی با متحدان برای به حداکثر رساندن اثربخشی و کاهش پیامدهای ناخواسته هدف کلیدی است. بیشتر بخوانید


چاپ